Всяко десето дете, напуснало училище, би се върнало срещу храна

Всяко десето дете, напуснало училище, би се върнало срещу храна

Близо половината от отпадналите прогимназисти (12-16 години) не искат да се връщат в училище, сочат данните от проучването на “Витоша рисърч” за причините за отпадане на децата от училище, представени пред журналисти в понеделник.

Изследването е направено в края на 2006 година по поръчка на Министерството на образованието и науката (МОН). В проучването са участвали както отпаднали деца, така и родители, учители, директори на училища, педагогически съветници и експерти от социалния сектор.

15% от децата, напуснали училище, биха се върнали, ако след като завършат, излязат с професия. 10% от отпадналите искат да учат, но само ако училището осигурява безплатни закуски.

Повече от половина отпаднали ученици не са завършили 8 клас, близо една четвърт нямат диплома за средно образование, а около 5% са напуснали преди 4 клас. Голямата част от отпадналите деца са роми.

34% от учениците посочват, че са спрели да ходят на училище, защото им е било трудно. Сред другите причини за отпадане са липсата на средства, с които да се купят тетрадки и учебници (24%), както и това, че часовете не са били достатъчно интересни (22%). 12% от учениците са се оженили преди да станат пълнолетни.

Според родителите причините за ранно прекратяване на образованието също са сходни. 41% отбелязват, че не са имали пари за дрехи и храна, а други 36% казват, че са нямали средства за учебни пособия. 36% от семействата признават, че детето е спряло да ходи на училище, защото трудно се е справяло с уроците.

След три години отпадащите ученици трябва да са 10%

Към 2010 година броят на децата, които не ходят на училище, трябва да е 10%. Тази мярка е заложена както в плана за намаляване на отпадащите ученици, разработен съвместно от МОН и УНИЦЕФ, така и в Лисабонската стратегия на Европейския съюз.

По статистика на Министерството на образованието през последните години една четвърт от децата у нас не завършват средно образование.

Експертите, изготвили проучването, препоръчват да се подобри съдействието между отделните институции по проблема.

По думите на Андрей Нончев от "Витоша рисърч" повечето от предприетите мерки в момента са насочени само към учениците до 4 клас. Трябва да се развие политика за превенция на отпадането и за по-големите ученици, уточни той.

Експертите препоръчват и осигуряване на безплатни учебници до 8 клас. МОН имаше подобна идея - тази година държавата да плаща учебниците до 7 клас, но необходимите 20 млн. лева не бяха отпуснати от републиканския бюджет.

Вълчев подчерта, че за следващата година ще направи всичко възможно да намери финансиране. Обмисляме децата, които имат лоши резултати, да учат и след часовете.

Проблем е, че в българското училище се учи на една скорост, обясни той. Това пречи както на учениците, които имат трудности в училище, така и на тези, които напредват по-бързо, коментира Вълчев.

Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: