Солунското пристанище ухажва българския бизнес

Гърците искат да оправи жп коридора до Софияq за да се осигури комбиниран транспорт

Солунското пристанище ще ухажва българския бизнес чрез специално открито на негова територия бюро за обслужване на български предприятия и фирми в опит да си увеличи допълнително обработените товари, които за последните три години са нараснали тройно.

 

Ако през 2009 г. са обработени около 6000 контейнера за България, то през 2012 г. техният брой е над 16 000, каза директорът на порта Стилианос Агелудис пред представители на българския и гръцкия бизнес в София. За деветте месеца на тази година обработените контейнери възлизат на 15 215 броя.

 

Данните все още са далеч от рекордната 2007 г., когато на гръцкото северно пристанище са обработени над 35 500 контейнера за България, но тенденцията е подобряване на оборота с всяка изминала година през последните четири, отбеляза Агелудис. При това, по думите му, тези обеми са постигнати, без да се използва жп транспортът, който остава единствения нерешен проблем.

 

Иначе митницата на Солунското пристанище работи денонощни, докерите работят непрекъснато без стачки, модернизирано е оборудването на пристанището и се прилага постоянна ценова политика, посочи шефът на пристанищния оператор.

 

Така единственият висящ проблем остава осигуряването на комбиниран транспорт от пристанището и връзката му с жп мрежата, каза Агелудис. Той призова за натиск от страна на бизнеса върху българските власти тази връзка на българската територия да бъде направена.

 

Пристанището в Солун е второто по големина в Гърция. През 2001 г. е дадено на концесия чрез публично-частно партньорство за срок от 50 години. В смесеното дружество гръцката държава държи 74% от капитала, а останалите са собственост на частни инвеститори.

 

Пристанището има девет кея и няколко терминала – за насипни товари и за контейнери. Проблемът му е, че в него не могат да акостират големи кораби. Има и свободна търговска зона.

 

От 2009 г. цените на услугите на пристанище Солун не са променяни. Това няма да се случи и през 2014 г., обеща шефът на порта.

 

Оборотът му за 2012 г. е 52.8 млн. евро. Акциите на оператора на пристанището се търгуват на Атинската фондова борса.

 

Около 20 млн. евро са плановете за инвестиции в модернизацията на порта през следващите години. Средствата ще отидат за купуване на нови товарни кранове и локомотиви, разширяване на контейнерния терминал и на свободната зона, както и изграждане на марина за големи яхти между първи и втори кей.

 

Целта, която преследва портът, е разширяване на пазарите към Русия и Украйна чрез пристанищата ни на Черно море, както и към Централна Европа чрез пристанищата на Дунав. В момента Солунското пристанище обслужва пазари в радиус до 800 км от него, като на тази територия живеят 15 млн. души, посочи Агелудис.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?