Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Скандали около “Бавария филм” заради печалби от скрита реклама

4 коментара
Скандали около “Бавария филм” заради печалби от скрита реклама

В програмата на немската обществено финансирана телевизия АRD в продължение на години е била пласирана скрита реклама, разкриват печатните и електронните медии в Германия. Главното действащо лице е продуцентската фирма на АRD “Бавария филм”.

Скандалът, който се нищи повече от месец от немските медии, принуди компанията да уволни директора си Тило Клайне и да признае, че имиджът ѝ е сериозно накърнен, а финансовата стабилност – заплашена от предстоящи искове.

“Бавария филм” бе един от тримата кандидати за покупката на Киноцентъра, но офертата ѝ бе класирана на второ място. Немската компания в момента обжалва във Върховния административен съд решението на Агенцията за приватизация да продаде “Бояна филм” на американската “Ню Имидж”.

Скандалът в Германия тръгна в началото на юли, когато победителят от конкурса за Киноцентъра в България вече бе обявен.

В сериала “Мариенхоф” – вечерната сапунена опера АRD, както и други предавания на обществената телевизия са били прикривани в продължение на 10 години рекламни послания и слогани на фирми и браншови сдружения. Освен това, “Бавария филм” е разрешавала в продължение на години на 2 мюнхенски частни фирми да набират скрита реклама за “Мариенхоф”. PR посланията на множеството клиенти или техните емблеми били вмъквани в сериите, а отчасти дори в диалозите на сценариите.

Като пример немските медии привеждат следния диалог от сериала: “С килимите имате по-малко прах, те поглъщат звука, изглеждат безупречно и на децата им е по-лесно да проходят върху тях”, при който даже не е направен опит да се прикрие част от рекламното звучене.

При разследването на скандала от “Бавария филм” си признаха за “сътрудничество с трети страни” по време на продуцирането на телевизионните сериали. “Тези приходи се ползват за допълнително развитие и собствени продукции (напр. кинофилми)”, обясни доскорошният търговския директор Тило Клайне. Той не знаел за какви суми става въпрос, нито как точно е ставало договарянето.

Доказаните сделки в нарушение на закона

Скритата реклама е набирана от мюнхенското консултантско предприятие Н+S. и неговата дъщерна фирма “Култура и реклама”. Разследването показва, че H+S изисква за интегрирането на 10 продукта в “Мариенхоф” пакетна цена от 175 000 евро. Според държавния доклад за радио и телевизия, определянето на хонорар е индикатор за наличието на незаконна скрита реклама.

Кулминацията е през ранното лято на 2003, когато туроператора L’tur в продължение на 10 седмици в 31 епизода на “Мариенхоф” е бил показван в кадър и концепцията за “резервация в последната минута” в т.нар. “вербално пласиране” е била възхвалявана многократно от героите на сапунката.

Дъщерната на “Бавария филм” фирма “Саксония” също взема участие в забранените допълнителни сделки. В болничния сериал на АRD "In aller Freundschaft", през периода 2002-2003 тя включва най-малко в девет случая платена фармацевтична реклама. Според вътрешен документ за това са били поискани 30 000 евро на епизод от посредническата агенция. Търговският директор на “Бавария” е разрешил и тази процедура.

В два специални доклада на KPMG и от ревизията на Югозападното радио (SWR) – акционер в “Бавария филм” е доказано, че филмовата компания е показвала продукти срещу заплащане в договорно възложени продукции за АRD. Скандалът в немските медии продължава и почти всеки ден излизат все нови и нови разкрития. Вече са доказани 117 случая на “поместване” на продукти и теми в около 1000 серии само в “Мариенхоф”. Други 12 случая са открити в болничния сериал “In aller Frude”, а седем подозрителни места се разследват в престижния сериал “Местопрестъплението”. До момента са проверени само продукциите на “Бавария” и три нейни дъщерни фирми за последните три години.

Вече се знае, че чрез фирмата “Маранфилм”, собственост на SWR и “Бавария”, в сериала за юноши “Фабрикс” за интернет-портала Лайкос е ползвана скрито вмъкната реклама на стойност 23 903 евро. Производителят на спортни обувки ASICS е платил 20 000 евро във филма “Искам да бягам - случаят Дитер Бауман”, за да присъства там. Фирма “ Бауер” е успяла да вмъкне едно от киселите си млека срещу 17 000 евро в поредицата “ Местопрестъплението” - “ Бленцле и смъртта в таксито”. В дъщерната на “Бавария” “Колония-медиа” е открита вмъкната реклама в три от сериите на “Местопрестъплението”, правени в Мюнстер и една скрита реклама на бирена марка за сериите, правени в Кьолн. За тях са прибрани допълнително пари.

До този момент официално доказаната сума на нелегалните приходи е 1.476 млн. евро. Според репортажите в различни германски медии обаче практиката с подкупите стига доста по-далеч и назад във времето, отколкото проверката за последните 3 години. Само в случая с “Мариенхоф” би трябвало да става въпрос за много по-голяма сума. Според репортажите в различните медии, незаконните приходи от скрита реклама в сериалите на “Бавария филм” варират между 3.5 и 7 млн. евро.

АRD ще съди “Бавария филм”

След избухването на скандала АRD обяви висока степен на тревога. Райнхард Грец, председател на съвета на АDR за радио и телевизия и на надзорния съвет на “Бавария филм” подчерта, че контролната комисия не е знаела какво става. Акционерите на обществената продуцентска фирма назначиха незабавна проверка. Програмният директор на АRD, Гюнтер Щруе, обясни, че сключеният с “Бавария” продуцентски договор за “Мариенхоф” забранява изрично всяка форма на пласиране на продукти. Рекламата на АRD дава поръчката за производството на сапунената опера на “Бавария филм” през 1992. За около 250 серии на година тя превежда към Мюнхен близо 20 млн. евро годишно.

Пред списание “Шпигел” Томас Грубер заявява, че АRD ще предприеме съдебни мерки срещу “Бавария филм”. Грубер казва:“Дадохме да се разбере, че ще предявим искане по предвидените в договора санкции, в размер на 10% от обема на сумата по договора. Това ще натовари сериозно финансово “Бавария филм”.

В SWR вече обмислят да продадат собственото си дялово участие от “Бавария филм” в размер на 16,67%.

Поредица от уволнения в “Бавария”, съдружниците се опитват да спасят компанията

Скандалът вече доведе до поредица от уволнения. След общо събрание на акционерите на “Бавария филм”, на 1 юли бяха уволнени двамата главни продуценти и главният драматург на “Мариенхоф”, а директорът на компанията и още седем други служители получиха предупреждения.

На 8 юли директорът на продуценцентската фирма “Бавария филм”, Тило Клайне беше пратен в принудителен отпуск. Седмица след това той е освободен безсрочно от фирмата във връзка с аферата със скрита реклама. Решението е на съдружниците на “Бавария” на извънредно събрание в Мюнхен. Доверието на съдружниците към Клайне било “така сериозно подкопано, че по-нататъшна ползотворна съвместна работа не би могла да бъде осъществявана”, се казва в изявлението на акционерите.

Надзорът по общото управление и отговорност за “Бавария филм” са прехвърлени временно на управителя Дитер Франк.

Съдружниците в “Бавария” обявиха, че ще направят всичко възможно, за да осигурят съществуването и успеха на фирмата.

“Доколко сегашната криза ще се отрази на баланса, все още не е известно, тъй като не знаем какви ще са повдигнатите претенции за обезщетения. Вредите, нанесени на имиджа ни, несъмнено са сериозни”, казва управителят на “Бавария”, Дитер Франк, в интервю за бизнес портала за кино “Blickpunkt”.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. статия?
    #5

    .

  2. Stanqo
    #3

    Не забравяйте че всеки декар земя на Киноцентъра е 100000евро и в тази сделка за продажба става въпрос за много пари.

  3. The Director
    #2

    Koito i da e platil, ako sa verni tezi neshta e hubavo da se znaiat, zashtoto i nie imame interes v cialata rabota!Ako ne sa verni iznesenite fakti da gi sudiat na mediapool he-he :)

  4. ПозорПореден
    #1

    мафиотите от кино-бизнеса и лични интереси в ръководството. СРАМ - за прокуратурата и консултантите.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.