Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Турските власти започнаха последно издирване на потъналите с "Хера"",N

0 коментара

Турските власти са предприели тази сутрин последни издирвания за намиране на 19-те моряци от кораба "Хера", обявени за безследно изчезнали, след като корабът потъна в петък в Черно море, предаде АФП.

Представителите на бреговата охрана прекратиха усилията си, но ние все пак изпратихме два катера тази сутрин за издирвания на повърхността, каза Реджеп Джанполат , говорител на местната служба за морско спасяване.

Корабът "Хера", плаващ под камбоджански флаг, потъна при буря на входа на Босфора и се намира на 74 метра дълбочина на дъното на морето, отбелязва АФП.

Директорът на изпълнителната агенция "Морска администрация" Пейчо Манолов съобщи, че е направено искане до турските власти в операцията по издирването на моряците от кораба "Хера" да бъде включен и български представител.

Национален траур ще бъде обявен, когато турските власти обявят
българските моряци от кораба "Хера" за загинали, каза правителственият говорител Димитър Цонев в отговор на въпрос. Министерският съвет ще изчака становището на турските власти да обявят нашите сънародници окончателно за загинали и едва тогава ще се реши дали да има и за кога евентуално ще бъде обявен национален траур, обясни Цонев. Инцидентът е извън българските териториални води и Турция трябва да реши кои спасителни екипи трябва да се включат в търсенето на хората. Сега има предложения наши спасителни екипи да се включат в търсенето, но от гледна точка на изпълнителната власт, друго не може да се стори, допълни Цонев.

Във варненската морска администрация проучват и възможността да бъде сформиран и български водолазен екип, който да участва в спускането на 73 м дълбочина, заедно с турските водолази.

Има вероятност да бъде спусната и специална камера, която да заснеме потъналия кораб.

Ние смятаме, че моряците - 17 българи и двама украинци, са останали заклещени в кораба, който е превозвал 11 000 тона въглища от украинското пристанище Ужни към турския град Гебзе, на Мраморно море, посочи Джанполат.

Корабът е потънал много бързо, ставайки жертва на вълните от над 5 метра, добави Джанполат.

Българският собственик на кораба, чийто син е сред изчезналите моряци, ще наеме екип от водолази, за да бъдат намерени телата, добави Джанполат.

Собственик на потъналия край Босфора кораб "Хера" е камбоджанската фирма "Маестра шипинг лимитед", е установила проверка на варненската областна инспекция по труда във фирма "Провидънс шипинг", която е мениджър на кораба, предаде БНР.

Капитан Милен Балчев, управител на фирмата-мениджър "Провидън шипинг" е заявил, че моряците на "Хера" имат индивидуални трудови договори с корабособственика, сключени при качването на кораба.

Проверката на варненската инспекция продължава поради необходимостта от превод и легализация на голяма част от документите. От инспекцията искат писмени обяснения кой е корабособственик и работодател на моряците, кой е осъществил техния подбор и как са се изплащали възнагражденията им. Изискан е и заверен от морската администрация екипажен списък на "Хера".

В интервю за радио Варна управителят на Българския корабен регистър Иван Караатанасов бе категоричен, че корабът "Хера" е бил в добро техническо състояние. Българският корабен регистър е класификационната организация, която съблюдава за техническата изправност на плавателните съдове.

Причина за трагедията, според Караатанасов, е неправилното натоварване на кораба. По думите му натоварените в Украйна въглища са били примесени със сняг и лед. Поради по-високата температура на морската вода ледът се стопявал, образувала се гъста смес, която при силното клатене залепвала за единия от бордовете и намалявала устойчивостта на плавателния съд.

Украинските власти не са проверявали състоянието на потъналия кораб "Хера" край Босфора, е заявил за Дарик радио Леонид Чайковски, представител на украинската морска администрация в Порт Южний. Според него, през месец ноември българските власти са дали становище, че корабът отговаря на международните изисквания за безопасност.

Чайковски предположи, че причината за потъването може да е скрит дефект и лошото време.

Документите, представени от агента на кораба сочат, че той е бил натоварен според всички изисквания. Чайковски смята, че не може да има съмнения, че товарът от въглища е бил с по-висока влажност от допустимата по международните стандарти, която е 17%. Натоварените на "Хера" въглища са били с влажност 12%. Част от документите за престоя в украинското пристанище Порт Южний вече са изпратени на българската морска администрация, съобщи още Чайковски.

Министърът на транспорта Николай Василев заяви, че единствената версия, която той е чул за инцидента, е за разместването на товара, но категоричното ѝ доказване е възможно само след подводното оглеждане на кораба. Според някои експерти кораб на 30 години като "Хера" е твърде стар, но според други - годините не са единственият критерий за безопасност, коментира Василев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.