Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Забавени плащания и административни проблеми пречат на пътните строежи

7 коментара
Забавени плащания и административни проблеми пречат на пътните строежи

Непълни и неактуални проекти за пътна инфраструктура, пропуски в тръжната документация, завишени изисквания към кандидатите, тромави договори за изпълнение, липса на административен капацитет и закъснели плащания. Това са най-тежките проблеми на пътното строителство у нас, заяви в четвъртък Асен Антов от Национална агенция "Пътна инфраструктура" по време на 10-тия икономически форум за Югоизточна Европа.

Според Тодор Тодоров, изпълнителен директор на Сдружението на пътните инженери и консултанти, на бранша най-много тежи огромното закъснение в изпълнението на основните пътни програми в периода 2001 – 2007 г. "Това доведе до огромни загуби за обществото", каза той. По думите му положението се влошило още повече заради станалия още по-интензивен трафик след присъединяването на страната към Европейския съюз.

Друг съществен проблем на пътната мрежа у нас е хроничната липса на средства за поддръжката на шосетата. Няма дигитализирана база данни за състоянието на пътищата и модерен и ефективен начин за мониторинг и контрол.

Според Тодоров, трябва да се засили контролът върху фирмите изпълнителки, а на държавно ниво да се подобри взаимодействието между различните ведомства. Нужно е да се изработи и приеме национален транспортен план, в който да е разписана държавната политика по отношение на пътната инфраструктура, каза още Тодоров.

Иван Иванов от Управителния съвет на “Холдинг Пътища“ открои липсата на кадри в пътностроителните фирми, както и недостатъчния и немотивиран административен капацитет във ведомствата с отношение към инфраструктурата. Друг недостатък е недостатъчната традиция в публично-частното партньорство у нас.

С тези проблеми може да се справим най-вече с финансови мерки, заяви Тодор Тодоров. Много е важно обаче да се преосмисли начинът на финансиране на пътното строителство и поддръжка, защото държавното субсидиране е доказано неефективно, каза още той. Трябва да се използват европейските средства, да се въведе тол-системата и да се използват приходите от такси, да се стимулира публично-частното партньорство и т.н.

Участниците в панела за пътна инфраструктура се обединиха около мнението, че Законът за обществени поръчки у нас има недостатъци и по отношение на пътното строителство ФИДИК (система за стандартни договорни условия за строителни и инженерингови проекти) е по-гъвкава и дава по-добри възможности от нашия ЗОП.

От НАПИ отново обясниха необходимостта от типизирани договори за възлагане на обществени поръчки и типизирана методика за оценка на критериите, но не обясниха защо въпросните типизирани договори все още не са готови, тъй като това е тяхна задача.

Не е ясно по-какъв начин ще допринесе подробният анализ на проблемите в родното пътно строителство за това да имаме завършена магистрала до Бургас след повече от 30 години, да имаме нормални второкласни и третокласни пътища и нормално функциониращ сектор, заради който натрупахме най-големите негативи пред ЕС.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. -
    #8

    Разбойници! Пидираси!

  2. sam
    #6

    A Gagauzov oste ne e daden na sad!

  3. antisam
    #5

    Пак вината в друг нали.Иначе ние сме света вода ненапита...

  4. Lyubo
    #4

    Skoro bqh v Turciq za edna sedmica.Na otivane vidqhme magistrala v stroej, na trugvane ve4e ima6e gotovi u4astyci i se dvijihme po neq. Ima edno mqsto okolo selo Bylgarski izvor/Loveshko/ na pytq Sofiq -Varna, deto stoi edin sfetofar ve4e cqla godina do edno mos4e i nqma koi da zapylni 10 kv m. Ta predlagam vmesto sfetofara da vyjat tam 6efa na pyti6tata, za nazidanie.

  5. maria
    #3

    са си приказвали де. Ами нали тръжните процедури са непълни и неизрядни първо, за да може само един кандидат да има реалната информация за един обект и второ, защото са вратичка, по която се сключват анексите за повече пари. Ако държавата е свършила всичко изрядно преди търга - проучила е геологията под трасето (да не говорим за археологията), провела е отчуждителните процедури и се е разплатила, то каква база ще имат избраните нейни фирми да я обвинят, че заради несвършена чиновническа работа закъсняват

  6. maria
    #2

    ааахххх и пропуснах любимото си изказане : "закъснелите плащания към фирмите". Та това е спорт, който администрация Пътища, независимо от начина, по който се нарича или подчинението - ГУП, ИАП, Фонд и сега министерска агенция, упражнява от много години. Нали чрез "закъснелите плащания" се държат в подчинение "чуждите фирми" дето не са от нашата партия и се унищожава конкуренцията. Като имаш 100-200 млн.лв. задължения към пътностроителните фирми и в края на годинита ти дадат примерно 70 млн.лв от

  7. Пътищар
    #1

    Жалко е само,че от политизацията на проблема, страдат всички българи, а печелят олигарсите!!Що за тъпотия, Т. Тодоров, син на Проф. Тошо Сандала да предлага чрез тол - таксите всички отново да плащаме!Досега всички плащат за да се движат по пътищата поне по два пъти:чрез акциза на бензина и чрез винетните такси, а качеството на пътищата е отвратателно:никакво поддържане, дупки, постоянни ремонти,поледици зимата,престъпни катаджий,....Срам отврат, от управлението на НДСВ 2001-2005г и на БСП 2005-2009г.Главни виновни са министрите на финансийте и на МРРБ в тези две правителства.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.