София ще прави платени обществени гаражи

В обозримо бъдеще е-билет ще замести хартиения в градския транспорт

Дончо Барбалов. Снимка: БГНЕС

Платени обществени гаражи, електронен билет в градския транспорт и завод за производството на пелети. Това са плановете, които има Столична община за реализация в обозримото бъдеще, обявени от заместник-кмета по финансите Дончо Барбалов по време на публичен дебат за бюджета на София за 2016 г. в Софийския университет "Св. Климент Охридски" в понеделник.

Това е втори публичен дебат за бюджета на столичани, след като общественото обсъждане на проектодокумента преди няколко седмици за първи път през тази година предизвика интерес и залата на "Московска" 33 едва побра всички желаещи. За сравнение в предишни години към публичните обсъждания на общинския бюджет нямаше интерес.

За първи път от години през 2016 г. София ще разполага с по-малък бюджет спрямо отиващата си година. Плановете са бюджетът на София да бъде 1.18 млрд. лв., което е с около една пета по-малко от тазгодишния. Намалението от 318 млн. лв. е заради забавянето на новия програмен период и съответно по-малкото проекти, които ще изпълнява Столична община с европейско финансиране. Това е принудило общината да свие почти наполовина инвестиционната си програма, която през последните две години възлизаше на около 700 млн. лв. годишно.

Столична община засега не планира да се вслуша и в призива на премиера Бойко Борисов за вдигане на местните данъци и такси и те остават без промяна. По тази причина се очакват същите приходи от тях и през 2016 г. Планирано е дори по-малко приходи от данъка върху превозните средства, като обяснението на Барбалов е, че понижението от 4.5 млн. лв. се дължи на по-добрата база данни, с която разполагат.

По-чиста и по-зелена София са акцентите в бюджет 2016. Именно за тези дейности разходите са увеличени. За чистотата в града са заделени с 15 млн. лв. повече средства спрямо тази година, което е ръст от 17.2%. За повече зеленина бюджетът скача с 50% или общо ще бъдат вложени 22 млн. лв.

Платени обществени паркинги

Обмисляме изграждането на платени обществени гаражи в централни столични райони, каза Барбалов пред студентите.

Идеята е те да бъдат направени през следващите години в един или два жилищни района. Местата вече са ясни, въпросът сега е да се осигури финансирането. Търси се и вариант за реализацията на проекта чрез публично-частно партньорство, каза Барбалов.

"Трябва да се опитаме експериментално да се направят някакви условия за по-добро паркиране и да се потърси малко по-висока степен на дисциплинираност относно местата, на които е позволено спирането на автомобилите", каза Барбалов.

Електронен билет сменя хартиения в градския транспорт

Заместник-кметът по финансите се надява най-после да бъде въведен и електронният билет, който да замени хартиения в градския транспорт. "Това е нещо, което малко се забави, но се надяваме в рамките на обозримо бъдеще да се случи", каза Барбалов.

София въведе електронните карти още през 2012 г., като плановете ѝ бяха тогава да се въведат и е-билети, но това не се случи. Иначе за въвеждането им се говори още от времето на кмета Стефан Софиянски и бяха похарчени няколко милиона лева за въвеждането на електронна система за таксуване на пътниците.

"В момента на транспортните оператори се плаща на километър пробег, независимо дали автобусът е празен или пълен. Съответно те имат интерес за повече пробег. Но ако имаме електронна система за таксуване, може да се въведе пътнико километър и в интерес на транспортните оператори ще бъде да си уплътняват курсовете", коментира Барбалов. По думите му така те ще се насочат към центъра на града, където ще имат повече пътници, а не към крайградските линии.

Завод за пелети

Друга идея, по която работи Столична община, е изграждането на завод за производство на пелети. Целта е да се подмени горивната база в използващите мазут за отопление тези училища и детски градини, обясни Барбалов. От екологична и финансова гледна точка е по-добре да се използват пелети вместо мазут.

В последните години София поетапно преминава към поемане на основни дейности от собствени общински предприятия. След като се зае с поддържането на парковете, сега общината планира да се захване и с чистенето, когато изтекат договорите с почистващите фирми.

Отделно заводът за изгаряне на битовите отпадъци ще произвежда RDF гориво, което ще захранва "Топлофикация София". Докато бъде изградена инсталацията обаче, то ще се продава на циментовите заводи.

Споделяне

Още от Бизнес

Да подаде ли оставка здравният министър, както искат ресторантьорите?