Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Всеки четвърти българин съзнателно купува фалшификати

Младите потребители са по-склонни също така да ползват пиратско съдържания

2 коментара
Много от хората не мога да се ориентират дали купуват оригинали или имитации, визеализация Служба на ЕС за защита на интелектуалната собственост

Макар 80 процента от европейците да са наясно, че създаването на фалшификати на оригинални продукти да съсипва бизнеса и работните места, а 82 на сто да са наясно, че не е добре да ползват пиратско съдържание, всеки десети европеец си купува напълно съзнателно имитации на популярни брандове и незаконно гледа филми, слуша музика или тегли видео игри, без да е платил за това. Младите хора са по-честите потребители на фалшиви продукти като посочват за причина високите за тях цени на оригиналните стоки.

В България нивата на подобно поведение са по-високи, отколкото средното за Европейския съюз, сочи ново проучване относно възприятията на гражданите спрямо интелектуалната собственост, публикувано в понеделник от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO).

Всъщност европейците съзнават, че не е редно да правят това и обясняват, че ако цените на оригиналните продукции и съдържание са по-ниски, не биха пиратствали или купували фалшификати.

Какво е редно...

80 % от европейците вярват, че зад фалшифицираните продукти стоят престъпни организации, и считат, че купуването на фалшификати съсипва бизнеса и работните места. 83 % от анкетираните вярват също, че това подкрепя неетичното поведение, а две трети го считат за заплаха за здравето и безопасността и за околната среда.

По отношение на пиратството, 82% от европейците са съгласни, че получаването на цифрово съдържание чрез незаконни източници води до риск от вредни практики (измами или неподходящо съдържание за непълнолетни лица).

И какво правим

Въпреки това един от всеки трима европейци (31 %) все още счита, че е приемливо да се купуват фалшиви стоки, когато цената на оригинала е твърде висока. На това мнение са половината от потребителите на възраст от 15 до 24 години. Което е нормално предвид финансовите им възможности.

Напълно съзнателно са си купили фалшификат в последните 12 месеца 13% от европейците. Двойно повече млади потребители – 26 процента, имат имитация на бранд, докато при по-възрастните процентът е малък. 6 на сто от хората между 55 и 46 на сто са купили фалшификати, а при тези над 65 години делят им спада до 5 на сто.

България пак начело на негативна класация

България е на челните позиции по такова поведени с 24 на сто средно потребители с имитиращи марки продукти, докато във Финландия това са само 8 на сто от хората. Съзнателното купуване на фалшификати е високо и в Испания (20 %), Ирландия (19 %), Люксембург (19 %) и Румъния (18 %).

По-ниската цена на оригиналните продукти остава най-честно посочваната причина (43 %) за спиране на купуването на фалшификати. Рискът от лоши преживявания (продукти с лошо качество за 27 % от хората, рискове за безопасността за 25 % и наказание за 21 %) също е важен фактор за възпрепятстване на потребителите да купуват фалшификати.

Фалшиво ли е или истинско

Оказва се обаче, че много често европейците не могат да се ориентират дали купуват истински или имитиращи продукти. Близо четирима от всеки 10 европейци (39 %) са се чудили дали са купили фалшификат, като половината от младите хора (52 %) посочват същото.

Различията между държавите членки също са значителни: около една четвърт от потребителите в Дания и Нидерландия (26 %) не са сигурни дали закупеният от тях продукт е оригинален или не, а в Румъния тази цифра нараства до 72 %, отбелязва се в прессъобщението с резултатите от проучването.

Европейците показват също несигурност относно законността на източниците, които използват за онлайн съдържание, като 41 % се питат дали достъпът до даден източник е бил законен или не.

Всеки четвърти е плащал за някакво онлайн съдържание

Като цяло европейците се противопоставят на използването на пиратско съдържание. От тях 80 % заявяват, че предпочитат да използват законни източници за достъп до онлайн съдържание, ако има приемлива възможност.

В действителност почти 9 от всеки 10 души знаят за поне един вид законно съдържание, предлагано в тяхната страна, а през изминалата година повече от четирима от всеки 10 европейци (43 %) са платили за достъп, изтегляне или стрийминг на съдържание, защитено с авторски права, чрез законна услуга.

Въпреки това, голямо мнозинство от хората (65 %) считат, че е приемливо да пиратстват, когато съдържанието не е достъпно в рамките на абонамента им.

Спортният незаконен стрийминг е най-популярен

Освен това 14 % от европейците признават, че през последните 12 месеца съзнателно са имали достъп до съдържание чрез незаконни източници. Процентът нараства на 1 от 3 (33 %) за младите хора на възраст от 15 до 24 години. Такъв е по-специално случаят с гледането на спортни събития, като се използват незаконни устройства или приложения за стрийминг.

Също така делът на хората, които имат достъп до пиратско съдържание, варира в различните държави — от 9 % във Финландия и Дания до 22 % в Малта.

По-добрата финансова достъпност и по-широкият избор на съдържание от законни източници са най-често посочваните причини за отказването от пиратското съдържание.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milenca
    #2
    Отговор на коментар #1

    Когато става дума за фалшификати на предмети: часовници, ножчета за бръснене, евтиният фалшификат със сигурност е някакво подобие, но не може да е на равностойно качество. На равностойно качество може да е дреха, където са ползвали същите материали, и става въпрос за открадната иде, дизайн, т.е. нещо като авторски права. Щях да си купувам Омега реплика, за около 950€ - отказах се, 950€ за фалшификат може да се окаже даже скъпо, да не говорим, че самият аз познавам фалшивите часовници, да не говорим за търговците на часовници.

  2. pepe
    #1

    Какъв "бизнес", какви "работни места", "фалшификатите" се правят/шият на същите места и дори в същите фабрики и от същите хора, като "марковите" "оригинали" - Китай, Филипините, Малайзия, дори вече и Индия... Стремежа към евтино производство на "маркови" продукти направи пълен кръг и си захапа опашката.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.