Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Солунското пристанище ухажва българския бизнес

Гърците искат да оправи жп коридора до Софияq за да се осигури комбиниран транспорт

9 коментара

Солунското пристанище ще ухажва българския бизнес чрез специално открито на негова територия бюро за обслужване на български предприятия и фирми в опит да си увеличи допълнително обработените товари, които за последните три години са нараснали тройно.

 

Ако през 2009 г. са обработени около 6000 контейнера за България, то през 2012 г. техният брой е над 16 000, каза директорът на порта Стилианос Агелудис пред представители на българския и гръцкия бизнес в София. За деветте месеца на тази година обработените контейнери възлизат на 15 215 броя.

 

Данните все още са далеч от рекордната 2007 г., когато на гръцкото северно пристанище са обработени над 35 500 контейнера за България, но тенденцията е подобряване на оборота с всяка изминала година през последните четири, отбеляза Агелудис. При това, по думите му, тези обеми са постигнати, без да се използва жп транспортът, който остава единствения нерешен проблем.

 

Иначе митницата на Солунското пристанище работи денонощни, докерите работят непрекъснато без стачки, модернизирано е оборудването на пристанището и се прилага постоянна ценова политика, посочи шефът на пристанищния оператор.

 

Така единственият висящ проблем остава осигуряването на комбиниран транспорт от пристанището и връзката му с жп мрежата, каза Агелудис. Той призова за натиск от страна на бизнеса върху българските власти тази връзка на българската територия да бъде направена.

 

Пристанището в Солун е второто по големина в Гърция. През 2001 г. е дадено на концесия чрез публично-частно партньорство за срок от 50 години. В смесеното дружество гръцката държава държи 74% от капитала, а останалите са собственост на частни инвеститори.

 

Пристанището има девет кея и няколко терминала – за насипни товари и за контейнери. Проблемът му е, че в него не могат да акостират големи кораби. Има и свободна търговска зона.

 

От 2009 г. цените на услугите на пристанище Солун не са променяни. Това няма да се случи и през 2014 г., обеща шефът на порта.

 

Оборотът му за 2012 г. е 52.8 млн. евро. Акциите на оператора на пристанището се търгуват на Атинската фондова борса.

 

Около 20 млн. евро са плановете за инвестиции в модернизацията на порта през следващите години. Средствата ще отидат за купуване на нови товарни кранове и локомотиви, разширяване на контейнерния терминал и на свободната зона, както и изграждане на марина за големи яхти между първи и втори кей.

 

Целта, която преследва портът, е разширяване на пазарите към Русия и Украйна чрез пристанищата ни на Черно море, както и към Централна Европа чрез пристанищата на Дунав. В момента Солунското пристанище обслужва пазари в радиус до 800 км от него, като на тази територия живеят 15 млн. души, посочи Агелудис.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #9

    Не призовавам за „завладяване” на Солун, макар че в перспектива може да се мисли за ненасилствена ребългаризация на региона. А Гърция не е имала комунизъм, но за сметка на това яростна гражданска война. Е, контрафактическата история е проблематична – ако, ако… – ако котката беше кон, щяхме да яздим нагоре по дърветата. И все пак: ех да беше Солун български въпреки 45-те години комунизъм.

  2. Анонимен
    #8

    Поне от 20 години офертите за превоз на контейнери през Солун са по-изгодни от тези през Варна и Бургас. Така че това не е въпрос на патриотизъм или други глупости, а въпрос на сметка. А що се отнася до разните там констатации, че Солун по "естествен начин" принадлежи към България, тях подминавам с насмешка. Ако са толкова ербап българите - да идат и да си ги вземат.

  3. Анонимен
    #7

    Ах, как мечтая да ми падне солунската митница само за три месеца ... То и други са мечтали преди мен.

  4. Анонимен
    #6

    4, ако беше останъл български Солун щеше да страда от 45 години комунизъм с последици продължаващи и до днес. Сега е страдал само от гръцката корупция.

  5. Анонимен
    #5

    ЖП линията по Струма не е натоварена и БДЖ-то само ще спечели, ако се вземе в ръце и започне да превозва контейнери като всяка нормална жп-компания по света. Досега му бяха наложили негласна забрана, който е крайно време да се вдигне.

  6. Анонимен
    #4

    Сoлун и Беломорието са земи, които по естествен начин принадлежат на България. Ако Солун беше (о)станал български, щеше далеч повече да процъфтява, а не като сега откъснат от своя хинтерланд.

  7. Анонимен
    #3

    Мдааа, дните на Пристанище Варна май май намаляват. На север е Констанца, на юг Бургас, като се добави и Солун...

  8. Анонимен
    #2

    Ало 1, какъв Ньойски договор бе човек, тука става дума за ухажване повече товари за България да минават през Солун вместо през Варна и Бургас. Имам личен опит и предимствата на Солун са повече от недостатъците. Ако действително нашите шашкъни решат въпроса с ж.п. транспорта (вместо както сега - контейнера да се претоварва на ТИР)- още по-добре.

  9. Анонимен
    #1

    Какво ухажване? Това не беше ли задължение още от Ньойския договор?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.