Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Учителите не са подготвени за новите гимназиални програми

Образователното министерство очаква обществена негативна реакция по някои теми

5 коментара
Учителите не са подготвени за новите гимназиални програми

Учителите по предмети като математика, информатика, физика, химия, биология масово ще трябва да бъдат обучени допълнително, за да могат да се справят с новите програми за профилирана подготовка в ХІ и ХІІ клас. Проекти на програмите по 15 предмета бяха пуснати за обществено обсъждане от образователното министерство в понеделник.

Освен допълнително обучение за преподавателите, ще са нужни инвестиции в специализираните кабинети по физика и в лабораториите по физика. От образователното министерство виждат възможност от негативни реакции и заради темите, включени в някои от програмите, стана ясно от мотивите към програмите. Те бяха качени на сайта на образователното министерство в понеделник, но във вторник обясненията за възможните рискове при въвеждането на новите програми, бяха свалени от интернет страницата на ведомството.

Иначе обучението по тези програми ще започне от учебната 2020-2021 година за учениците, които тогава са в ХІ клас. Програмите за последния гимназиален клас ще се прилагат за първи път от 2021-2022 година. За тези ученици първият гимназиален етап ще е приключил в Х клас. Дотогава те трябва да са минали задължителната подготовка по отделните предмети. В последните две години от гимназията ще се учат профилиращите предмети, които зависят от съответната гимназия и паралелка.

Програми за профилирана подготовка са разработени по предметите математика, български език и литература, чужд език, информатика, информационни технологии, история и цивилизации, география и икономика, философия, биология и здравно образование, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, музика, изобразително изкуство, предприемачество, физическо възпитание и спорт. В разработването на програмите са участвали университетски преподаватели и учители.

Профилираната подготовка е съвкупност от три до четири учебни предмета – два от тях определени на национално ниво, а останалите – на училищно. Едновременно с това всеки учебен предмет ще се състои от задължителни и избираеми модули. Задължителните модули са насочени към надграждане на знанията и уменията от задължителната подготовка до Х клас, включително.

"Това обучение е насочено към подготовка за продължаване на образованието в университет. Така се осъществява връзка между средното и висшето образование и плавен преход към университетското образование. Дава се възможност модулите да носят кредити и да се признават във висшите училища без изучаването на тези модули в отделни специалности на висшето образование", обясниха от образователното министерство.

Обучение и оборудване

В мотивите към проектопрограмите обаче е записано, че преподавателите по повечето предмети нямат нужните знания, за да се справят с включените теми. Причината е, че по предмети като химия, биология, физика, математика, информатика или информационни технологии са включени нови теми, както и работа с нови технологии, за които учителите не са подготвени.

Така в мотивите са казва, че "новото учебно съдържание за профилирана подготовка изисква сериозна предварителна квалификация на учителите". Допълва се, че повечето от тях са на възраст над 45-50 години и е "необходимо издигане на равнището на научната и практическата им подготовка в съответствие с развитието на модерната биология, за да могат да преподават разширеното като обем биологично профилирано съдържание". Освен това се казва, че от високите изисквания на образователното министерство за програмата по биология може и да няма смисъл. Причината е, че не е ясно дали университетите няма да занижат още повече критериите за прием на студенти, тъй като и без това трудно успяват да запълнят бройките за кандидат-студенти.

Проблем пред прилагането на новите програми ще е и недостатъчното оборудване на специализираните кабинети в училищата. Такъв е случаят с подготовката по физика и астрономия, както и по химия. Така се препоръчва още от следващата година да се отпускат повече средства за оборудване на тези кабинет и на лабораториите по химия в училищата, в които ще се преподават профилирано тези предмети.

Според мотивите към проектите на програмите допълнително обучение ще е нужно дори за преподавателите по профилирана подготовка по физическо възпитание и изобразително изкуство.

Чувствителни теми

В документа на образователното министерство се посочва, че новите програми включват и теми, които могат да предизвикат негативна реакция от обществото. Става въпрос основно за съдържанието на програмите по литература, история и философия.

Спорните моменти около програмата по литература могат да възникнат покрай предложенията за произведения. В списъка са текстове от български и световни автори. Става въпрос за произведения, които до момента не са били част от обучението по предмета. Освен това по отделните теми са посочени по три варианта на произведения, а учителите ще избират кое от тях да преподават в зависимост от възможностите и интересите на учениците. Освен литературни произведения в списъка са и български филми - "Лавина", "Вчера" и "Възвишение".

Обучението по история е разделено на отделни модули - "Власт и институции", "Култура и духовност", "Човек и общество". "Проектите на нови учебни програми по история и цивилизации винаги фокусират общественото мнение. В този случай, ако се разглеждат изолирано и се пропуска обстоятелството, че е приключила общообразователната подготовка по този учебен предмет, е възможно да има реакция за липса на конкретизация за определени исторически периоди", пише в мотивите на образователното министерство.

От там очакват негативни реакции и по отношение на част от профилираната програма по философия. Като риск, свързан с професионалната чувствителност, е откроен модулът "История на идеите". "Проблемът е недостатъчно ясната отправна точка при избора на разглежданите идеи. По принцип този модул е предизвикателство за средното образование, но при успешното му преодоляване ще даде една по-голяма широта на светогледа и на културата на учениците", пише в мотивите.

Джендър тълкуване

От ведомството обаче се опасяват и от нови нападки за прокарване на джендър идеология в училище. Причината е включената в програмата тема "Сексуалност и полови роли".

"Програмата е прецизно направена (с консултации от водещи психолози), но не може да се изключи преднамерен и неразбиращ прочит. Темата е класическа за психологията и в нея не присъстват понятията джендър, нестереотипни роли на пола и трети пол. Основната цел на модула е себепознание и формиране на нагласи за здравословен живот", пише в мотивите. Преди няколко дни министърът на образованието Красимир Вълчев трябваше да обяснява в рамките на парламентарния контрол дали в образованието се прокарва джендър идеология. Повод за това беше текст в учебник по биология, в който се казва, че сексуалната идентичност се формира, когато настъпва полова зрялост.

За "джендър идеологията" алармира преди време и председателят на "Българската организация на родителите и децата – БОРД" Александър Урумов. Освен антиджендър активист той е и държавен служител - шеф е на дирекция "Връзки с обществеността" в Министерството на отбраната, което пък се ръководи от лидера на ВМРО Красимир Каракачанов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Evelina Sabeva
    #5

    Колко по-модерна да е станала математиката откакто ние 45-50 годишните сме я учили в университета?! Колкото до технологиите, нека не се правят генерални заключения, моля! Достатъчно е да се оборудват всички кабинети в училищата с модерна техника, за да могат да се използват тези технологии в обучението. Не говоря за модата с таблетите напоследък, абсолютно са безинтересни и безполезни на децата.

  2. velvoofell
    #4

    Сериозно, на 45 години? И с висше образование по специалността? Не ползват технологии и не могат да си подготвят уроците по новите програми? Защо децата ни да си губят времето с тях тогава?

  3. olja501013
    #3
    Отговор на коментар #1

    Защо да не може?! Може, ако те изобщо са с лоша подготовка, ако никога не са били знаещи, ако работят като учители само по нужда и за заплата, и така нататък.

  4. boriana
    #2

    Питам се как училището ще избира кои от профилите да избере? Закъснял въпрос но важен. Според кефа на даскалите или търсенето на учениците? Ами малцинството което предпочита напр. биология или история, а не физическо или изкуство. Кой ще защити децата от интереса на учителите и директорите, които, сигурна съм, ще следват своя интерес. Особено ако това означава допълнително заплащане.

  5. Димитър Мавров
    #1

    По мое мнение Тези,които правят програмите са оперирани от "мозък".Нямна как учителите да не са подготвени за преподаване на Математика,Физика,Химия следкато тези науки се променят много малко,да не кажем никак,освен ако преподават само за трупане на стаж.Има една стара българска поговорка "Рибата се вмирисва от главата".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.