Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Церовски се опитва да се дистанцира от тайните договорки за магистралите

0 коментара

Регионалното министерство, ръководено от Валентин Церовски, се опита да се дистанцира от тайно подготвяната схема за концесиониране на магистралите. Това стана ден след разкритията в медиите, че до дни правителството ще одобри отдаването на концесия на магистралите "Тракия" и "Хемус" срещу дострояването им, като за целта вече са регистрирани дружества с участие на български държавни компании и на италианската "Салини" и три португалски фирми.

Държавните компании "Техноекспортстрой" ЕАД и "Автомагистрали" ЕАД, които участват в тези дружества, са самостоятелни стопански субекти, които сами определят фирмените си стратегии и са свободни да избират партньори за съвместна дейност, се казва в официално прессъобщение от пресцентъра на МРРБ. Решението за отдаване на концесия се взима от Министерския съвет, оправдават се от ведомството на Церовски.

"Магистрала Тракия" АД е регистрирано от Софийския градски съд на 30 юли. Акционери в него са три португалски фирми - "Лена Енгенхариа и конструкош" С.А. (15%), "МСФ - Мониз да Майа, Серра и Фортунато Емпрейтейрош С.С." (21%) и "Сомаг Консешос и Сервисуш С.А." (15%). 49 на сто от капитала са на държавните фирми, подчинени на Министерството на регионалното развитие, "Автомагистрали" ЕАД (25%) и "Техноекспортстрой" (24%).

още

Оттам обаче допълват, че министерството подкрепя инициативността на държавните компании и сдружаването им с частни капитали за изграждане на магистралната инфраструктура.

Проблемът обаче не е в инициативността на фирмите, а в предстоящия избор на концесионерите без търг или конкурс. За да се избегнат юридическите атаки, е избрана формата на смесено частно-държавно участие, защото според закона за концесиите участието на държавата дава право да не се обявява конкурс. В регистрираните в съда две смесени дружества, които ще строят магистралите, чуждите фирми притежават 51% .

Източници от МРРБ твърдят пред в."Дневник", че италианската "Салини" и трите португалски фирми били единствените кандидати и затова са избрани без търг. През 1992 г. "Салини конструтори" спечели изграждането на пътя от Калотина до Капитан Андреево, но не се стигна до изпълнение на проекта. Дружеството заплаши да съди България за понесени загуби и сегашният му избор бил нещо като компенсация за италианците.

С бъдещите концесионери са подписани финансови меморандуми, в които принципно са договорени взаимоотношенията, правата и задълженията на всяка от страните за строежа, модернизацията, експлоатацията и поддръжката на магистралите. Концесионерите ще печелят от таксите за преминаване, както и от крайпътните обекти - бензиностанции, мотели и пътна помощ.

По неофициална информация пътните такси ще бъдат от 18 до 60 лв. за еднократно пътуване по цялата дължина на магистрала "Тракия" в зависимост от превозното средство, което се оценява като скъпо от експерти. Според един от проектите на договора държавата гарантира определена натовареност и ако тя е по-малка, компенсира фирмите.

Няма яснота около финансовата схема на концесията, не е оповестен публично и икономически анализ за нея. По оценка на МРРБ за строежа на общо 382 км нови отсечки по двете магистрали ще трябват над 1 млрд. евро. Според транспортни експерти, цитирани от Дневник, най-вероятно концесионерът ще осигури финансирането, като тегли заем от банка, а държавата поема гаранция за трафика. Другият вариант е да се използват средства от бюджетния излишък, каквато идея вече беше лансирана от ДПС и НДСВ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.