Социолози предупреждават за съмнителни изследвания

Гражданите и журналистите да са подозрителни, когато им се представят едновременно 10 изследвания, направени за много кратък период –например два дни, посъветва  в четвъртък Боряна Димитрова от "Алфа Рисърч".

Тази агенция и обедините "Маркет Линкс", "Галъп Интернешънъл", "Скала", МБМД, "Афис", ЕСТАТ, НЦИОМ в Българската социологическа асоциация предупредиха, че има недобросъвестни анкети, вероятно базирани на нереални данни.

Тяхната асоциация призова за повече взискателност от партиите и лицата, поръчващи проучванията, и от медиите.

Мястото на проучването не гарантира национална представителност, предупреди Боряна Димитрова. Бъдете внимателни към агенции, които не застават с имената си пред вас, посъветва Мира Янова от МБМД.

Социолозите обясниха, че за да е истинска една анкета, тя трябва да дава информация освен кой я е правил и по какъв метод, но и агенцията изпълнител трябва да  прави ясна разлика между резултатите от допитването и анализа на експертите върху получените данни.

Нито една от присъстващите социологически агенции не се ангажира с коментари за предстоящите местни избори, защото нагласите се менят и най-рано седмица преди вота могат да се правят някакви прогнози.

Юрий Асланов от "Афис" се обяви срещу представите, че социологията е лесно начинание и всеки може да я прави.

Коментирано бе и смесването на дейността на социолозите с PR-а, като становището на агенциите бе, че това е нередно и се отразява върху авторитета на професията, което намалява шансовете за точна информация.
Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?