Синодът иска пълен контрол и над имотите, и над вярващите

"Искаме си имотите!". От време на време такива инфантилни викове се разнасят от синодалната палата в София, които стряскат хората, вярващи, че там се занимават предимно с духовното. Защо всеизвестния синодален спален вагон се е пробудил от обичайната си дрямка? За да се настоява за някаква собственост трябват съответните права върху нея. Така ли е с претенциите на Синода?

Според Устава на БПЦ и Закона, храмовете и имотите са на Църковните настоятелства, които са юридически лица и представляват избралите ги християни от енорията, т.е. не са собственост на Синода, а на самите християни, които образуват местната църква. Синодална собственост не са и манастирските имоти! Тогава за кои имоти претендира Синодът, който никога не е строил църкви, нито е изграждал манастири, нито ги е дарявал с имущество?

Кога сте чули да се построи храм със средства на Синода? Затова ли постоянно слушаме по телевизии и радиа призиви за набиране на средства за строеж и ремонт на храмове по села и градове? За това ли патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски" е построена със събрани от хората пари, а църквата на Шипка - подарена от Русия на българския народ? За да кажат днес 15 владици от Синода "това са наши имоти, ще ги управляваме както си искаме и вие няма да ни се месите и да ни контролирате".

Повтарям - става дума не за имоти на Синода, а за имоти на християните, които те притежават като църковна общност и управляват чрез избраните от тях църковни настоятелства и енорийски свещеници. Така Синодът иска да притежава нещо, което по закон, канон и устав не притежава. Защо са тези претенции тогава?

По две причини. Първо, за да разполага безконтролно със средствата, които получава от църковните настоятелства уж за своя издръжка и които са две трети от приходите на настоятелствата. А в същото време в някои епархии енорийските свещеници с години не получават заплати, не им се внасят социални осигуровки и изобщо са изоставени на произвола. Каква мисия може да се очаква от такива свещеници? За какво използва Синодът средствата, събирани в църквите? За благотворителност? Не. За просвета? Още по-малко. За визити в Рим? Да. За дарения в размер на хиляди евро на Руската Църква? Да. (В отплата владиците получават руски ордени и медали, а някои и парични награди от 20 000 евро).

А кой може да каже, че не се използват и за още по-лични цели като различни бизнеси, след като няма никаква отчетност и се знае, че много владици са собственици на частни фирми (напр. църковният магазин на ул. "Шишман" в София).

Второ - защото чрез самоуправно владеене на имотите им Синодът иска да ПРИНУЖДАВА църковните настоятелства, и го прави, да приемат наложените от него, а не ИЗБРАНИ, както изискват Уставът и Канонът, енорийски свещеници и владици. Така, Синодът установява пълен контрол не само над имотите, но и над вярващите.

Някои казват, че подкрепяли Синода заради "единството на Църквата". Това ли "единство" имат пред вид - на беззаконието и произвола, на нарушаването на Канона, Устава и човешките права против интересите на Църквата, която не е нито Синодът, нито свещениците, а вярващите хора. Християните са Църквата! Ако те търпят произвола в Църквата, то е защото имат достатъчно други тревоги и грижи, на което и разчитат синодалните паразити.

Без да разбира смисъла на спора, държавната администрация залита ту на една, ту на друга страна, а депутатите правят закони в услуга на църковната върхушка, самообявила се за самата Църква, против волята на вярващите. Дори само по това може да се разбере колко сме далеч от европейското мислене и закони, защото на практика с нови закони в началото на двадесет и първи век насърчаваме феодални порядки. Още по-учудваща е подкрепата, която някои се опитват да оказват на този Синод, който законът не посочва като легитимен, и при условие, че има две решения на ВАС относно това, че Максим не може да представлява Св. Синод!

Също по смисъла на закона имуществото на църковните настоятелства и манастирите е тяхна собственост и те се разпореждат с него като юридически лица. За съжаление тази собственост често е узурпирана и експлоатирана единствено и само в поза на Синода. Кой трябва да си иска имотите? Християните ли, които ги създават, обгрижват и опазват, или Синодът, който паразитира върху тях?

Време е тия, които имат власт да решат този спор, да решат на коя страна застават - на грабителите ли или на християните, които са не малка част от народа ни. Защото не става реч за единството на Църквата, както лицемерно се твърди. Единството на църквата не е в единството на имотите. Става въпрос за алчното желание на Синода да разполага еднолично с имуществото на храмовете и да има пълна власт и контрол над тях чрез натрапените без избори енорийски свещеници, чрез поставянето на верни свои слуги из църквите и манастирите, които да не пречат и да не задават неудобни въпроси. Изобщо, за да могат чрез пълния контрол над имотите да бъдат принудени християните да понасят владишките капризи, както стана в храма "Св. Атанасий" във Варна.

Да наистина - ВЪРНЕТЕ имотите на църквата на истинските им собственици, създатели и притежатели - ХРИСТИЯНИТЕ! На избраните от тях по Устав и Канон Църковни настоятелства и енорийски свещеници. Другото е произвол, който най-малко трябва да бъде търпян в църквата! А това не е от полза и за самата държава.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?