Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Уточняват се три от параметрите за Бургас-Александруполис

13 коментара
Уточняват се три от параметрите за Бургас-Александруполис

Три от параметрите на меморандума за строителството на  петролопровода Бургас-Александруполис остават да бъдат уточнени, за да може да се подпише документа между България, Гърция и Русия през януари 2007 г. Това съобщи в четвъртък Любомир Денчев, изпълнителен директор на ”Булгаргаз”, която участва в "Проектна компания Нефтопровод Бургас-Александруполис-БГ", представляваща българската държава в проекта.

При последните преговори в София на българо-гръцко-руската работна група преди два дни са постигнати споразумения по основните параметри на споразумението. Трябва да се уточнят нещата около универсалния терминал Бургас, към който претенции имат руските компании в проекта – “Транснефт”, “Газпромнефт” и Роснефт”, но българската страна е категорична, че тя ще контролира инфраструктурното съоръжение, от което ще се претоварва петролът от танкерите към тръбата до гръцкото пристанище Александруполис и другия проектен петролопровод до албанския порт Вльора.

Остава да се уточни и участието в бъдещия оператор на тръбата, какъвто е искала да бъде “Транснефт”, но след спор е записана обща формулировката, която по думите на Денчев остава отворена освен за участието на “Транснефт”, но и за “Булгаргаз” и гръцката “Хеленик”, както и за други български инвеститори.

Вероятно операторът на съоръжението ще е в структурата на  бъдещата компания за строежа и експлоатацията на петролопровода, за да е улеснено плащането на транзитни такси и роялти, както и  данъци.

Третият аспект касае единствено българската страна и той е свързан с бавните процедури по отчуждаване на имоти за частни проекти, какъвто се предвижда  да е Бургас-Александруполис.  Търси се юридическата формулировка за начина, по който ще става това, за да не се бави проектът заради претенции на собственици на терени, попадащи под трасето на тръбата, обясни шефът на “Булгаргаз”.

Според запознати българската страна се е съгласила в меморандума да не се записва условие руските компании да дадат гаранции за доставките на суровината, която ще се транспортира от Новоросийск през Бургас до Александруполис. Смята се, че такива няма да са нужни за финансирането на строежа на тръбата, което се очертава да е от заеми от “Газпромбанк”, чийто собственик “Газпром” притежава и “Газпромнефт”, или други финансови институции. Не е изключен и вариант за руско бюджетно  финансиране, тъй като “Транснефт” и “Роснефт” са  държавни компании, първата от които държи монопола върху руските тръби.

Остава и последното известно дялово разпределение в общата компания за Бургас-Александруполис. Контролът от 51 на сто е за Русия, която разпредели почти поравно участието между трите си компании, от които 33,34 на сто  получи “Транснефт”. България и Гърция ще държат по 24,5 на сто.

Миналата седмица министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов каза, че се преговаря за продажбата на българския дял   в Бургас-Александруполис с “Шеврон” и “Казмунайгаз”, но министърът на икономиката и енергетиката каза, че засега този  въпрос не стои на дневен  ред, но е възможно и да се предприемат подобни ходове.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Rezon
    #13

    Добре ще е още в меморандума да се зафиксира и последващо изграждане на паралелна тръба за нафта.

  2. Руско
    #12

    защо ... не се гръмнете, не исками руснаци повече по нашете земи.Да отиват на изток, че китайците вече мирно са окупирали бая земя .

  3. Rezon
    #11

    За нас е достатъчен контролът върху универсалния терминал м Бургас. А делът от тръбата да го продадат на Казмунайгаз, а не на Шеврон! Казмунайгаз е по-добрата гаранция за достатъчно натоварване на тръбата.

  4. сом
    #10

    Като е държавно пристанище кажи ми каквиса приходите от това за Пристанище-Бургас .

  5. ххх
    #9

    нефтобазата е собственост на "Лукойл", но пристанищните съоръжения са публична държавна собственост. Друг е въпроса, че министерството на транспорта не си мърда пръста да въведе ред,от което държавата понася директни загуби, а основната вина е на директора на "Пристанищна администрация" Пейчо Манолов, който разрешава пристанището да функционира при това положение в нарушение на закона и наред с другите си далавери е за прокурор.

  6. SIS
    #8

    Кучетата лаят, кервана си върви. И вашата работа е такава...

  7. сом
    #7

    Отдавна Нефтопристанище-Росенец есобственост на Лукойл.

  8. "Еколози"
    #6

    Ей много знаеш бе, принципно нищо не и трябва на тая държава, то и Европа не и трябва. Вие сте за проекта, единствено ако има "гювеч" за вас.

  9. Уф-чаров
    #5

    серГЕЙ като слънце ГРЕЙ,но дали е ГЕЙ, питай газНЕЙ....от Газпром - газ глава затрива.

  10. Уф-чаров
    #4

    червена мафия....

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.