Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Царят трудно се трансформира в премиер

0 коментара

Г-жо Димитрова, след две години, кое може да определите като забележително на сегашното управление?

Трудно ми е с една дума да определя. Но ако трябва да се насоча към неща, които наблюдавахме като тенденция през последните месеци, бих откроила следното - борбата с престъпността и корупцията, от най-силния аргумент за подкрепа за кабинета "Сакскобургготски", започна да се превръща в източник на най-силна ерозия на общественото доверие към него.

През август м.г., на въпрос кои са най-големите успехи на правителството, 40% от хората посочваха на първо място борбата с престъпността. Сега, в края на месец май, 11% твърдят, че това е успех за кабинета. Имаме спад от 29 % - тенденция, която не наблюдаваме в никое друго направление. Отбелязвам този момент, въпреки че на пръв поглед доста други дискутирани проблеми изглеждат по-значими за мнозинството от българските граждани - безработица, здравеопазване, образование, доходи и пр. Въпросът е там, че проблемът с организираната престъпност е онова съсредоточие от конфликти на корпоративни интереси, заплаха за почтения бизнес и обществен резонанс, което е способно буквално за часове да взриви общественото доверие.

Лично според мен, за това правителство проблемът с организираната престъпност започва да се превръща в онова, което за кабинета Костов стана приватизационната корупция. Затова и му отделям толкова много внимание - защото от изключително силен позитив за управлението започна да се превръща в един от най-сериозните му негативи - под формата на проблем за политическо покровителство над организираната престъпност. И кабинетът би трябвало добре да осъзнава тази заплаха.

Как се сложиха отношенията цар-народ за тези две години?

Различно. Нека да отделим две посоки на това, което вие формулирате като отношение "цар и народ". Царят запази в определени насоки своето влияние, харизма, личните взаимоотношения, които и сега могат да бъдат открити в множество проявления - в начина на държане и в персоналното отношение на част от хората към цар Симеон Втори. В същото време обаче, за тези две години, към отношението "цар - народ" се прибави и отношението "премиер - избиратели".

Ако действително на 17 юни 2001 г. отношението на голяма част от българите към Симеон Втори беше като към "царя" , то впоследствие, за относително недълъг период от време, се превърна в отношение между премиер и избиратели и оттук влезе в една чисто политическа логика. Премиерът бива одобряван или не за своите действия, за икономическата, социална и прочие политика, която води. В тази плоскост тенденциите са вече добре известни - налице е съществена загуба на доверие и към кабинета, и лично към министър-председателя. Тези оценки са много повече продиктувани от действията на Симеон Сакскобургготски като премиер, отколкото да речем, от прословутата лична харизма, с която на времето се обясняваше почти всяко действие на Симеон Втори. Няма да е истина, ако не кажем, че той запазва един ограничен периметър от лични поддръжници, но в огромната си част отношенията вече се диктуват от много по-рационалното и реалистично отношение "избиратели - управляващи".

Смятате ли, че Симеон се чувства удобно в дрехата на премиер? Промени ли се неговото поведение на цар в това на премиер?

Това, което се вижда в публичното пространство, е една сложна трансформация в чисто личностен план. Сигурно няма да бъда особено оригинална, като кажа, че една от най-трудните роли за царя-премиер е тази на задължителната за всеки подлежащ на контрол управляващ, публична комуникация с гражданите. Точно тук е и един от най-големите дефицити. Нямам предвид само и единствено езикът, двусмисленото формулиране на основни цели или политики. Имам предвид видимо мъчителното усилие да се актуализира ежедневно едно такова публично общуване. В скоби казано, Симеон Саксобургготски е успешен в онези дейности, които са наситени с повече церемониалност и ритуал. Затова като че ли има и два образа на царя: този в чужбина, където е приет като цяло много по-ласкаво, вписвайки се в представителните функции, които изпълнява, и другия образ, този вътре в страната, към който критичността е много по-висока, именно поради изискуемите от премиера множество други управленски качества, освен вярност към ритуала и традициите.

При влизането си в българската политика Симеон Втори заяви, че иска да постигне обединение на нацията. Той се обяви и против политическата партизанщина. Две години по-късно, многопартийната система предлага ли избор на българина?

При влизането си Симеон обедини разединените - онези, които смятаха да гласуват за множество малки партии или не виждаха алтернативи. В същото време той разедини обединените - създаде сериозна криза вътре в политическите партии. Това е най-кратко казано ефектът, който упражни Симеон Втори и който наблюдаваме и досега. Няма за момента друга сериозна алтернатива, извън актуалния политически пейзаж. Социологическите изследвания сочат като евентуална клапа, отдушник, партия вътре в системата - БСП.

За тези две години управление на НДСВ и ДПС, показа ли българската демокрация, че има механизми да пресича пътя на корпоративния интерес, който иска да измести този на обществото?

За съжаление и преди това управление, и при сегашното управление, такава обнадеждаваща способност на демокрацията у нас не беше демонстрирана и за това могат да бъдат дадени много примери. По принцип диктатът на корпоративния интерес е една от най-големите заплахи за съществуването на демокрацията. Не е тайна, че той беше заплаха и по време на Беровото правителство, много сериозни проблеми имаше и правителството на Иван Костов, много сериозни проблеми има и това правителство.

Съпротивителните сили на българската демокрация пред този феномен са слаби не поради добрата или лошата воля на отделни хора, а поради липсата на чисто законови, институционални, организационни механизми, които да ограничат неговото влияние. Връщам се към казаното в началото, че много сериозен проблем в България, включително и за общественото мнение, остава политическото покровителство над организираната престъпност. Тук е истинското предизвикателство - не просто в наличието на престъпност и корупция, които нито една страна не е изкоренила напълно, а в степента, в която те упражняват политическо влияние и диктуват управленски решения.

Ще издържи ли кожата на българската демокрация на всекидневните скандали, трусове в управлението, показни убийства?

Винаги е опасно да се правят еднозначно подобни прогнози. Аз възприемам нещата по следния начин - опасните моменти, в които напрежението ескалира, обществото обикновено преодолява чрез преформулиране на правилата, а след това, в редица случаи, и чрез пренаписване на обществения договор. Възникването на кризи е неизбежно в демократичния модел, но те могат да бъдат преодолявани. Има достатъчно съпротивителни сили в българското общество, които могат да актуализират правилата, ако те бъдат нарушени.

За тези две години промени ли се животът на българския гражданин, стана ли той по-спокоен и по-стабилен?

Това е един от най-често обсъжданите въпроси. Интересното за мене е не толкова популистката стилистика, която се разгръща около твърденията, че "няма подобрение в жизнения стандарт, че хората очаквали по-високи пенсии, заплати и т.н". За мен важно е противоречието между обективно положителните данни за ръст на БВП, на продажбите и пр., от една страна и запазващото се високо равнище на песимизъм, от друга. Наблюденията на НСИ, на редица банки, изследванията на социологическите агенции показват, че погледнато през призмата на стоките и услугите, има известно увеличение на покупателната способност - отчита се по-голям брой закупени леки коли, бяла и черна техника, по-голям взети брой кредити, взети вещи на лизинг.

Когато обаче въпросът опре до субективна оценка за това как живеят хората, тя се разминава твърде много с тези, да ги наречем, положителни тенденции. Тук възниква и въпросът - защо икономическият ръст не ражда, макар и скромен, социален оптимизъм. Това показва, че проблемите съвсем не се коренят единствено и само в икономическото благосъстояние, а много често тези обективни данни се използват като аргумент за успешно управление от политиците. Съвсем справедливо те биха искали да видят връзка между икономически възход и политическо доверие. У нас обаче тя е разкъсана поради наличието на множество други проблеми, възпрепятстващи ефекта от икономическия прогрес. Такива са институционално недоверие, неефективната съдебна система, бюрокрацията, престъпността, необяснимо обогатяване на близки до властта кръгове и пр., които се оказват с много по-мощен социален резонанс, отколкото лекия икономически ръст. Именно те възпират и мобилизацията на индивидуалния потенциал на хората.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.