Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тръгна тол системата

В първите часове са купени 3200 маршрутни карти и са активирани 13 500 бордови устройства

15 коментара
Сн. БГНЕС

От 1 март влезе в сила тол таксуването за тежкотоварните превози по 3115 км магистрали и първокласни пътища. Всички тежкотоварни камиони над 3.5 тона и автобуси трябва да бъдат снабдени с един от трите варианта за отчитане - маршрутни карти, бордови устройства и GPS-тракери.

Заради липсата на готовност превозвачите получиха от премиера Бойко Борисов гратисен период до 27-и март, в който трябва да се снабдят с предпочетеното от тях устройство. Дотогава могат да попълват маршрутни карти, които са по-подходящи за транзитните превози.

Над 3 200 маршрутни карти са купени към 10 часа в неделя след старта на тол системата, съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който заедно с проф. Олег Асенов от Агенция "Пътна инфраструктура" провериха старта на тол системата на ГКПП Калотина.

От раздадените 15 хиляди бордови устройства 13 500 са активирани веднага след 5 часа тази сутрин.

"Ситуацията е спокойна, трафикът е интензивен и чисто технчиески тол системата работи гладко", обясни Нанков. Той подчерта, че на гранично-пропускателните пунктове в страната има служители на тол упавлението, които при необходимост са готови да съдействат на шофьорите за закупуването и попълването на маршрутните карти. По думите му, попълването на такава карта отнема не повече от 4 - 5 минути.

Николай Нанков обясни, че тол такса ще се заплаща за преминаване по автомагистрали и първи клас пътища в страната, а тарифата у нас е най-ниската в Европа. Той даде пример с таксите в Сърбия, където от Калотина до унгарската граница най-масовият тежкотоварен транспорт заплаща около 90 евро, а у нас от Калотина до Капитан Андреево – около 20 евро.

По повод редуцирането на обхвата на тол системата и цените, Нанков беше категоричен, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството е отговорно във всяка политика и не може да оказва свръх тежест върху даден сегмент от икономическия живот на страната, защото това би рефлектирало макар и минимално върху всички останали стоки и услуги.
Заместник-министърът подчерта още, че с превозваческия бранш са се договорили и те са поели ангажимент, ако не бъдат постигнати заложените приходи, 3 месеца от старта на тол системата да бъдат индексирани цените и обхвата на пътищата.

"Тол системата стартира и функционира нормално. Издаването на маршрутни карти отнема между 2 и 3 минути и не затруднява обработката на тежкотоварните автомобили. Стартирали сме т.нар. "бял списък" с валидни бордови устройства, които към момента са 14 000. Следващата седмица очакваме сключени договори и добавяне към този списък на устройства за таксуване на базата на джипиес тракери. Всеки ден този списък ще се увеличава. Трите метода на таксуване работят", обясни Олег Асенов от АПИ.

В първите дни от старта на системата контролът за платени тол такси ще се осъществява на терен чрез 105-те мобилни екипа на Националното тол управление. Инспекторите ще помагат на шофьорите, като ги насочват към най-близкото място, от което да се снабдят с маршрутна карта - на пътя това са големите бензиностанции.
Тол таксите за изминаване на 1 км са определени в съответствие с масата на пътното превозно средство, екологичния му клас, както и категорията на пътя. За масовия тежкотоварен превоз – камионите от 3.5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите – от 1 ст. до 4 ст. на километър.

За превозните средства над 3.5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50% от стойността, определена за съответния вид автомобили с екокатегория ЕВРО VI, EEV.

В момента шофьорите мога да се таксуват с маршрутни карти, които да закупят от сайта "БГ ТОЛ", както и от 500 терминала на самообслужване по протежение на пътната мрежа, както и от бензиностанции, и от партньорската мрежа на националните доставчици на услуги.

Създадена е необходимата организация на всички ГКПП в страната, като на всеки входен коридор за проверка има информационна табела, която да подсказват къде и на какво разстояние е най-близкото място за продажба на маршрутна карта и къде шофьорите могат да получат консултация", съобщи  Асенов.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. [email protected]
    #15
    Отговор на коментар #10

    Чета и втория ти коментар,и се чудя колкот@па може да си,за да не знаеш че,всички данъци и акцизи,влизат в държавния бюджет.Това че си чувала,как в някой други държави акцизите им отиват по различни пера,не се отнася за България.КРЕЩЯЩА НЕКОМПЕТЕНТНОСТ,ОТ СТРАНА НА УМНОКРАСИВИТЕ!

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #14
  3. Иван Здравков
    #13
    Отговор на коментар #3

    Ама в Румъния винетка за камион над 12 т. е 1210 €,а в Швейцария камионите над 3,5 т.плащат такса . Отделно за тунелите се плаща и то доста.А тола утре ще го видим като се изсипят по 1000 камиона на Русе, Капитан Андреево и Кулата.

  4. Естествено
    #12
    Отговор на коментар #11

    И ето как се получава така, че в България имаме най-скъпите пътища (по данни на ЕК). И най-калпавите - по собствени наблюдения. ☺

  5. Milenca
    #11
    Отговор на коментар #9

    герберски интелект (милиционерски). Герберче, ДДС отива в общия кюп, а акцизите по пера - здравеопазване, пътища. Но де толкова съвест и финансова дисциплина в проста герберска тиква?

  6. Milenca
    #10
    Отговор на коментар #7

    Идеята на акциза за горивата е за строеж и подръжка на пътищата. В целия ЕС. За отличаващите се с тъпотата си ГЕРБери наистина е необходимо точно, подчертано, удебелено да се каже, че акцизът върху горивата е за подръжка на пътищата, а не за джобни или данък рашистан. Но защо трябва да е просто, като може да е сложно, а и всичко да не мине през НАШИ (ГЕРБ, ДПС)фирми.

  7. [email protected]
    #9
    Отговор на коментар #8

    Ами влиза в общия кюп,от там насетне се разпределя бюджета на различните пера.Хайде малко повече компетентност!

  8. Естествено
    #8
    Отговор на коментар #7

    И за како се "дава"?

  9. [email protected]
    #7
    Отговор на коментар #6

    Ами влиза в държавата,и никъде не казано че трябва да се дава за пътища,както акциза на цигари и алкохол,не се ползва за лечение на раково болни от тютюнопушене или алкохолно зависими.

  10. Естествено
    #6
    Отговор на коментар #5

    Така ли, сержант?! Ами добре. КАКВО ПРАВИТЕ С АКЦИЗА НА ГОРИВАТА?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.