Учени установиха, че Covid-19 предизвиква "неочаквана" клетъчна реакция в белите дробове

Учени откриха изненадваща реакция на белодробните клетки, заразени с вируса SARS-CoV-2, която може да обясни защо лечението на инфекцията е толкова трудно, съобщи електронното издание "МедикълЕкспрес".

Международен екип изследователи открили, че инфекцията предизвиква задействането на системата на комплемента в белодробните клетки. Резултатите от изследването са публикувани в сп."Сайънс имюнолъджи".

Затова учените допускат, че комбинирането на антивирусни препарати с лекарства, които инхибират този процес, ще са по-ефективни при лечение на Covid-19. В експеримент ин витро с човешки белодробни клетки те установили, че антивирусният препарат ремдесивир в комбинация с руксолитиниб инхибират реакцията на системата на комплемента, която е част от вродения имунитет.

Специалистите са изследвали действието на над 1600 известни и одобрени за използване в САЩ лекарства, каза Маджид Каземиян, преподавател във факултетите по компютърни науки и по биохимия в университета Пардю в Индиана, САЩ и ръководител на проучването.

"Наблюдавахме гените, повлияни от Covid-19, но потискани от някои лекарства и руксолитиниб се оказа най-добрият препарат с такива качества", каза той.

През последните няколко години учените откриха, че системата на комплемента - сложна система от протеини, създавани в черния дроб, помага или допълва антителата в борбата с разпространяваните по кръвен път патогени, действа в клетките, а не само в кръвоносната система.

Изненадващо, изследването на международния екип установило, че този имунен отговор се задейства в алвеолите, каза Каземиян.

"Това беше напълно неочаквано за нас, защото не сме и мислили за активирането на тази система в клетките или поне не в белодробните клетки. Обикновено мислим за черния дроб като за източник на системата на комплемента", поясни той.

"Системата на комплемента традиционно се смята за свързана с черния дроб и кръвообращението, като защитава организма от инфекции от бактерии, гъбички и вируси", каза Клаудия Кемпер, старши изследовател и ръководител на секцията по изследване на системата на комплемента и възпаленията в Националните здравни институти на САЩ. Тя е сред първите, които описват ролята на комплемента в имунната система. И според нея резултатите от изследването са изненадващи.

"Неочаквано е, че при инфекцията от SARS-CoV2, тази система по-скоро се обръща срещу организма и допринася за възпалението на тъканите, наблюдавано при тежък Covid-19. Трябва да помислим за модулиране на този вътреклетъчен комплемент, когато се борим с Covid-19", каза тя.