Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Швейцария откри най-дългия в света жп тунел

1 коментар
Швейцария откри най-дългия в света жп тунел

Швейцария постави нов световен рекорд с открития в сряда тунел "Готард", построен, за да помогне за развитието на товарните превози през Алпите.


Лидерите на страните съседи на Швейцария - Австрия, Германия, Италия, Лихтенщайн и Франция, преминаха със специален ВИП-влак по трасето на тунела. Пътуването продължи около 30 минути, както бе планирано, макар "обикновените" пътнически влакове да преминават през 57-километровото съоръжение за само 20 минути.

Досегашният световен рекорд бе на 53,9-километровия японски тунел "Сейкан", който свързва основния остров Хоншу със северния остров Хокайдо.


В сряда сутринта два влака с около 1000 пътници преминаха първи през новия тунел в посока Север-Юг и обратно, с което той символично бе открит.

На церемонията по откриването над 1000 гости наблюдаваха по-скоро меланхолична церемония, включваща изпълнители с алпийски рогове и актьори, играещи ролята на зли планински духове, както и клоуни и акробати, представляващи различни региони на Швейцария. Празненствата ще продължат още няколко дни.

Тунелът е строен в продължение на 17 години и проектиран да остане в експлоатация един век. Той е част от швейцарски инфраструктурен проект на стойност 23 милиарда швейцарски франка. Само построяването на тунела струва 12,2 милиарда швейцарски франка (12,3 милиарда долара). Решението за построяване на алпийския тунел бе взето в края на 1998 година на референдум, при който близо 64 процента от гласоподавателите подкрепиха плана.

Високоскоростни пътнически влакове ще преминават през него за 17 минути. Около 260 товарни и 65 пътнически влака дневно ще пътуват през тунела, след като по-късно тази година бъдат приключени техническите проверки. Редовни жп превози се очаква да започнат малко преди Коледа. Планира се до тогава през тунела да бъдат направени около 3000 изпитателни курса.

Новото съоръжение съкращава пътя от Цюрих до Лугано до 2 часа от сегашните 2 часа и 41 минути.

Връх Матерхорн може и да е по-красив, но за мнозина швейцарци планинската верига Сен Готард в централната част на Швейцария е много по-важна. "Няма Швейцария без Готард", твърди поговорка в страната, която от векове печели от трансевропейската търговия.

Откакто през 13 век група строители за първи път издига дървен мост в проход в тези планини, Готард става основен транзитен маршрут между Северно море и Средиземноморието.

Германският канцлер Ангела Меркел каза, че пътуването ѝ е направило "забележително впечатление". "Особено като помислиш, че над нас има над 2000 метра скали", допълни тя, отбелязвайки точността на швейцарските архитекти и изразявайки "признателност за този проект", който ще сближава културите.

Премиерът на Италия Матео Ренци подчерта в интервю, че "Европа наистина има нужда от сближаване". "Във време, когато някои искат да издигат стени, Швейцария изпрати невероятно послание, изграждайки този тунел", отбеляза Ренци.

Френският президент Франсоа Оланд обърна внимание на важната "икономическа и туристическа роля" на тунела "Готард". "Швейцария показа, че е способна да съедини Европа", коментира той.

По думите на австрийския канцлер Кристиан Керн тунелът има символично значение, тъй като показва, че "трябва да решаваме проблемите заедно".

Лидерите обаче признаха, че страните им трябва да направят повече, за да разширят железопътната си инфраструктура, така че да може да бъде използван целият капацитет на тунела "Готард".

До 2030 година се очаква да се удвои и количеството товари, които могат да бъдат превозени под Готард, спрямо сегашните 1 милиард тона.

Рюдигер Грубе, главният изпълнителен директор на германския жп оператор Deutsche Bahn, отбелязва, че проектът "Готард" е "важен крайъгълен камък в развитието на европейския жп транспорт". Увеличаването на капацитета на маршрутите през Италия, Швейцария и Германия, които ще осигуряват влакове за "Готард", обаче ще отнеме години и поради това ползите няма да бъдат усетени веднага.

"Не сме приключили с планирането в Германия. Изоставаме от графика", посочва Хуго Граца от германското министерство на транспорта.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. karabenanhel
    #1

    Бравос. Ами швейцарците го направиха май по-бързо от нашата "Хемус". Освен пари, като че ли се иска и мат'рял.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.