Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

За финансирането на Европа

0 коментара

Най-големите спорове в Европейския съюз се водят най-често за пари. Тази седмица белгийското правителство предложи по-голяма част от бюджета на ЕС да се финансира пряко: Съюзът ще облага с данъци гражданите и компаниите, вместо да разчита на дарения от правителствата. Съвсем разбираемо, партньорите на Белгия набързо видяха сметката на идеята. Гражданите на Европа вече се чувстват отдалечени от европейските институции. Моментът не е подходящ за нов европейски данък, казаха те.

Но правителствата на страните-членки не бива да отбягват въпроса изобщо. През следващите няколко години усилено ще се дискутира бъдещата роля и форма на съюза. Дискусията трябва да се съпровожда от точен анализ на това как съюзът изразходва и как набира средствата си.

Така че Белгия е права, като прибавя темата за бюджета към по-широкия дебат за бъдещето на Европа. Щом следващата междуправителствена конференция ще дефинира отговорностите на ЕС, тя трябва да обсъди и въпроса как ще се плаща за тях.

Сегашната система на финансиране е пълна каша. ЕС има четири източника на доходи: мита, такси върху вноса на храни, част от приходите на всяка страна-членка от ДДС и национални вноски на базата на брутния национален продукт. И за да станат нещата още по-сложни, Великобритания ползва щедра отстъпка, задето дава прекалено много, а взема прекалено малко.

И други правителства биха искали да си получат обратно част от парите. На срещата на високо равнище в Берлин през 1999 година членовете на ЕС спориха дали да окастрят селскостопанските и регионалните фондове, да съкратят британската отстъпка и да измислят по-справедлива система за набиране на приходи. След ожесточени препирни не направиха нито едно от трите. Германия се огъна и за пореден път посегна за чековата книжка.

Макар че берлинското споразумение е в сила до 2006 година, ЕС трябва да обмисли още сега вариантите за реформа. Уреждането на друга договореност между 15-те страни ще бъде достатъчно трудно. Да не говорим какво ще стане, когато се прибавят още, да речем, пет нови членове. Те с право ще очакват изгода, която може да се окаже невъзможна.

През следващите две години ЕС трябва да обсъди и как да реформира общата селскостопанска политика и да пренасочи структурните фондове към по-бедните членове. За да успее, трябва да прекрои бюджетния процес. Иначе правителствата винаги ще поставят краткосрочните си финансови интереси пред по-дългосрочните реформи. Един по-справедлив метод на финансиране би било ако страните-членки просто правят вноска според националното си богатство. Но конструирането на подобна схема не е толкова лесно, колкото изглежда.

Важното е обаче, съюзът да погледне на финансирането си също толкова сериозно, колкото и на съкращаването на ненужните разходи, особено за селскостопанските субсидии.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.