Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

След две години суша идва трета вълна молове у нас

До края на годината на 1000 българи ще се падат по 105 квадрата магазин

21 коментара
След две години суша идва трета вълна молове у нас

Ледовете за новите търговски центрове най-после започнаха да се топят. След като през последните две години нито един мол не отвори врати, тази година се очертава това да сторят  три търговски центъра. Първият “Галерия Бургас” работи от май, а до края на годината към него ще се присъединят още два в София. Плановете са “България мол” на едноименния столичен булевард да бъде пуснат през ноември, а “Парадайз център” в кв. "Хладилника" - за Коледа.

 

Така в края на годината на всеки 1000 българи ще се падат по 105 квадратни метра търговски площи. Към момента се падат около 81 кв. м. Това показва анализът на консултантската компания за имоти “Фортън” за полугодието на 2012 г.

 

Единственото, което не достига за пълното щастие на търговците и народа, е повишаването на покупателната способност. Все още българинът предпочита да държи парите си в банката на сигурно заради кризата, показват последните данни на БНБ и НСИ.

 

Четири мола са в строеж

 

С пускането на “Галерия Бургас” общият обем търговски площи в страната достигна 594 400 кв.м към юни 2012 г., показват данните на “Фортън”.

 

Молът е първият за Бургас и затова съвсем обяснимо близо 35 хил. кв.м търговски площи са заети от търговците на 90%.

 

В строеж са общо четири мола с обща площ от 239 500 кв.м. Това са “България Мол” с 33 500 кв.м, “Парадйз Център” с 80 000 кв.м, “Соуф Ринг Мол” - 72 хил. кв.м до “Икеа” в София и бургаският “Странд” с 30 500 кв.м. Последните два ще бъдат пуснати през следващата година, с което общият обем търговски площи до края на 2013 г. се очаква да достигне 775 050 кв.м.

 

Ако плановете бъдат изпълнени, това ще е ръст от 39 % спрямо края на юни 2012 г.

 

Най-много ще са търговските площи в столицата – 188 000 кв.м, следвани от тези във Варна – 130 000 кв.м, Пловдив – 67 000 кв.м и Бургас с 65600 кв.м. Това са и икономически активните градове с най-високи доходи на населението.

 

Марки с интерес за първи стъпки в България

 

Три групи търговци проявяват интерес към новите проекти. Едните са добре познатите ни от съществуващите търговски центрове. Другите са новите марки, които ще стъпят за първи път в България и третата група са ритейлърите от търговските улици, които до момента се въздържаха от присъствие в моловете, коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на “Фортън”.

 

Близо 50% от изграждащите се площи в София вече са договорени, което ни дава основание да вярваме, че новите молове ще отворят с добра заетост, допълни Койнов.

 

“Последните 3 до 6 месеца преди откриването на един търговски център са най-активни за отдаването под наем, затова очакваме през втората половина на годината да бъдат сключени значителен брой сделки за “Парадайз Център” и “България Мол”, коментира Димитър Киферов, мениджър “Търговски центрове” във “Фортън”. Според него най-значимото събитие за първото полугодие на 2012 г. при наемателите е влизането на H&M на българския пазар. Веригата откри успешно четири магазина в рамките на няколко месеца - 2 обекта в София и по един във Варна и Бургас.

 

Интересни сделки се сключиха и в строящите се търговски центрове. “Парадайз Център" е подписал с веригата “Карфур”, H&M, Cinema City, Technomarket@home, Playground, Happy и Orange Fitness.

 

Задържане на наемите

 

Наемните нива в моловете остават без съществени промени през първото полугодие на 2012 г. и се задържат на нива около 27 евро/кв.м за обект с площ от около 100-150 кв.м в София, показват данните на “Фортън”.

 

Търговските центрове в провинцията се отдават за около 18-20 евро/кв.м месечно.

 

Единствено наемите на бул. “Витоша” са загубили една пета от стойността си и към момента нивата са им от 40 евро/кв.м.

 

Без промяна е и доходността в столичните молове около 9%.

 

Очакванията на наемателите за ръст на потреблението към момента на откриване на новите търговски центрове задържат наемните нива в познатите граници, коментират от “Фортън”. Според компанията какъв ще бъде ефектът върху тях от пускането на новите значителни обеми нови площи ще зависи не само от стратегиите на инвеститори и наематели, но най-вече от развитието на общата икономическа среда.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #21

    Забравяте за Мега Мол в Люлин със 70 000 кв. м. площ...

  2. Анонимен
    #20

    Какво е това Фортън? Или е Фортуна или е Форчън. Оправeте го че дразни слуха.

  3. Анонимен
    #19

    Изпраните пари се връщат в България чрез Моловете!

  4. Анонимен
    #18

    В магазин продаващ традиционна марка джинси виждаш само продавачки. По стените висят красиво аранжирани ризи, якета и джинси, които там можеш да купиш за 15 - 20 долара от Уолмарт. Обаче тука те трябва да означават лукс. Лукс, който не всеки може да си позволи. Цените са като за някоя от дизайнерските марки. Които пък от своя страна не са представени у нас изобщо. Абе мол...

  5. Анонимен
    #17

    А в град с населението на Варна, но иначе разположен на Мексиканския залив, град за който се говори, че е трети по богатство на гражданите си в САЩ има 1 мол.

  6. Анонимен
    #16

    Да им го наМолят, че и наМамят на Моловцитв !

  7. Анонимен
    #15

    Да, макар че всички реват от кризата, въпреки нея и от какви ли някои натрупаха парици, вероятно доста мръсни, за да е наложително препирането им през т. нра. молове.

  8. Анонимен
    #14

    Чудесно. Нека има повече възможности да купуваме боклуци на 4-5 пъти по-високи цени.

  9. Анонимен
    #13

    "С пускането на “Галерия Бургас” ..... Молът е първият за Бургас..." Освен че е НЕ първият (б.р. Бургас Плаза), то е и празен. Няма грам човек там, дори труснаците не искат да влизат там

  10. Анонимен
    #12

    Перачница на парите на руската мафия.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.