Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Твърде малко, твърде скоро

0 коментара

Освободете сектора на енергетиката, железниците и телекомуникациите за свободна конкуренция, ефективността ще нарасне и това ще доведе до падане на цените и подобряване на качеството - това е един от основните призиви на либералите. Това е теза, която и ЕС и страните на Централна Европа приеха с огромен ентусиазъм. Но също така и теза, която беше помрачена от това, което наскоро се случи в Калифорния.

Решението на щата да освободи енергийния си пазар през 1996 г. доведе до спиране на тока, повишаване на цените и призиви за ренационализация още през тази година. Подобни проблеми започват да се очертават и в Канада.

ЕС се опитва да ускори темпа на либерализацията на енергийния сектор, за да може той да функционира и в условията на общия пазар. В същото време от Брюксел съветват страните от Централна Европа да следват пътя на либерализация, независимо от появилите се съмнения.

На предстоящата си среща в Стокхолм членовете на ЕС ще обсъждат промени в приетите директиви за енергийния сектор, за се даде възможност до 2005 г. на потребителите да избират енергийните си доставчици. Освен това Комисията даде ясно да се разбере, че в Централна Европа трябва да се следват същите срокове. Затова през миналия месец чехите оттеглиха искането си за продължаване на срока за отваряне на пазара за електричество.

В Чехия, Унгария и Полша започна трескава подготовка с амбициозни планове за разпродажба на останалите съоръжения, основаване на агенции за регулиране на процеса, и в крайна сметка, освобождаване на пазара за конкуренция през следващите пет години. Проблемът, обаче, е, че всички тези усилия са фокусирани върху това да се удовлетворят изискванията на директивите на ЕС, а не да се реши истинския проблем - това, че е необходимо енергийните компании да станат конкурентноспособни в условията на присъединяване към ЕС.

И все пак, не може да има свободен пазар, докато конкуренцията не стане възможна.

А в Централна Европа тя за момента не е възможна по три причини:

Първо, цените не се определят на основата на вложените средства, което прави базираната на стойността конкуренция нереална.

Второ, голяма част от енергийното производство се управлява от дългосрочни договори, с които инвестициите се канализират в разпадащите се производители на енергия, останали от комунистическата епоха. Докато те не се премахнат няма изгледи за конкуренция.

Трето, регулацията е толкова неадекватна в момента, че потенциалните инвеститори не могат да преценят точно рисковете.

Докато тези основни пречки не се премахнат, още е твърде рано да се говори за либерализация на този сектор. Ако Калифорния доказа нещо със сигурност, то е, че държавата - дори в страни с дълга традиция на свободен пазар - може да провали прехода към свободен и конкурентен пазар.

"Това, което се случи в Калифорния не е провал на пазара, а на регулацията" - казва Майкъл Мур от Калифорнийската енергийна комисия. Проблемите с либерализацията на електричеството в Калифорния се появиха не защото тя беше радикална, а защото беше частична и несъобразена.

Ситуацията в Централна Европа е различна, дори само заради това, че търсенето на електричество спада. Това означава, че в района има енергиен излишък. Но ако либерализацията се окаже половинчата, както в Калифорния, районът ще пострада по подобен начин.

Затова, вместо само да приема нови закони, необходими за либерализацията, в Централна Европа трябва да се съсредоточат върху премахването на структурните пречки пред конкуренцията.

Най-съществената е ценообразуването, което трябва да бъде съотносимо към реалната стойност. В същото време цените не могат да се увеличат, докато потребителите не станат достатъчно богати, за да си позволят тези разходи.

А в момента това е невъзможно. Да вземем за пример Унгария, в която ранната приватизация на енергийните дистрибутори сблъска правителството с необходимостта за ребалансиране на тарифите. През последните пет години цените на енергията се увеличиха осезаемо и сега съставляват около 15-20 % от бюджета на едно домакинство - и въпреки това, те все още са далеч под реалната стойност.

За сравнение - в Германия те са около 5 % от бюджет на домакинство и тенденцията е към тяхното спадане. Това, разбира се, означава, че в Централна Европа ще продължат да субсидират сектора. Проблемът е, че това не са ясни и прозрачни държавни субсидии - съществено условие за конкуренцията. Те са крос- субсидии от големите индустриални потребители към домакинските потребители.

Вярно е, че, с изключение на Словакия, в Централна Европа сега се плащат малко по-високи цени от тези на индустриалните потребители. Но в останалия свят те са два пъти повече, защото компаниите са по-големи, следователно - по-евтини доставчици.

С две думи - цените за потребителите в Централна Европа все още са нереално ниски.

В Централна Европа, от друга страна, всеки опит за нормализация на ценообразуването ще доведе до хаос в цените. Някои твърдят, че тарифите за домакинствата в Полша и Унгария могат да скочат до 50% след либерализацията, която ще отнеме около пет години. В Чехия, която едва сега се зае с този проблем, цените лесно биха се удвоили.

Затова никак не е чудно, че изглежда унгарското правителство е вдигнало ръце от цялата идея. През декември то отмени препоръките за ценовата политика за 2001 г. от агенцията, отговаряща за енергийния сектор, и увеличи цените с 6 % - половината от предвиденото увеличение на цените на едро.

Възможно решение е да се приключи със скритите смесени субсидии и да се въведе прозрачно държавно субсидиране. Това би позволило дори на потребителите от домакинствата да плащат реални цени.

Втората голяма пречка за свободен енергиен пазар е изкривяването на цените на едро. До неотдавна в региона се използваше практиката на дългосрочни споразумения за закупуване на енергия, за да се разреши проблемът с димящите заводи, останали от комунизма. Тези споразумения бяха особено популярни в Полша и Унгария.

Би било добре да се въведе практиката на инвестиране, при което на пазара да има само един държавен купувач. Проблемът е, че такива договори не са перспективни в момента, в който пазарът се либерализира и потребителите могат просто да се обърнат към по-евтиния доставчик.

В крайна сметка защо трябва да се купува скъпа енергия от модерен производител на енергия, след като е много по-евтино да го направиш от остарелите гиганти, замърсяващи околната среда?

Това, което е ясно, е, че не може да се говори сериозно за либерализация, докато не се реши проблемът с дългосрочните споразумения за покупка на енергия. Затова е доста смущаващ фактът, че Полша вече започна да отваря пазара си. Тя позволи на 180-те най-големи потребители да избират доставчиците си. В случая само един или два от тях успяха да направят така, и по-малко от 2 % от енергията се търгува при конкурентни условия?.

Това означава, че конкуренция в истинския смисъл все още не може да се случи в страната. От една страна заради дългосрочните договори, от друга заради факта, че по-голямата част от сектора все още е в държавни ръце.

Успешната либерализация е невъзможна без съответната регулация по две причини:

Първо, пазарът трябва да бъде регулиран, за да се избегне злоупотреба на монополите. Второ, дори в условията на конкурентния пазар, реално конкуриращите се страни са производителите на енергия и търговците.

Основните мрежи на трансмисия и разпространяване все още са монополи, с регулиран достъп.

Затова ЕС иска да накара членовете си да имат независима структура за регулация и взимане на решения. Идеята е добра, и все пак недостатъчна за създаване на конкурентен пазар. В крайна сметка, регулирането все още е хаотично в Централна Европа, независимо от купищата създадени независими агенции за регулиране.

Освен това, проблемът всъщност се създава и от конфликта между политическата необходимост от ниски цени и икономическата нужда от сериозни инвестиции.

Да вземем Унгария. В средата на 90-те тя освободи енергийния сектор, създаде агенция за регулиране и привлече чуждестранни инвеститори. Когато обаче правителството трябваше да създаде правила за регулация, нещата започнаха да се объркват. Проектозаконът беше отхвърлен в парламента, настъпиха уволнения в сектора, а правителството обвини чуждестранните инвеститори в алчност.

Така сега в целия сектор цари хаос. Този драматичен обрат настъпи в страна, която доскоро се сочеше като пример за реформите в енергийния сектор.

Но проблемите със слабата регулация на агенциите, липса на прозрачност и постоянно изменяща се политическа конюнктура са норма в региона. Затова е твърде рано за либерализация на пазара. С други думи, първо създай основите, после построй къщата на мечтите ти.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.