Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Струма“ пропуска Кресненското дефиле за сметка на пътя София-Калотина

За първи път без рекорди на магистрален търг

0 коментара
“Струма“ пропуска Кресненското дефиле за сметка на пътя София-Калотина

Плевнелиев рисува пътища пред управата на АПИ. Снимка: БГНЕС

Плевнелиев рисува пътища пред управата на АПИ. Снимка: БГНЕС

Преминаването на магистрала "Струма" през Креснеското дефиле остава за след 2014 г. за сметка на изграждането на аутобана от София до Калотина и на околовръстното шосе на София. Това стана ясно от обясненията на министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев при отварянето в петък на офертите за строителството на отсечката на “Струма“ от Сандански до ГКПП "Кулата".

Министър Плевнелиев посочи, че до края на годината ще бъде обявен и търгът за построяването на участъка от Дупница до Благоевград на магистрала "Струма", както и за западното направление на околовръстния път на София и магистралата до Калотина. В същото време той и дума не каза за най-сложния път на "Струма" през Кресненското дефиле.

В отговор на въпрос министърът на регионалното развитие уточни, че по искане на Европейската комисия изграждането на магистралата е разделено на две, като за участъка от Благоевград до Сандански през Кресненското дефиле ще се кандидатства отделно, но не посочи какви са били мотивите за това. Това на практика означава, че този участък остава за следващия програмен период 2014 – 2020 г., както беше заложено първоначално още по времето на тройната коалиция.

Обрат в позицията

Това е коренен обрат в досегашната позиция на министър Плевнелиев. През декември 2010 г. пред студенти той заяви: "И докато другите правителства бягаха от пътя през Креснеското дефиле и той удобно беше изваден заради птички, гущерчета и змии, ние сега поемаме този риск и ще строим цялата магистрала "Струма"".

Сложно и скъпо техническо съоръжение – тунел от 13.3 км, който е съпоставим по параметри като този под Босфора, трябваше да реши проблемите с екологията през Кресненското дефиле. Срещу строителството на тунела обаче възразиха пътни инженери, според които така се оскъпява ненужно трасето. Подобна позиция публично изрази преди време и главният архитект на София Петър Диков.

Така на последното заседание на правителството на 3 август премиерът Бойко Борисов казва на зам.-регионалния министър Георги Прегьов, че пътят през дефилето трябва да се разшири до четирилентов, а не да се прави тунел. Заместникът на Плевнелиев обаче има неблагоразумието да му възрази, че не може да стане така заради екозоната "Натура". Това обаче отприщва гнева на премиера и той заявява: “Сложил съм те заместник-министър, за да ми отговаряш като инженер. Ако искаш при Нона Караджова – имаш място и цял ден може да ми говорите за екология“, става ясно от стенограмата на кабинета.

Околовръстното на София и магистралата до Калотина печелят

Промяната в позицията на правителството за "Струма" дава шанс обаче за изграждането на околовръстното шосе на София и магистралата до Калотина. В края на юли пътната агенция обяви поръчките за 8.5 км разширение на околовръстното шосе на София в западна посока с прогнозна цена от 155 млн. лв. Предвижда се да бъдат проведени два търга - от магистрала "Люлин" до река Какач и от река Какач до Северната скоростна тангента.

За първи път без рекорди

За първи път отваряне на офертите за отсечката от Сандански до ГКПП "Кулата" на магистрала "Струма" мина без рекорди. Общо 15 бяха подадените оферти. Всички големи български компании участват, но някои от тях са предпочели да играят с нови партньори.

"Главболгарстрой" отново залагат на печелившата комбинация с италианската "Импреза" и "Пътстрой 92", на най-богатия българин според в."Пари“ Цоло Вутов. В този състав компаниите спечелиха търга за отсечката от Долна Диканя до Дупница на "Струма". Строителството обаче все още не може да започне, защото се обжалва от португалско-българския консорциум "Лена – ИСА 2000", които участват и сега.

"Пътностроителна техника", на Васил Божков този път играе с испанската "Аксион", а "Трейс груп" с чешката "ОХЛ-ЖС". За първи път в магистрален търг се включва "Станилов", заедно с германската “Хохтиф“. Гръцките "Актор" и "Джей енд Пи Авакс", испанската "Рубау", австрийската "Алпине" и турската "Доуш" участват самостоятелно.

Изпълнителят трябва да бъде избран до края на октомври и ако няма обжалване на процедурата строителството трябва да започне през ноември, каза министър Плевнелиев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.