Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Строежът на зърнен терминал във Варна не е рентабилен

3 коментара
Строежът на зърнен терминал във Варна не е рентабилен

Строителството на зърнен терминал във Варненското езеро не е рентабилно дори при двоен от предвидения в момента капацитет, съобщи в четвъртък председателят на Асоциацията на частните пристанища Златко Бакалов. Той представи възможностите за участие на частните капитали в портовете на международната конференция “Ролята на пристанищата като ключов фактор за икономическия растеж”, която се провежда в София.

Държавната власт трябва да мисли повече за рентабилността на обектите, в които се влагат средства, коментира Бакалов. Според плановете на транспортното министерство, строителството на новия зърнен терминал трябва да започне през 2009 година и да приключи през 2015 година. Планираният капацитет на терминала е за малко над 1 млн.тона зърно, а прогнозираната стойност е от 15 млн. евро.

Изчисленията на собствениците на частни пристанища сочат, че дори при капацитет от над 2 млн. тона зърно сметката на специализирания терминал не излиза и държавата няма да успее да привлече частни капитали в строителството му, подчерта Златко Бакалов. Трябва добре да се помисли дали не е по-добре тези средства да се вложат в нов контейнерен, а не зърнен терминал, допълни той.

Не румънското пристанище Констанца е основният проблем на родните портове, коментира председателят на асоциацията. Родните пристанища не успяват да предложат нужните услуги и да привлекат повече товародатели, уточни Златко Бакалов. Според него, са нужни не по-малко от 500 млн.евро първоначална инвестиция, за да се постигне някаква прилична пристанищна инфраструктура.

Изискванията на еколозите са толкова високи, че много често стават причина да се бавят сроковете за инвестициите в пристанищата и в крайна сметка се стига и до загуба на европейски средства, съобщи кап.д.п. Пейчо Манолов, директор на изпълнителна агенция “Пристанищна администрация”.

Той посочи проблема с проекта за строителство на контейнерен терминал във Варненското езеро, от които се нуждаят спешно товародателите. Според еколозите обаче, точно в този район има редки птици. Тези птици могат да се изместят в специален резерват наблизо, коментира Пейчо Манолов. В противен случай Варненското езеро ще остане едно бунище, макар и с птички, а ТИР-овете ще продължават да минават през централната част на морската ни столица.

През последните години българските пристанища се втренчиха в оцеляването си и изостанаха технологично, коментираха експертите от българските пристанища. Крайно време е държавата да обърне повече внимание на обучението в кадрите, защото може да се окаже, че инвестицията в тях е по-рентабилна, отколкото в строителството на инфраструктура, коментираха от Асоциацията на частните пристанища.

Централната власт да създаде предпоставки за неутралитет на бъдещите оператори на пристанищата, които ще се концесионери, поискаха от Националното сдружение на българските спедитори (НСБС). Според неговия председател Георги Минчев, дейността на бъдещите частни пристанищни оператори трябва да се ограничи до претоварни операции, складиране, преопаковане на стоките и вътрешен транспорт на територията на порта. Така те няма да имат търговски интерес по отношение на останалите дейности като корабно и линейно агентиране, застраховане,  митническо обслужване и снабдяване на корабите. Търговската дейност трябва да се извършва на принципа на свободния пазар от повече фирми, за да има конкуренция.  

Над 60 процента от вноса и износа на България преминава през пристанищата, съобщи кап. Манолов. Прогнозите на агенция “Пристанищна администрация” са, че общият товарооборот на морските портове през тази година ще е 28 - 30 млн. тона. Очакванията са, че през речните пристанища ще минат 6 млн. тона товари.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. oskaraz
    #4

    изглежда , че само ти си подготвен по темата . Бих се радвал на повече подробности около самия терминал .

  2. B52
    #3

    Тези птици могат да се изместят в специален резерват наблизо, коментира Пейчо Манолов. В противен случай Варненското езеро ще остане едно бунище, макар и с птички, а ТИР-овете ще продължават да минават през централната част на морската ни столица. E ot hora s takova neadertalsko mislene si pati BG i skoro iavno opravia niama da ima!Kak se "mestiat" ptichki bre djanam, tova da ne sa kokoshki nosachki?

  3. докер
    #2

    П.Манолов е начело на държавната власт и определя държавната политика в пристанищния , а за известно време и в морския сектор от 2001 г.Заедно с мафията около Ст.Минков, Зл.Бакалов и кръга"Браво шипинг" правеха и правят каквото си искат в морския сектор.Провалената пристанищна реформа е рожба на горните хора и лично на П.Манолов, който вместо да критикува трябваше отдавна да е на пенсия, дори само защото е автор на две промени на ЗМПВВППРБ които върнаха сектора с години назад.Да не говорим и за далаверите му със "СТФ" и ПЧМВ, където за благодарност назначиха сина му за директор на пристанището.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.