Софийското Околовръстно ще е като влакче на ужасите

Отчуждения и археология бавят трасето на север, на юг – няма пари

Околовръстният път на София ще прилича като влакче на ужасите в лунапарк - с екстремни спускания под земята и сложни естакади над булевардите, за да се избегнат скъпите отчуждителни процедури. Трасето ще се строи на части, като цената на километър към момента излиза около 10 млн. евро, каквито са европейските разценки. Не е ясно кога ще бъде готова цялата градска столична магистрала, защото това ще зависи от осигуряването на финансирането. Това стана ясно от отговорите на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова на депутати.

В момента се строи част от Северната скоростна тангента, която се явява дублиращо трасе на околовръстния път на столицата. Плановете са тя да бъде "съществено готова" до края на годината с европари и довършена догодина с пари от бюджета, каза Павлова.

В южна посока доизграждането на околовръстния път няма да се случи скоро поради липса на пари. Нужни са стотици милиони левове. Само за 12-километровата отсечка от кв."Бояна" до магистрала "Люлин" трябват 200 млн. лв. Приблизително толкова излиза и сметката и за участъка от кв."Младост" до магистралите "Тракия" и "Хемус". Идеята е те да бъдат включени в новата програма "Европейски транспортни коридори" и да получат финансиране от Европейската инвестиционна банка, каза министър Павлова.

Няма яснота и за Западната дъга, след като и вторият търг за продължението ѝ се е провалил.

Работи се по 80% от трасето на Северната скоростна тангента

Към момента строителят на Северната скоростна тангента има достъп до 80% от трасето. Проектът на 16.5 километровата отсечка от река Какач до връзката му с магистрала "Хемус" е за 220 млн. лв. По трасето има 17 пътни съоръжения.

Неприключилите процедури по отчуждаване на терени по трасето и завършването на археологическите проучвания са основните предизвикателства за завършването на обекта, каза министър Павлова.

До момента са отчуждени 650 имота, като за тях са изплатени обезщетения за около 17 млн. лв. С решение на правителството от декември 2014 г. цената, по която се отчуждават имотите, беше завишена от 20 ст. на 20 лв. Подписани са значителен брой съдебни споразумения, но част от тях не са влезли в сила заради съдебни процедури. Според подадения от съда график делата и споразуменията трябва да приключат до октомври 2015 г., каза министър Павлова.

Тя посочи, че е имало хора, които не са се съгласили и с увеличената цена за отчуждаване на имотите и това е причината делата във Върховния административен съд да продължат до октомври.

Дотогава за някои от терените не може да бъдат издадени разрешения за строеж, каза Павлова. Това е причината да няма даден пълен фронт за работа на строителя и да му е предоставен достъп само до 80% от трасето, посочи регионалният министър.

По трасето на тангентата са открити и 5 археологически обекта. Три от тях се проучват в момента. По изследване на археологическите находки ще се работи активно през летния сезон, като обещанието на археолозите е да приключат до октомври, посочи министър Павлова.

Целта е до края на декември 2015 г. съществено да бъдат завършени основните работи по проекта, каза регионалният министър. Така за следващата година ще останат само довършителни работи, които ще са за сметка на бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура", допълни Павлова. По думите ѝ Еврокомисията е дала право на България да завърши обекта до края на 2016 г., без да загуби европейски пари.

Строителят – консорциумът "ХПВС-ССТ" обеща да завърши обекта на 80% при хубаво време. В момента се работи по големите съоръжения, които са ключови за строителството ѝ. Това са мостовете над реките Искър, Владайска и Перловска и естакадата в кв. "Илиянци".

Столичният кмет Йорданка Фандъкова отбеляза, че с изграждането на Северната скоростна тангента ще се облекчи движението в центъра на София.

Обектът не е част от трансевропейските транспортни коридори, но е важен за столицата и страната, защото потокът от автомобили по околовръстния път на София се включва и трафикът от автомагистралите "Люлин", "Тракия" и "Хемус", както и този от сръбската граница през Калотина.

Според критиците, проектът вкарва тежкото автомобилно движение в града, вместо да бъде изнесено далеч от него. Аргументите на поддръжниците му са, че това е най-пряката и кратка връзка на западното с източното направление.

Този обект ще е тест за компанията "Водстрой 98", която е водеща в консорциума "ХПВС-ССТ", защото е първият ѝ голям пътен проект. Зад компанията стои "един млад успял мъж". Останалите партньори в консорциума са "Хидрострой" АД, "Пътни строежи Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой Т" АД и "Пътстрой Бургас". Стойността на договора за проектиране и строителство е 180 млн. лв. с ДДС. Строителният надзор се осъществява от обединение "СЖС Технос - СЖС България" за 882 хил. лв. с ДДС.

Отсечката от кв."Бояна" до магистрала "Люлин" – 200 млн. лв.

И ако северното направление на околовръстния път се строи, то не е ясно кога ще бъде готово южното. Причината е липсата на пари.

12-километровата отсечката от бул."България" до магистрала "Люлин" ще струва 200 млн. лв., каза министър Павлова. В сметката не са включени парите за отчуждения, за които няма яснота, но няма да са малко.

За това идейният проект предвижда от кв."Бояна" магистралата да се спусне под земята в тунел, като се мине под съществуващото трасе, след това се изказва нагоре и правим едно голямо премостване над бул."Цар Борис ІІІ", от където слизаме към Горна баня и прави вързка с магистрала "Люлин", описа трасето министър Павлова.

Това е сложна инфраструктура, но само така може да избегнем скъпите отчуждения на терени, допълни тя.

За връзката от жк."Младост ІV" до магистрала "Хемус" регионалното министерство очаква да получи финалния идеен проект. Сметки колко ще струва все още няма, но и там има сложни съоръжения, така че няма да е по-малко от този между Бояна и магистрала "Люлин", каза Павлова.

Втори провал за Западната дъга

Западната дъга на околовръстния път, която според обещанията на кабинета "Борисов І" трябваше да е готова до края на тази година, няма да стане.

Съоръжението свързва между магистрала "Люлин" и строящата се Северна скоростна тангента. В момента все още тече строителството на първия участък от 3.5-километра от магистрала "Люлин" до бул."Сливница" срещу близо 50 млн. лв.

Изграждането му се забави с близо година, заради недомислици в проекта и риска квартал "Факултета" да остане откъснат от София. Появиха се и археологически разкопки, което също забави строителя "Трейс груп". В момента кръговото кръстовище на бул."Сливница" е вече готово и адът от миналото лято поне няма да се повтори в посока за сръбската граница.

Проблем има обаче с продължението на отсечката от "Сливница" до река Какач и връзката със строящата се Северна скоростна тангента, след като и втория търг за избор на изпълнител пропадна. В момента участници обжалват прекратяването на процедурата, каза Павлова. По думите ѝ плановете са обектът да бъде "фазиран" или казано просто да се довърши с пари от оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г., но такива към момента не са предвидени.

Споделяне

Още по темата

Още от България