Ученици рекламират издателство на учебници

Ученици рекламират издателство на учебници

Ученици от столичното 119-о училище "Акад. Михаил Арнаудов" рекламират едно от големите издателства на учебници в страната във видеоклип, качен на страницата на училището. От надписите в края на видеото става ясно, че то е създадено от издателство "Просвета". На страницата на училището то е качено със заглавие: "Попитахме децата от 119 СУ: Какво е просвета?". Оказва се, че е сниман за годишнина на издателството.

А първият отговор на въпроса "Какво е просвета" е "Издателство от 1945 г.". Някои от децата обясняват думата със знание и просветление, а подобни отговори се редуват с думи за издателството със същото име: "Издателство, което помага на всички деца и учители", "Издателство, което учи децата на много знания", "Едно прекрасно издателство", "Най-хубавото издателство за учебници, от които ние учим".

Видеото завършва с благодарност от името на издателска група "Просвета" към "учениците, учителите и на директора на 119-о училище за оказаното съдействие".

От издателството обясниха, че историята на клипа "започва преди повече от пет години, когато по случай 70-годишнината на издателство "Просвета“ на деца от същото училище зададохме същия въпрос и заснехме един кратък клип". "Клипът бе показан на откриването на концерта на "Фондацията" през 2015 г. в НДК по случай тогавашния юбилей на "Просвета". Не си спомням тогава някой да го е възприел като реклама. Още по-малко да е изразявал публично възмущение", казва директорът на издателската група Никола Кицевски. 
 
Допълва, че сега, за 75-годишнината на издателството, са заснети същите деца и части от стария клип са използвани в новото видео. "Една от целите ни бе да проследим как се е променило тяхното мислене. Децата ни, както сами ще се убедите от клипа, растат умни. Реакциите в социалните медии по най-различни въпроси, свързани с образованието, включително и този, обаче говорят за точно обратното при някои възрастни. И вероятно е нужно да се търси скандал там, където го няма, за да научи родната общественост, че: Най-старото и най-голямо българско издателство за учебна литература „Просвета“ утре, 15 февруари, навършва 75 години. С букварчетата и учебниците на това издателство са се научили да четат, пишат и мислят близо 8 милиона българи", пише ощев отговора на Кицевски. 

В него се казва още, че учебниците на издателството са печелили награди заради качествата си. 

Допълва се, че клипът, посветен на издателството, ще бъде излъчен в НДК "преди представлението на мюзикъла "Mamma mia" на Софийската опера и балет, с който избрахме да отбележим 75-годишния юбилей на "Просвета". "Вече няма да е учудващо, ако и този мюзикъл – или каквото и да било друго културно събитие – някой рече да изтълкува като скандална и недопустима реклама", коментира Кицевски.

Допълва, че за видеото не са плащани средства на училището, а "снимките са направени напълно според установените изисквания".

На сайта на училището видеото е публикувано в рубрика "Актуални новини" на сайта на училището, в която се качвати телевизионни репортажи с участието на директора или учители от 119-о училище, както и документи и информация, свързани с организацията в училището.

Обвързването на училището с конкретно издателство идва няколко седмици, след като беше разпространено писмо на лидера на най-големия учителски синдикат в страната – Янка Такева, в което тя призовава членовете му да помогнат на друго издателство - "Клет България" (бившите "Анубис" и "Булвест 2000"), при избора на учебници. По закон помагалата се избират от преподавателите. Писмото предизвика неодобрението на Министерството на образованието и науката. Имаше становище и от Съюза на работодателите в народната просвета, чийто председател на управителния съвет е директорът на 119-о училище и общински съветник в София от ГЕРБ Диан Стаматов. Негативна реакция дойде и от издателство "Просвета".

Сега Стаматов коментира, че клипът, в който ученици рекламират "Просвета", е заснет във връзка със 75-годишнината на компанията, която щяла да бъде отбелязана в понеделник. Пред offnews.bg той добави, че децата отговаряли на въпроса какво означава думата "просвета" и преди 5 години, като от отговорите сега се виждала промяната в техните възгледи.

Според него клипът нямал общо с избора на учебници от страна на учителите, в училището имало голям плурализъм, а предния ден преподавателите избирали помагала и предпочели други издателства. Отрече училището или учителите да получават подаръци за това, че са предпочели дадено издателство.

През октомври, по време на предизборната кампания за местния вот, Стаматов пусна агитация за себе си в електронния дневник на училището, до който достъп имат всички родители на учениците в него.

В съобщението той призоваваше хората, ако решат, да го подкрепят, тъй като иска да работи за по-добра столица и защото вярва, че така ще е по-полезен на училището, на район "Изгрев", в който то се намира, както и на София.

По-късно Стаматов, който е и бивш зам.-министър на образованието, изтри съобщението и го обясни като грешка заради липсата на предизборен опит.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?