Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търгове за магистрала “Тракия” заплашени от провал

6 коментара
Търгове за магистрала “Тракия” заплашени от провал

Конкурсите за строителството на отсечките Стара Загора - Нова Загора и Нова Загора - Ямбол на магистрала “Тракия” може да бъдат повторени, ако вътрешният одит на тръжната документация и проектодоговорите за възлагане на обществена поръчка установи, че в тях има нарушения. Това каза Иван Атанасов, председател на Надзорния съвет на бившия пътен фонд и сегашна Национална агенция “Пътна инфраструктура” (НАПИ) в сряда.

Тръжните процедури за недостроената част от магистралата бяха подготвени от компрометираното старо ръководство на пътния фонд, който е бенефициент на милиарди евро за пътища, предвидени по предприсъединителните и оперативните програми. Конкурсите тръгнаха в момента, когато звеното преминаваше през поредната трансформация под натиска на ЕС заради скандали с хванати с подкуп служители и конфликт на интереси между бившия шеф на фонда Веселин Георгиев и строителната фирма на брат му “Биндер”. Строителството на “Тракия” ще струва стотици милиони евро, като правителството вече е заделило от излишъка в бюджета 180 млн. лева за магистралата и други инфраструктурни обекти.

Новото ръководство на пътната агенция е взело решение да направи проверка на тръжната документация и проектодоговорите за лотовете на “Тракия”, въпреки че си дава сметка процедурата навлиза в краен етап – в четвъртък ще бъдат отворени офертите на кандидатите за строителството на отсечката Нова Загора - Ямбол. “Засега няма индикации, че има нередности в процедурите, затова не искаме да говорим за провал на търговете”, обясни изпълнителният директор на НАПИ Димитър Иванов. “Ще изчакаме становището на дирекцията за вътрешен одит в агенцията. То трябва да е готово до края на деня. Ако все пак открием нередности, ще препоръчаме повтаряне на процедурите”, поясни Иванов.

Двайсет и осем фирми са закупили тръжна документация за строителството на двете отсечки от магистралата София – Бургас. По-голямата част от тях са международни. Иванов не уточни дали португалските фирми, които трябваше да достроят “Тракия” в консорциум с български фирми, са заявили интерес за поръчката. Това ще стане ясно в четвъртък на обяд, когато в сградата на НАПИ ще бъдат отворени офертите на кандидатите.

Предложените от тях цени обаче ще бъдат отворени едва след като тръжната комисия отсъди, че документите на строителните компании отговарят на всички изисквания. Това е в противоречие с европейските правила за възлагане на обществени поръчки, според които офертите и предложената цена се отварят едновременно. Това е една от слабостите на българското законодателство и ние ще предложим промени, каза Димитър Иванов.

Пътната агенция си търси “служител по етика”

Ръководството на НАПИ съобщи, че ще обяви конкурс за избор на т.нар. служител по етика. Той ще дава съвети на служителите на агенцията, свързани с етични въпроси, ще администрира гореща телефонна линия, ще организира обучение на служителите и т.н. Моделът е взаимстван от Румъния и Холандия, където се прилага много успешно в различни административни структури, обясниха от НАПИ. Това ще е първата структура в България със служител по етика и с утвърден етичен кодекс, каза още Иван Атанасов.

За да гарантира в още по-голяма степен прозрачността на работата си, агенцията ще внедри специален софтуер за контрол на всички пътни проекти, осъществявани със средства на ЕС. Системата ще има опция за свързване със структурите на Европейската комисия, за да може и оттам да следят какво се случва в НАПИ във всеки момент. Програмата няма да може да бъде разработена и внедрена в близката година, като от НАПИ се надяват да могат да заделят около 5 мнл. лева от бюджета си за 2009 г. за изработването на софтуера.

За 2009 г. пътната агенция ще поиска да има бюджет 382 млн. лева бюджет, за да могат да бъдат разплатени натрупаните задължения към български фирми, както и да се довършат започнати проекти, каза Иванов. През 2007 г. правителството е отпуснало малко над 270 млн. лева на пътния фонд.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. shofiora
    #7

    da gushne rushveta, horata postroiha ne magistrali, a kosmodrumi! Maika i jalna na bulgaristania, vse poveche za nishto ne stavame. Osrali sme se po vsichki linii. Vse chakame golemite batkovci da ni izvadiat ot blatoto i tu se dupim na moskva, tu na bruxel, tu na vashington. ama niama balaci i taka shte si potanem v kenefnoto blato v koeto sami sme si se nabutali...evropeiskia saiuz si niamashe druga rabota da ni prieme i sega si skube kosite. a i kakvi sa tia tapi jurnalicticheski vaprosi ot roda

  2. коментатор
    #6

    Този специален софтуер да не е част от системата ЛОТАР, която ЕС разработи и внедри специално за България? На нещо такова ми прилича. Пък ако не е същото, значи има претенциите да дублира ЛОТАР.

  3. maria
    #5

    Гледай ги ти какви гяволи са се извъдили в това правителство брей...Значи от една страна Гагаузов препускаше да започне тръжната процедура, защото Тракия била много забавена от концесионната процедура и сега трябва да се вземе до края на мандата "петилетката в съкратени срокове". Така де, д-ря Пешов вече се изнерви и не може да чака, а и там батковци и братковци! Иванов, който последно бе пристанал в холдинга на Божков, сега обявява, че въпреки последеният етап на тръжната процедура (избор на изпълнител)

  4. sam
    #4

    Prosto vkaraite madridskata marsha i M.Velchev za malko v zatvora i vsichki shemi sled parvite shamari ste izliazat na jve.Posle e lesno!Apropo kade tochno ste nameriat etichnia slujitel?I koi etichen chovek ste se saglasi da vleze v tova prestapno pravitelstvo!Osven ako ne e tolkova "etichen" !

  5. поп Грую
    #2

    си заръши всички магистрали ,останали недостроени от Титово време.Я това са над 1300 км.магистрали !!!!Нашите майстори на магистрали от Татово време,започнати с ирански пари ,още чакат някой будала да даде пари за довършване та да му ги гепят . Слез царския опит ,да ни издоят парите ,с "португалска " концесия,няма друга издея как да се краде по прикрито и докато не намерят някоя тарикатска хватка ,няма да започнат да ги достроят .Иначе им трябва само една година време и тази почти направена отсечка ,ще бъде готова окончателно.

  6. отбелязвам
    #1

    Да управлява БСП е по-лошо от война.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.