Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търсенето на "Титан" удря на камък, докато въздухът там свършва

16 коментара
Оперативният център на бреговата охрана на САЩ е под пара, сн. ЕПА/БГНЕС

Отчаяното търсене на изчезналия напът към останките на потъналия преди повече от столетие круизен лайнер "Титаник" батискаф навлезе в критичната си фаза в четвъртък. В следобедните часове на деня се очаква да свърши кислородът на петимата на борда на туристическата подводница. Усилията на спасителните кораби и самолети, към които се присъедини и френски дълбоководен робот, обаче удрят на камък. Въпреки това продължава претърсването на района от над 10 хил. кв. мили, където е бил спуснат в неделя апаратът, а във вторник и в сряда бяха засечени със сонар шумове като удари.

Към мястото бе направен опит да се прати и подводен дрон от Джърси, но мисията се оказа неуспешна, заради проблеми с натоварването му на самолет. Сега се планира втори опит за извозването му до мястото на спасителните дейности.

През последните няколко часа два дистанционно управлявани подводни апарата се спуснаха под водата, за да помогнат в търсенето на "Титан", но засега неуспешно. Те са изпратили снимки от морското дъно към повърхността на океана и предстои тяхното разчитане от френските океанографи, предаде ББС.

Шансовете да се намери нещо на морското дъно на подобна дълбочина с помощта на дистанционно управлявано средство (ROV) зависят от това колко точно може да бъде определена зоната за търсене, коментира морският геофизик д-р Роб Лартър.

"Всички сме запознати с докладите за звуците, които са били открити“, каза той на брифинг за пресата сутринта в четвъртък. "Но фактът, че зоната за търсене е все още толкова голяма, изглежда показва, че никой не е успял с увереност да локализира откъде идват тези звуци", допълни той.

Според него проблемът с локализацията на звуците идва и това, че корпусът на "Титан" е изработен от въглеродни влакна, а не от стомана. "Това е като да удряте дънер, вместо да удряте в камбана. Звукът не е силен и ясен и не може да се разпространи надалеч", посочва Лартър.

Подводницата "Титан", с размерите на миниван, управлявана от базираната в САЩ компания OceanGate Expeditions, започна потапянето си в 8 часа сутринта (1200 GMT) в неделя, губейки контакт със спусналия я кораб, малко преди края на двучасовото гмуркане до останките на "Титаник".

Четете бюлетина Денят с Mediapool

"Титан" е спуснат със запаси от кислород за 96 часа, но изчеването на резервите зависи и от това дали подводният съд все още има мощност и колко спокойни са хората на борда , казват експертите. Според тях корабът все още е непокътнат.

Спасителните екипи и роднините и приятелите на петимата на борда на "Титан" бяха обнадеждени, след като във вторник и сряда бреговата охрана на САЩ съобщи за засечени от сонари на канадските самолети, участващи в акцията, подводни шумове. Дистанционно управляваните подводни превозни средства, насочени към това място, не са дали резултат, обявиха от бреговата охрана.

Анализът на шумовете е неубедителен и не се знае от какво са те.

На мястото на издирването пристигна около обяд френският изследователски кораб Atalante, оборудван с роботизиран водолазен кораб, способен да достигне дълбочини дори под останките на "Титаник", които се намират на около 12 500 фута (3810 метра).

Роботът Victor 6000 има дистанционно управляваеми "ръце", които могат освободят заклещен кораб или да го закачат за кораб, за да го изтеглят. Военноморските сили на САЩ изпращат специална система за спасяване, предназначена да повдига големи подводни обекти.

Роботът Victor 600

Останките на "Титаник", който потъна през 1912 г. по време на първото си пътуване, след като се удари в айсберг, убивайки повече от 1500 души, се намира на около 900 мили (1450 км) източно от Кейп Код, Масачузетс, и на 400 мили южно от Сейнт Джонс, Нюфаундленд.

Батискафът "Титан" в момента е с пилот и още четирима души на дълбоководно приключение, за което компанията OceanGate взема 250 000 долара на човек.

Сред пътниците са британският милиардер и авантюрист Хамиш Хардинг, 58-годишен, и роденият в Пакистан бизнес магнат Шахзада Дауд, 48-годишен, с 19-годишния си син Сюлеман, които също са британски граждани.

Френският океанограф и водещ експерт по "Титаник" Пол-Анри Наржоле, на 77 години, и Стоктън Ръш, основател и главен изпълнителен директор на OceanGate, също са на борда на батискафа. Ръш е женен за потомка на две от жертвите на "Титаник".

"всички протоколи са били спазени", заяви Шон Лийт, който ръководи компанията Miawpukek Horizon Maritime Services, собственик на помощния кораб на батискафа – "Полярен принц". Той обаче отказа да даде подробности за това как е прекъснала комуникацията с "Титан", което стана 1.45 часа след спускането ѝ по д вода.

"Все още има налични средства за поддържане на живота на подводницата и ние ще продължим да се надяваме до самия край“, каза Лийт.

Дори обаче "Титан" да бъде открит, изваждането му на повърхността е огромно логистично предизвикателство.

Карта на търсенето, сн. ЕПА/БГНЕС

Ако подводницата успее сама да се върне на повърхността, забелязването ѝ в открито море би било трудно, а тя е затворена отвън, така че хората вътре не могат да излязат без помощ.

Ако "Титан" е на дъното на океана, битката е с огромния натиск и пълната тъмнина на тази дълбочина. Експертът по "Титаник" Тим Малтин каза, че би било "почти невъзможно да се осъществи спасяване от подводница" на морското дъно.

Междувременно стана ясно, че още през 2018 г. са били повдигнати въпроси около безопасността на батискафа "Титан". Това е станало по време на симпозиум на експерти от индустрията за подводни машини, когато в доклад е било посочено, че е възможно да възникнат проблеми с подводницата, ако достигне определи дълбочини. Било е заведено дори дело за разкриване на конфиденциална информация, но по-късно то е уредено.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #16
    Отговор на коментар #8

    това е НЕрелевантно нещо от 2018 година...!!? .... Сега е 2023 година и тоя, дето биха го съдили, загина при имплозията! Съдебно дело ще има!, единствено защото трябва да се мине през съд, за да почне изплащането на ...стотин милионните застрахователни полици на близките на погиналите. Защото те (загиналите подводничари) са подписали не само декларация, че знаят!!! къде са тръгнали, но са сключили и (задължителни!!!) застраховки... ...

  2. Коментарът е изтрит в 06:23 на 23 юни 2023 от автора.
    #15
  3. someone
    #14
    Отговор на коментар #9

    Това в Карлуково ли ви го шепнат от радиоточката?

  4. БГаньо
    #13
    Отговор на коментар #9

    Не предполагах, че и този случай може да се използва за руска пропаганда, но явно съм сгрешил. Вече е даден линк към историята с "Курск", но остава открит въпросът защо тогава Русия е отказала предлаганата й помощ.

  5. стефчо
    #12

    Абе не ща да злословя, ама хващат се, значи, един куп милиардери за ръце и по зрелищен начин изчезват безследно, така, че хем да няма съмнение, че са мъртви, хем тела никога да не бъдат намерени... Все пак, смъртта отдавна е популярен начин да избягаш от данъци, дългове и всякакви други житейски несгоди.

  6. Rolo Tomassi
    #11

    Единственият шанс за екипажа на подводницата е тя да е изплувала аварийно на повърхността след първите 24 часа от потапянето си. Експерти твърдят, че дори тогава екипажът не би имал достъп до въздух, тъй като люкът й е затворен с болтове отвън. От утре целта на спасителната операция вероятно ще премине от "издирвателно-спасителна" към "издирвателна".

  7. Rolo Tomassi
    #10
    Отговор на коментар #9

    Вероятно не си спомняш злополучния инцидент с подводница Курск, потънала на 108 метра дълбочина и как не можаха нито да спасят останалия жив екипаж, нито да я извадят: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%82%D1%8A%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5_%D0%BD%D0%B0_%E2%80%9E%D0%9A%D1%83%D1%80%D1%81%D0%BA%E2%80%9C

  8. Milanova Magda
    #9

    Поискайте помощ от РФ. Тя има най добрите подводници , могат да помогнат.

  9. nikolovaleksandar1988
    #8
    Отговор на коментар #5

    Запознай се моля - https://www.cbsnews.com/news/titanic-submarine-oceangate-hull-safety-lawsuit/

  10. Bлaдo
    #7

    ... в крайна сметка .... отписаните вече* подводничари от "Титан" сами! са направили самостоятелния си информиран избор! Дори са се подписали, че доброволно дават по четвърт милион, само за да изпитат тръпката от риска никога да не изплуват... ... И все пак: респект!!! - на такива ... рискови авантюристи дължим прогреса на цивилизацията ни... ... ... ... ... * и дай Боже до час-два да бъда опроверган...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.