Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Учителите ще растат в кариерата по нови правила

3 коментара
Учителите ще растат в кариерата по нови правила

Учителският стаж спира да е единственият критерий за кариерно развитие на педагогическите специалисти. То вече ще зависи и от получените квалификационни кредити, придобитата професионално-квалификационна степен и резултатите от атестирането. Това е разписано в проекта на Държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, представен в понеделник на пресконференция в Министерството на образованието и науката.

Стандартът отговаря на новия Закон за предучилищното и училищно образование и е съгласуван със социалните партньори, регионалните управления по образованието, висшите училища и представители на неправителствения сектор.

Това на практика означава, че ако досега кариерното развитие е можело да се осъществява само на периоди от 10 години натрупан стаж, то сега инициативността на учителите, желанието им да се квалифицират и усилията, които хвърлят в училище, могат да им помогнат да израснат и в рамките на четири години, поясни зам.-министърът на образованието и науката Диян Стаматов.

Документът регламентира и квалификациите, които учителите трябва да получават. Те са задължени за 4 години да преминат 48 академични часа през одобрени програми за повишаване на квалификацията във външни институции и отделно по 16 часа на година в училището, в което работят. За задължителната квалификация ще се трупат и квалификационни кредити, които в последствие ще са важни за атестирането.

Програмите за квалификация и институциите, които ги провеждат, ще се водят в специален регистър, за да няма злоупотреби с мними фирми. Директорите на училищата са длъжни да подкрепят учителите, като им предоставят време, отпуск и средства. Стаматов уточни, че средствата идват по линия на Фонд Работна заплата и по Националната програма „Развитие на педагогическите специалисти“, но и по

Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, грантови схеми и програми като Еразъм +.

Кариерното развитие ще се осъществява на степени – за учителите и възпитателите те са учител и възпитател, старши учител и старши възпитател и главен учител и главен възпитател, а за директорите и другите педагогически специалисти като логопеди, треньори, психолози и т.н., са директор (логопед/психолог), директор (логопед/психолог) втора степен и директор (логопед/психолог) първа степен.

Всеки педагогически специалист ще има свое професионално портфолио, в което ще се съхраняват документи и материали, отразяващи активното му участие в образователния процес, в извънкласната и извънучилищната дейност, професионалните му изяви, постиженията на учениците му, както и квалификацията. То ще покрива период от четири години – между две атестирания – за да стимулира учителите към постоянно усъвършенстване.

Атестирането се базира на самооценка и оценката на комисия. За учителите комисията ще се избира от педагогическия съвет. Ще бъдат атестирани и директорите. Те ще бъдат оценявани, освен от педагогическия съвет, и от представители на финансиращия орган (най-често общината) и на Обществения съвет, като е предвидена възможност за директорите на професионални гимназии в комисията да има и представител на бизнеса.

Първите атестации ще се проведат през учебната 2020/2021 година, но дотогава учителите имат възможност да работят по своята квалификация и добро професионално портфолио.  Педагогическите специалисти ще получават оценки на базата на специално изработена анкетна карта с 25 въпроса, а тези, които имат ниски оценки, ще получават допълнителна подкрепа.

Стандартът разписва още различни професионални профили за различните видове педагогически специалисти. Профилът представлява съвкупността от знания, умения и отношения по различни нива, които трябва да владее всеки специалист в системата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мони_deactivated_1480055728
    #3

    Според Стаматов по-голям е проблемът с учителите, на които предстои да се пенсионират. В момента те са 5000, но през следващите 10 години се очаква около 45 000 човека да бъдат в пенсионна възраст и трябва да бъде подготвено заместването им с нови. "Най-сериозен е недостигът с преподавателите в сферите на математиката, информационните технологии и чуждите езици", съобщи Стаматов.

  2. анита хегерланд
    #2

    Кариерата "ще расте" в учителите. Портфолио се прави в частните училища, където европейски и държавни програми, които носят допълнителни доходи, остойностяват личния принос. Ако държавата "заплаща" портфолиото, то ще стане формално попълването му. Качеството на образованието се вижда при сравняване на едни и същи тестове, състезания, олимпиади в национален и международен мащаб. Щом допълнителните часове за работа с изявените и изоставащите не се заплащат, за какво усилие говорим?!

  3. Мони_deactivated_1480055728
    #1

    Пъэрво намерете учители /1400 Ви липсват/ за 600 лева , пък искайте да Ви чакат с години да "растат" с по няколко левчета на година!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.