Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Втора такса ще оскъпи жп превозите

12 коментара
Втора такса ще оскъпи жп превозите

От следващата година пътническите и товарните жп превозвачи ще плащат две такси за използване на железния път – една на Национална компания "Железопътна инфраструктура" за инфраструктурата и една на нейното ново електроразпределително дружество за разпределението на ток по мрежата. Това съобщи във вторник пред Mediapool Галина Иванова, директор на Поделение "Енергетика" в НКЖИ, което ще бъде преструктурирано в Електроразпределително дружество.

НКЖИ е подала молба за издаване на лиценз за "разпределение на тягова електрическа енергия" до Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) още през септември 2008 г. и се надява да я получи в началото на следващата.

Компанията се издържа предимно от инфраструктурните такси, които събира от държавния превозвач БДЖ и от частните товарни превозвачи на пазара. В тази такса е включена и цена за разпределение на електрическа енергия по мрежата, но тя далеч не покрива реалните разходи за поддръжка, обясни Иванова.

След получаване на лиценза и определяне на цена за разпределение на електрическата енергия новото ЕРП, което ще е самостоятелно дружество, ще въведе такса за ползващите жп мрежата, която ще е отделна от инфраструктурната. Това ще увеличи прихода на компанията, поддържащи железния път, но ще увеличи разхода на превозвачите.

Създаването на ЕРП от НКЖИ бе посочено като една от антикризисните мерки на почти фалиралата компания от новия ѝ шеф Милчо Ламбрев на първата му пресконференция във вторник.

Ламбрев представи и новата организация на дружеството. Тя предвижда драстично орязване на административния състав в централното управление на НКЖИ, където от 625 души ще останат 280. Съкращават се заместник-генералните директори – от трима остават двама; закриват се 5 от 8 дирекции и остават 3; отделите се намаляват с 30 броя, като от 51 остават 21. Ефектът е икономия от заплати, осигуровки и социални плащания и е в годишен размер от 1.539 млн. лв.

На ниво регионално управление – при запазване броя на регионалните поделения, ръководният екип ще бъде намален с 23%. Запазват се досегашните 3 секции за сигнализация и телекомуникация, 3 поделения "Управление движението на влаковете и гаровата дейност", 3 енергосекции и 13 регионални железопътни секции. Ефектът от промяната е икономия от заплати, осигуровки и социални плащания и е в годишен размер от 2.125 млн. лв.

На 1 април 2010 г. в НКЖИ ще се закрият дейности, които не са пряко свързани с експлоатацията, като прогнозата е, че ще бъдат съкратени 244 човека и разходите ще бъдат намалени с 1.5 млн. лв.

Програмата за промяна в управленската и организационна структура на НКЖИ ще приключи в края на месец април 2010 г., като общият икономически ефект е изчислен в размер на 5.164 млн. лв.

Ламбрев съобщи още, че е постигнато споразумение със стачния комитет за изплащане на заплатите на служителите до края на 2009 година. За целта е изтеглен краткосрочен кредит за 6 месеца от "Алианц България" на стойност 10 милиона лева при лихва 6.25 %.

Вземанията на НКЖИ са на стойност 89 милиона лева. От тях 75 милиона лева са от основния превозвач – БДЖ. Задълженията на компанията са 59 милиона лева към доставчици, строителни фирми и за електричество.

"Поставени сме в неловко положение поради факта, че БДЖ не може да обслужи дълга си към нас. Надяваме се, че през 2010 година основният превозвач ще има обема превози, с който да погаси задълженията си към НКЖИ", каза Ламбрев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. TPAKA-TPAK
    #13

    Lokomotiv za tovarni vagoni da se polzuva za 5 poluprazni p^tnicheski vagona

  2. user
    #12

    Служителите ще намалят с 44.8 процента и от 625 души ще останат 280.Idioti345/625=55,2%

  3. morskiq56
    #11

    44,8 . 6,25 = 280

  4. Щъко Бъков
    #10

    разделиха една и съща фирма на 15 подфирмички, и сега всяка иска пари...резултат - никакъв

  5. hard
    #9

    Нищо няма да излезе докато не се възстанови структурата на едно БДЖ с всички дейности в него.Не може да се движи влак без железен път,без контактна мрежа,без гарово,вагонно,локомотивно и електростопанство.Сегашното състояние наподобява на орел,рак и щука.

  6. Блогър
    #8

    Мнения на клиенти, анализи, коментариwww.rail.blog.bg

  7. обективен
    #7

    е едно наследство както БАН и Кремиковци. В България следва да останат транзитните европейски линии и респективно влаковате София Бургас и София Варна всичко останало е измислица на социализма При развити магистрали в такава малка страна БДЖ е архаизъм

  8. обективен
    #6

    се осмеляват да поддържат и собствено списание и вестик, които румънските железници, които са много по-големи закриха още преди 11 години.Интересна бюрокрация и социализЪм

  9. обективен
    #5

    се осмеляват да поддържат и собствено списание и вестик, които румънските железници, които са много по-големи закриха още преди 11 години.Интересна бюрокрация и социализЪм

  10. МПБ
    #3

    Добре е, че се осигуряват средства за възнаграждения на служителите от БДЖ и НКЖИ. Тревожно е обаче отношението към лоялни контрагенти на тези дружества по изпълнени договори за проектиране и строителство.Задълженията са за десетки /или стотици/хилади лева и някои от тях са по проекти с европейско финансиране. Фирмите са принудени да съкращават специалисти или да фалират - нямат куража да си търсят парите от основния си инвеститор. В някой следващ ден транспротния министър обаче ще тръгне да открива поредния обект- за чужда сметка.Къде в крайна сметка са парите?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.