Започна разтоварване на заседналия кораб край Яйлата

Започна разтоварване на заседналия кораб край Яйлата

Започна изпълнението на одобрения спасителен план по разтоварването на кораба "Vera SU", който заседна преди месец край защитената местност "Яйлата", вече се води за техничесик потънал, а от няколко дни започна и да замърсява морската вода.

Очаква се операцията да отнеме 3 - 4 дни.Това съобщи Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

В понеделник отново бе извършен водолазен оглед на района на инцидента и корабът бе обследван за нови пробойни. Отстранени са всички паднали предмети и опасни пластмасови материали от корпуса на плавателния съди, като са поставени допълнителни котви за по-доброто му стабилизиране.

В изпълнението на плана е предвидено прикрепянето на баржа с външна хидравлика към заседналия кораб, с която ще се контролира процесът по отваряне и затваряне на хамбара и цялостното управление на плавателния съд.

Втечненият карбамид ще се изпомпва с трите баржи, предоставени от Европейската агенция за морска безопасност. Той ще се претоварва на специализирания танкер "GALAXY ECO".

Сухият карбамид ще бъде извозен до пристанище "Варна-Изток", където ще се натовари на вагони на БДЖ.

Последната стъпка, която ще бъде предприета след разтоварването е освобождаване на кораба, провлачване и приемане в място за убежище. Преди това ще се заздрави и укрепи корпуса на кораба.

Според синоптичната прогноза подходящото време, в което ще може да се работи безопасно е в рамките на няколко дни, поради което ще се работи в 24 часов режим на работа.

Всички насоки и изисквания на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), като компетентен орган, с цел екологощадящо разтоварване, превоз и депониране на товара са спазени, декларират от МТИТС.

По-рано днес двете министерствавлязоха в задочен спор около разтоварването на заседналия  кораб. Министерството на транспорта първо съобщи, че е готово със спасителния план и разтоварването на товара може да започне още във вторник - 19 октомври.

От ведомствона министър Христо Алексиев уточниха, че това ще стане, след като от МОСВ им посочат технологията, по която да разтоварят азотната тор.

В същото време от МОСВ обявиха, че очакват от Министерството на транспорта да представят план как ще разтоварят кораба, така че да не замърсят околната среда.

Чака се решението на собственика на кораба

В България вече са пристигнали представители на собственика и на панамската държава, под чийто флаг е регистриран корабът.

Те трябва да обявят дали се отказва от плавателния съд и дали ще го обявят за потънал.

Българските власти са им дали срок до 17 часа в понеделник да съобщят решението си, но все още няма официална информация по въпроса.

Завишени нива на амониев азот

Междувременно стана ясно, че замърсяването в района на заседналия при Камен бряг кораб остава трайно. Стойностите на амониев азот във водата край плавателния съд продължават да са завишени. Това показват резултатите от пробите, взети в неделя от Басейнова дирекция.

"Тенденцията е на повишаване на концентрацията на азот-амониев във водите непосредствено до авариралия кораб "Vera SU". Действията, които следва да се предприемат, са от страна на органите, компетентни и отговорни по разтоварването на заседналия плавателен съд. Да изберат метод и технология, максимално щадяща околната среда", заяви Мирослава Робинсон, началник на отдел "Опазване на морските води" в Басейнова дирекция Варна пред бТВ.

Споделяне

Още от България

Колко време давате на новия парламент?