Всеки клиент ще може да провери дали покупката му е отчетена в НАП

Всеки клиент ще може да провери дали покупката му е отчетена в НАП

Всеки клиент ще може да провери до 5 минути дали покупката му е отчетена в Националната агенция за приходите (НАП), съобщиха от агенцията.

Това ще стане, след като влязат в сила новите изисквания в Наредба № Н-18 за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти. Измененията бяха публикувани в петък в "Държавен вестник". Целта им е подобряване на контрола при отчитането на търговските обороти.

Съгласно новите изисквания, информацията за всяка покупка, платена в брой, с чек, ваучер, дебитна или кредитна карта, или с други заместващи парите платежни средства, ще трябва да се изпраща до 5 минути към сървърите на НАП.

На всяка касова бележка трябва да има и двумерен баркод (QR код). След сканирането му всеки един клиент ще може да провери дали данните за неговата покупка са изпратени и отчетени в НАП, както и ако това не се е случило – да подаде автоматично сигнал за това. По този начин данъчните очакват да се засили гражданският контрол и да се подобри финансовата дисциплина на търговците при отчитане на оборотите.

Промените предвиждат също, че няма да се допуска издаването на други служебни бонове, освен изрично дефинираните в наредбата. В момента практика на редица търговски обекти и заведения е да издават служебен бон вместо фискален.

Въвеждат се и нови изисквания към софтуера за управление на продажбите, които използват някои фирми, за да автоматизират издаването на платежни документи.

Всички регистрирани по ДДС фирми ще имат срок до края на март 2019 г. да приведат дейността си съобразно изискванията на наредбата. Срокът за всички останали, включително бензиностанциите, е до края на юни 2019 г., а за тези, които използват интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност – до края на 2019 г. Поне половината от фирмите ще се наложи да сменят касовите си апарати, а другите ще трябва да ги пренастроят.

За да информират фирмите навреме, от НАП са подготвили информационна кампания, която предвижда своевременно публикуване на информация на интернет страницата – www.nap.bg, отпечатване и разпространение на специални брошури, персонален мейлинг до заинтересованите лица, както и срещи в офисите на НАП в страната.

Освен това, вече е изработен и публикуван специален софтуер, с който всеки, притежаващ фискално устройство, може да провери дали то подлежи на доработване или не, на интернет страницата на НАП.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?