Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Вечният спор КПКОНПИ, който никой закон не разреши

0 коментара
Снимка: БГНЕС

Нека си го кажем честно – ако България имаше работеща прокуратура, която да разследва и предава на съд корумпираните, вероятно нямаше да има нужда от институция като Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ). Но такава прокуратура няма. И затова се налага да се създаде нещо ново. Не че има гаранции, че то ще работи, но ей така – да го имаме.

Кратка историческа справка – първообразът на днешната КПКОНПИ бе създаден през далечната 2005 г. по времето на кабинета "Сакскобургготски". Тогава новата държавна институция получава името "Комисията Кушлев" по фамилията на първия ѝ председател Стоян Кушлев.

При последния мандат на бившия премиер Бойко Борисов КПКОНПИ работеше в пълен синхрон с прокуратурата, превръщайки се в бухалка срещу неудобни на властта бизнесмени, политици и пр.

И всичко това можеше да си продължи така, ако не беше постоянният натиск на ЕС и САЩ да се предприемат мерки срещу ширещата се корупция в България, особено по върховете на властта.

Ето защо редица правителства и състави на парламента са теоретизирали и практикували законодателните си умения върху статута и правомощията на КПКОНПИ. При последния кабинет на ГЕРБ бе извършен поредният експеримент – под една шапка бяха събрани отнемането на незаконно имущество, конфликт на интереси, борбата с корупция, звеното, проверяващо декларациите на властта, което преди това бе в Сметната палата, както и дирекция от ДАНС.

През последните две години реформата на КПКОНПИ отново е на дневен ред. Това бе един от приоритетите на кабинета на Кирил Петков, който обаче внесе законопроекта точно преди да падне от власт през лятото на 2022 г. и доби обяви, че това била една от причините за събарянето му.

Към момента нито една партия не е успяла да надделее с предложенията си как трябва да изглежда новата структура. По-зле от сега сигурно може да стане, но ще е трудно. В момента КПКОНПИ не е сред най-харесваните институции, а и няма как да е след като предишният ѝ председател Пламен Георгиев си тръгна след скандал, а мястото му беше заето от бившия главен прокурор Сотир Цацаров, който пък подаде оставка след като ГЕРБ се раздели с властта.

Закони, закони и още закони

Въпреки всички обещания, че комисията ще получи нови структура, правомощия и задължения, това досега не се е случило. Както е известно, антикорупционната реформа е водещ ангажимент на ПП-ДБ. Но тъй като тази реформа се изисква от ЕС, за да се отпушат милиардите по Плана за възстановяване и устойчивост, ГЕРБ се съгласиха при преговорите с "Продължаваме промяната-Демократична България" (ПП-ДБ) още през април, че антикорупционният закон ще бъде гледан с предимство от депутатите.

Какво е положението в момента

Към момента в парламента отлежава един законопроект за прекрояването на КПКОНПИ. Той е внесен от ГЕРБ и е минал одобрение на първо четене. Това стана миналия месец и предизвика сериозно напрежение между управляващите, тъй като "Продължаваме промяната-Демократична България" също бяха внесли законопроект, но той беше отхвърлен, при това с гласовете на ГЕРБ-СДС и ДПС.

Между двете четения обаче са внесени още два законопроекта за промяната му от... ГЕРБ. Да, това е обичайна практика за българския парламент – неприети закони се ремонтират. После пак се ремонтират, но вече след приемането им. Отделно предложения за поправки са внесли и ПП-ДБ, и ИТН.

Най-общо казано между партиите има съгласие, че комисията трябва да бъде разделена на две. Част от нея ще се занимава с борба с корупцията, а другата – с конфликта на интереси и декларациите на властта, както и досега.

Първата дейност е ключова. Още в предишния мандат ПП-ДБ предлагаше не просто корупционните престъпления да се разследват от служители на комисията, но и тя да има ключово правомощие – да обжалва прокурорския отказ да образува дело. Такъв текст има и в сегашния проект.

Защо това е важно? Според действащото законодателство единствено прокурорът има право да образува или да откаже разследване. Неговото решение може да се обжалва пред горестоящия прокурор или пред съд. Но втората възможност е само за определен кръг лица – например пострадалият от престъплението или неговите наследници. Т.е. полицаят, събирал доказателствата по определено дело, не може да протестира, ако прокурорът откаже дело. С въпросната разпоредба от законопроекта се дава тази възможност на КПКОНПИ, което е своеобразен пробив в прокурорския монопол върху образуването на дела.

Освен това се предвижда по корупционните дела да работят два вида служители – инспектори и разследващи инспектори. Структурата напомня малко на МВР с неговите оперативни работници и разследващи полицаи и това не е единствената прилика. Служителите на КПКОНПИ ще имат по същество полицейски правомощия, макар и не в пълния им обем. Те ще могат да носят оръжие и да ползват помощни средства като белезници и палки. Ще могат и да задържат лица, но само до идването на полицията.

Промени в неприетия закон

Според приетия на първо четене законопроект на ГЕРБ антикорупционната комисия трябва да се състои от общо седем членове при петима в момента. ПП-ДБ обаче не са съгласни с тази постановка. Според тях членовете трябва да са само трима. Мандатът им трябва да е седемгодишен. Всеки един от тях трябва да е председател на ротационен принцип. Това е стара идея, лансирана в предишни мандати на парламента.

Новост в законопроекта е, че се дава възможност на президента да предложи един от членовете. Ако той бъде отхвърлен от парламента, се прави повторна номинация.

ПП-ДБ и ГЕРБ изглежда нямат спорове по седемгодишния мандат. Но пък от ПП-ДБ настояват членовете на КПКОНПИ да нямат право на повече от един мандат.

От ГЕРБ също са внесли промени в собствения си закон. Част от тях касаят статута на служителите. Дават им се права като на работещите в ДАНС. Това включва социални придобивки и обезщетения при напускане. Предлага се също така КПКОНПИ да може да иска и разрешения за прилагане на СРС-та.

Сблъсък

Засега изглежда, че партиите, подкрепящи управлението, са постигнали съгласие по основните моменти в нови закон за КПКОНПИ. След приемането му още ще се появи сериозен повод за конфликти – членовете и най-вече председателят на комисията. В миналия мандат ПП предлагаха КПКОНПИ да се оглави от Бойко Рашков. Сега обаче едва ли ще рискуват да ядосат ГЕРБ с такава кандидатура.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.