Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Заради митниците България заплашена с изключване от ТИР-конвенцията

0 коментара

4300 български фирми, извършващи международен превоз, могат да останат без работа и да фалират, ако България бъде изключена от конвенцията за ТИР-карнетите, заяви превозвачът Светослав Дочков пред Дарик радио. Изключването от конвенцията ще увеличи 200 пъти банковата гаранция, която нашите превозвачи трябва да представят пред клиентите си, което ще направи напълно неконкурентноспособен българският международен превоз.

В интервю в предаването "Портфейл" генералният секретар на ИРУ г-н Марми заяви, че организацията ще бъде принудена да отстрани България от ТИР-конвенцията заради проблеми с митническите власти в страната. По думите му, при откриване на нарушение на вносния режим митниците директно търсели парите от международната организация - гарант на превозвача, а не от фирмата получател на стоката. Исковете се насочвали към AF-3 и съдебните дела се печелили от митническите власти, защото при този казус в законодателството на България не било записано върховенството на международното право. В момента България изисква около 50 млн.долара на ден от нас, и да бяхме банка, нямаше да можем да осигурим тази сума, каза генералният секретар на организацията.

AF-3 е дала ултимативен срок на България да разреши проблема в близките няколко седмици и ако страната ни не го направи, ще бъде изключена от ТИР-конвенцията.

Обсъждаме проблема от много години и досега не сме срещнали разбиране от българските митнически власти, заяви генералният секретар на международната организация, където влизат представители на всички страни от конвенцията ТИР. По думите му България е нарушава един от двата основни принципа на конвенцията - на солидарност между членуващите страни.

Митническите власти трябва да кажат на служителите си, че трябва да направят всичко възможно по чл. 87 от Конвенцията ТИР с помощта на полицията да вземат плащанията директно от отговорното лице, а не от асоциацията, и това са хората, които внасят стоката и плащат таксите. По конвенцията ТИР властите трябва да отстранят всички превозвачи, които не изпълняват задълженията си, но обикновено в повечето случаи не са свързани с транспортния оператор, а с хората, които имат полза от нелегалния внос. Това обикновено са членове на международната организирана престъпност, която оперира във вашата страна. Тя трябва да бъде идентифицирана, за да бъде накарана да си плаща митата, а тази процедура в България никога не се прилага, заяви г-н Марми.

Като пример той посочи серия от 61 нарушения - извършени на едно и също митническо бюро, от една и съща компания, с една и съща превозвана стока. "Това са 61 камиона, лесно е да се види къде са отишли те, но митниците са били напълно неспособни да го направят или може би са си затваряли очите", каза генералният секретар на международната организация.

Като възможно разрешение на проблема той посочи подписване на споразумение за сътрудничество между ИРУ и АF-3 с българските митници.

Министерството на транспорта и съобщенията твърдо застава зад гарантиращата транспортна асоциация, заяви пред Дарик заместник -министърът на транспорта Любомил Иванов. Позицията на ведомството е, че България стриктно трябва да спазва ТИР-конвенцията, според която държавните органи трябва да преследват нарушителите товародатели, после превозвачите и само ако се установи, че те нямат вина за дадено нарушение, чак тогава може да се премине към принудително събиране от гарантиращата асоциация AF-3, обясни Иванов. За съжаление практиката у нас била обратна - първо се вземали парите от гаранта, а после нямало кой да преследва нарушителите, посочи заместник-транспортния министър.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.