Световната банка ни отреди 55-то място по търговска логистика

Ново проучване на Световната банка, посветено на търговската логистика, поставя България на 55-то място от 150 държави в света, предаде във вторник радио Дойче веле. Резултатите от проучването бяха публикувани ден по-рано.

В първо по рода си проучване Световната банка поставя на фокус капацитета на държавите да се свързват с международните пазари и да транспортират стоки. Бързите връзки между фирмите, доставчиците и консуматорите се оказват особено важни в глобалния и все по-интегриран свят. Според Световната банка в новата глобална търговска структура предвидимостта на доставките и тяхната сигурност са дори по-важни от разходите.

Проучването поставя на първо място Сингапур. Сред най-напредналите търговски логистични връзки са на седемте най-развити държави. Германия е трета, Япония заема шесто място,  Великобритания - девето, Канада - десето, САЩ са на 14-та позиция, Франция и Италия са съответно на 18-о и 22-о място. Най-слаби връзки имат държавите в Централна Африка и Централна Азия, които нямат излаз на море и се намират навътре в сушата.

България е на 55 позиция в общия индекс, след повечето от източноевропейски държави, но още по-назад са например Украйна, Македония и Албания.

По критерия бързина на митниците България е на 66-о място. По бързина и цена на международните доставки тя е 59-а.

Световната банка подчертава, че за успешната търговия допринасят както благоприятното географско разположение, така и инфраструктурата и доброто управление в една държава. Отдалечени страни като Чили успяват да продават прясна риба и плодове по цял свят в рекордни срокове благодарение на добрата си обща логистика. България има привилегировано разположение, но доставките ѝ са бавни, донякъде поради лошите инфраструктурни връзки, които я поставят на 63-о място по този критерий.

Африкански държави, които са навътре в сушата и имат лошо управление, а и корупция, не успяват да изпратят и получават стоки за по-малко от 10 седмици, а цената на контейнер може да достигне 6500 долара. В същото време държави с подобно на тяхното разположение в Западна и Централна Европа, които имат обаче по-добро управление, се нуждаят от по-кратко време и цената е два пъти по-ниски - около 3000 долара на контейнер, коментира резултатите от изследването на Световната банка Дойче веле.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: