Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търговец на пътни такси е против законови промени за продажбата им

0 коментара
ИТС твърди, че законопроект иска да се въведе изцяло нова система за събиране на пътните такси Сн.ИТС

Един от търговците на винетки и тол такси - "Интелигентни трафик системи" (ИТС), се обяви срещу внесените промени в Закона за пътищата в петък. Аргументите им са, че те ще влошат качеството на пътното таксуване, противоречат на европейското и националното законодателство и са технически несъвместими с тол системата. Това се казва в позиция на ИТС, изпратена до медиите.

Промените в Закона за движение бяха внесени в Народното събрание от депутати от ПП-ДБ на 12 януари 2024 г. Това стана само ден, след като разследващият сайт Bird.bg информира за съмнителни имотни сделки, свързвани с водещи политици от "Продължаваме промяната" - финансовият министър и съпредседател на ПП Асен Василев и депутатът Даниел Лорер с "кралицата на винетките" Станислава Арнаудова, която е собственик на ИТС.

Сега от дружеството твърдят, че промените в Закона за пътищата създават предпоставки за влошаване на постигнатото качество и достъпност на услугите за пътно таксуване в у нас, не съответстват на типа тол система, въведена в страната, и са в противоречие с европейските директиви за тол таксуването, които са хармонизирани с българското законодателство.

Тези законови промени вече бяха предложени и отхвърлени от Народното събрание на 19 януари 2023 г. с гласовете на ГЕРБ, ДПС, "Възраждане" и "Български възход". Сега се внасят абсолютно същите текстове със същата аргументация.

Според ИТС законопроектът е бил отхвърлен още на първо четене от предишния парламент, заради експертни оценки за несъвместимост с процеса на тол таксуване в България - изградената смесена система на тол таксуване (на база време и разстояние) прави технически невъзможно "отделянето" на продажбата на винетки и маршрутни карти от тол таксуването.

За разлика от някои принципи за пътно таксуване в Европа, където системите за продажба и активация на продукти за таксуване на база време (винетка) и системите за таксуване на база изминато разстояние - GNSS системи за таксуване (тол) са отделни системи, в България вече е изградена и работи "смесена електронна система за пътно таксуване на база изминато разстояние и време", твърдят от ИТС. Според компанията това прави технически невъзможно предоставянето на услугите диференцирано, както предлага законопроектът.

Нова система за продажба на винетки

Според ИТС законопроектът предпоставя изграждането на нова система за продажба на електронни винетки с нови инвестиции от държавата и ограничава правата на потребителите за информиран избор на каналите за продажба. ИТС твърди още, че вече нямало да се използват въведените софтуерни решения на тол системата и националните доставчици на услуги (НДУ).

ИТС е първият национален доставчик на услуга, сертифициран по стандартите за таксуване на база изминато разстояние и време. Дълго време това беше единствената фирма на пазара, като от ГЕРБ не даваха права на друга компания, заради което един от кандидати – "Телетол", подаде сигнал до европейските институции за корупция в АПИ.

От ИТС сега заявяват, че прилагат с пълна сила стандартите за коректното изпълняване на допълнителните услуги - продажбата на пътни такси, които предоставя от името и за сметка на АПИ. Компанията развива търговските си канали за продажба както онлайн, така и тези "лице в лице", като за тази цел разработи, внедри и поддържа спомагателни интерфейси за всяка една точка за активация на електронни винетки и маршрутни карти. В тази система ИТС е вложила собствени инвестиции за десетки милиони левове, без да използва финансиране от държавния бюджет.

ИТС твърди, че системата ѝ е с производителност и надеждност, които съответстват на наложените стандарти и осигуряват минимално кратко време за активиране на услугите, независимо от типа на продукта за таксуване - свойство характерно за смесените системи за таксуване и отличаващото ги от т.нар. разделни системи.

Отделянето на дейността по продажба на електронни винетки от смесената система за пътно таксуване, която работи успешно в България, предполага изграждане и въвеждане в експлоатация на чисто нова система за продажба на електронни винетки, посочва ИТС.

Според компанията това води до рискове за пътното таксуване, като неяснота за правилата и техническото обезпечаване на подобен тип "търговец" или "посредник" на винетки, както и реален риск от понижаване качеството на услугата поради множество интеграционни процеси с лица без доказана експертиза.

Продажбата на маршрутни карти

Другото предложение в законопроекта е за отделянето на дейността по продажба на маршрутни карти. Според ИТС това също е технически неизпълнимо при смесената система за пътно таксуване.

Процесът по генериране, активиране и продажба на маршрутни карти е свързан с обменянето на тол контекст, съгласно неразделна част от таксуването на база изминато разстояние, според изискването на европейското EETS пространство, посочва ИТС.

Вносителите на проектозакона предлагат да се създаде изцяло нов ред за продажба на електронни винетки и маршрутни карти чрез програмни интерфейси, различни от досега съществуващите такива (чл. 10л ал. 22 от законопроекта).

Подобно решение е свързано с изграждането от АПИ и от държавата на програмни интерфейси, за да може определени юридически лица да закупуват електронни винетки по ред, различен от предвидения за останалите лица, смятат от ИТС.

Според компанията всеки един метод за продажба на електронни винетки трябва да отговаря на изисквания за качество и сигурност, като със сигурност ще е необходим разход на време, както и на средства от държавния бюджет за изграждането на тези интерфейси.

От ИТС питат как ще бъде извършвано активирането на е-винетките и как ще се извършва плащането. В настоящия модел на продажба липсва какъвто и да било риск за бюджета, като националните доставчици носят отговорността за всяка продадена винетка, още в момента на активирането ѝ, посочват от ИТС.

Европейско законодателство

От ИТС посочват, че през изминалите години държавата е работила по хармонизиране на европейските директивите и регламенти с националното законодателство, които целят повишаване изискванията към националните доставчици на услуга и намаляване на ролята на държавата в процеса по предоставяне на услуги за пътно таксуване.

Директива 2019/520/EU въведе понятието Европейска услуга за електронно таксуване. Именно такава роля изпълнява ИТС в България, като това са националните доставчици на услуга. Друг субект събира пътните такси и това са държавните органи като АПИ и Националното тол управление. Те са органите, който определят таксите и потвърждават данните от доставчиците на услугата, но не извършват дейностите, свързани с предоставянето на услугата, твърдят от ИТС. Националното тол управление също продава винетки и пътни карти.

Според европейската нормативна уредба тол таксуването трябва да се извършва от независими оператори - национални доставчици на услуги (НДУ), защото ако се прави от държавните органи, които определят правилата и размера на пътните такси, това се превръща в държавен монопол и дава възможност за злоупотреби на пазара, посочва ИТС.

Намаляването на комисионната за посредниците

Според компанията друга причина за препоръката на ЕК е да се въведат НДУ в пътното таксуване - винетки и тол такси е, че дейността им изисква големи инвестиции в технологии и обслужващ персонал, които по този начин държавата си спестява.

Възнаграждението и функциите на националните доставчици на услуги са регламентирани в Директивата 2019/520/EU на Европейския съюз. Според нея държавите-членки трябва да включват в пътното таксуване разходите, свързани с предоставянето на услугите от НДУ, като размерът им осигурява качеството и ефективността на услугата в съответната държава.

Затова възнагражденията са различни и са в зависимост от технологията на тол системата и възложените отговорности, като в някои държави са двуцифрен процент.

Законопроектът определя конкретен размер на възнаграждението за търговците - до 3 на сто от стойността на електронната винетка. Това става без да е представен икономически и финансов анализ за обосноваването му, посочват от ИТС.

Според компанията предложеният таван на възнаграждението е недостатъчен за изпълнение на изискванията към НДУ за продажба на електронни винетки, които вече са възприети от ползвателите на услугата.

Рекламата в интернет

Друг спорен момент в законопроекта, според ИТН, е забраната за реклама на интернет страници на националните доставчици с аргументация, че се извършва услуга, аналогична с предлаганата от държавата.

Държавата продължава да има правото да рекламира тази услуга, от друга страна, липсата на реклама на НДУ ограничава ползвателите на услугата от правото да направят своя информиран избор, чрез запознаването с всички възможни канали за продажба, смята ИТС.

Компанията посочва, че определянето на националните доставчици на услуги като посредници е неправилно. Аргументът е, че съгласно Закона за пътищата националните доставчици на услуги изграждат за своя сметка автономна система, която работи в реално време, интегрирана с централната система на АПИ, носейки пълната финансова и техническа отговорност за безотказното предоставяне на услугата по продажба на електронни винетки.

ИТС има съмненията за лобизъм в полза на определени фирми, тъй като законопроектът предвижда въпреки поставянето на забраната за извършване на реклама за интернет сайтовете на националните доставчици на услуги, то същото ограничение да не важи за друг вид търговци.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.