Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сметната палата: Договорът с "Капш" за тол системата за 141 млн. лв. е незаконен

Превозвачите искат фирмата да върне парите на държавата

7 коментара
Сметната палата: Договорът с "Капш" за тол системата за 141 млн. лв. е незаконен

Поръчката за тол системата на стойност 118 млн. лв. без ДДС (141 млн. лв. с ДДС), възложена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) чрез пряко договаряне, е незаконосъобразна. Такива са заключенията от одита на Сметната палата.

Одиторите са инспектирали "сключването и изпълнението на договорите за обществени поръчки на АПИ във връзка с проектирането, изграждането и експлоатацията на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа" за периода от началото на проектирането на системата до края на 2020 г. Докладът от проверката вече е внесен в парламента. Той бе възложен на Сметната палата с решение на 44-то Народно събрание от 18 декември 2020 г.

"Възлагането на дейности на стойност близо 118 млн. лв. без ДДС от АПИ чрез процедурата "договаряне без предварително обявление" не е законосъобразно", е заключението от одита.

В края на 2020 г. АПИ подписа втори договор с консорциум "Капш Трафик Солюшънс" за поддържане на надграждане на тол система за 141 млн. лв. с ДДС за следващите 5 години. Контрактът бе договорен без предварително обявление още през август 2020 г. Преди това австрийската компания изгради тол системата, за което получи 180 млн. лв. с ДДС от държавата.

Според новия контракт за срок от 5 години австрийската компания трябва да извършва "проактивен мониторинг", експлоатационна поддръжка и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа. Целта е да се осигури непрекъсната 24-часова работа на тол системата.

Тол системата влезе в експлоатация у нас на 1 март 2020 г. след половин годишно забавяне.

Чрез избора на процедурата "договаряне без предварително одобрение" АПИ възлага дейностите на конкретна фирма с аргумента, че тя няма конкуренция за изпълнение на тази обществена поръчка поради технически причини. Мотивът е, че въпросната фирма е изградила тол системата по предходен договор с АПИ.

Сметната палата е установила, че тол системата е проектирана и създадена като софтуер с отворен код и на възложителя АПИ са предадени изходният програмен код и техническата документация. Поради това изводът на Сметната палата е, че няма основание по обективни технически причини да се приеме, че същата фирма е без конкуренция като изпълнител на дейности за мониторинг и поддръжката на тол системата и не е законосъобразен изборът на процедурата за възлагането на обществената поръчка.

Не може да бъде установен с достатъчна степен на сигурност и начинът на изчисляване на прогнозната стойност - близо 118 млн. лв. без ДДС, и определянето на прогнозните единични цени и количества дейности, посочват одиторите.

Одиторите са констатирали и други нарушения.

Например проверено е възлагането чрез пряко договаряне и сключването на 4 договора за правни услуги, като три от тях са сключени и изпълнени от една частна фирма.

Проверени са също сключени 12 договора с директно възлагане на физически лица, свързани с дейности по изграждането и експлоатацията, както и с разяснителни кампании за тол системата.

При проведените договори са установени съществени несъответствия с правната рамка: липсват данни по какви критерии са определени участниците, поканени за участие в договарянето; в мотивите за провеждането на една процедура не е посочена подробна обосновка за липсата на административен капацитет; при четири обществени поръчки, в профила на купувача е публикувано само ценовото предложение на избрания участник за изпълнител, не е публикувано техническото предложение, което е неразделна част от офертата и приложение към договор за обществена поръчка.

"Не е осъществен адекватен мониторинг за изпълнението на сключените договори след проведени процедури чрез пряко договаряне и директно възложените договори на физически лица. Допуснати са съществени несъответствия с правната рамка, вътрешните правила и договорите. При някои от договорите с физическите лица предметът е уговорен, без да са конкретизирани отделните дейности, които следва да обхваща изпълнението. При отчитане на извършената работа от изпълнителите са посочени дейности, които не са част от предмета на договорите", посочва още Сметната палата.

Междувременно от Камара на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) излезе с официална позиция по случая. От организацията напомнят, че нееднократно са сигнализирали не само за неефективната тол система, а и за възможни нередности при заплащането.

Камарата на автомобилните превозвачи в България пита:

- Тези 118 млн. лв. ще бъдат ли върнати на българския данъкоплатец?

- Затова ли тол системата е на загуба от момента на нейното създаване?

- Това ли е причината парите за изграждането, ремонт и поддръжка на пътища да не стигат?

- Сега ще бъде ли ревизирано решението за повишаването на тол таксите, което влезе в сила на 1 юли 2022 г. и по-конкретно ще бъдат ли взети предвид нашите предложения?

КАПБ ще търси отговорите на зададените въпроси. От организацията казват, че ако 118-те млн. лв. бъдат възстановени е редно да бъдат разпределени в помощ на бранша, тъй като България продължава да е единствената страна в Европа, която е оставила транспортния бранш да се оправя сам с високите цени на горивата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. kvsz2008
    #7

    Ох мило, значи от 2009г ще проверяваш а тия от 1990г до 2008г какво ще правиш а 1997г помниш ли бе сливо н е п о р ъб е на??????

  2. Антон
    #6

    Операция "ТОЛ" беше проведена като по учебник.
    Буци харесва далаверата, казва О.К. на комисионната, цъква телефон на Каскета и уточняват "подаръка" за него, Каскета арестува и влачи по съдилища другия участник в "търга" докато утихне работата и ....наШте печелят.
    Операцията беше подсигурена и медийно, и то, с готовност. Арестуваните "мискини" бяха представени като някаква певица Лилана, брат и, и някакво пишлеме....
    И публиката клъвна.
    Да, ама пишлемето, някаквата Лилана и брат и, са висока топка

  3. мила
    #5

    Че то кой договор на ГЕРБ се оказа законен. Всичко трябва да се провери от 2009 година насам.

  4. русенец
    #4

    Всеки използва труда на одиторите в Сметна палата, който е високо квалифициран, но никой не се интересува при какви заплати работят тези одитори. Имат безброй ограничения, редица изисквания към техния ценз и образование, но заплатите изостават даже след тези на учители бакалаври , полицаи и ред други сектори. Срамота за политиците

  5. Bлaдo
    #3

    ако некой се чуди...: от австрийска страна е КАПШ, но от българска е 'чЕрЕпа'... (разбира се - и бОко с неговите 30 процента и от двете страни ;-))))

  6. Bлaдo
    #2

    многогодишна корупционна схема за стотици милиони левове, продължила цели два!!! герб-ави мандата.... ..................... ... а австрийците са платили на бОко-вците колкото бОко-вците са си поискали, 'за дастане работата'...

  7. асен
    #1

    австрийците са известни корупционери.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.