Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Защо електрическата кола на старо е толкова скъпа?

29 коментара
Снимка: Unsplash

Новите електрически коли все още са много скъпи, поради което покупката на употребявани електромобили звучи като добра идея. Проблемът обаче е, че някои от моделите втора ръка са толкова дефицитни на пазара, че понякога цената им е по-висока от тази на чисто нова електрическа кола.

В момента се очертава сериозен недостиг на пазара на електромобили в Европа и потенциалните купувачи вероятно ще трябва да изчакат няколко години преди предлагането да надделее над търсенето.

Няма предлагане

Електрическите коли съставляват само 2,4% от всички автомобили, които се предлагат за продажба чрез немската онлайн платформа "Мобиле.де" (Mobile.de), която привлича потенциални купувачи на превозни средства от цяла Европа.

Данните, които дават добра представа за ситуацията на пазарите на употребявани коли в много региони на света, сочат, че от средно 1,27 милиона автомобила, които се предлагат за продажба в началото на 2023 г., само 25 500 са изцяло електрически, информира ДПА. В тази статистика обаче не са включени машините, които са произведени преди повече от 20 години и тези, които са с пробег от поне 200 000 километра. Към тази категория обаче спадат много малко електромобили.

Ако разгледаме по-внимателно офертите, публикувани в "Мобиле.де", ще забележим, че съществува разлика между пазара на употребявани и на нови електрически коли. Най-популярният Е-модел втора ръка в онлайн платформата е "Рено Зои" (Renault Zoe). Следват "Тесла" (Tesla) от серията "Модел 3" (Model 3) и е-автомобилът на Бе Ем Ве (BMW) - ай3 (i3), който вече не се произвежда.

От друга страна, през 2022 г. най-много сред регистрираните нови електрически коли са произведените от компанията "Тесла" - "Модел Уай" (Model Y) и "Модел 3", както и от "Фиат Крайслер" (Fiat Chrysler) - "Фиат 500" (Fiat 500).

"Що се отнася до по-старите употребявани електрически коли, техният брой в момента е незначителен. Това се дължи предимно на факта, че преди три години се предлагаха за продажба малко нови електрически автомобили", отбелязва германският експерт в сферата на продажбата на пътни превозни средства Томас Пекрун.

Срокът от три години се приема за един от индикаторите за състоянието на пазара на употребявани пътни превозни средства, тъй като коли се предлагат за продажба, след като са били ползвани за фирмени автомобили в продължение на 36 месеца. Тогава изтича срокът на много договори за продажба на коли, купени на лизинг от компании в Германия.

След това пазарната им цена се понижава сравнително рязко. Поради това корпоративните им собственици се опитват да ги сменят с нови автомобили и същевременно да си възстановят по-голяма част от парите, които са дали за тях.
Индивидуалните собственици на нови коли обикновено ги ползват по-дълго (средно между 5 и 10 години), преди да ги обявят за продажба.

Електромобилите втора ръка обаче са много по-нови. Средната "възраст" на този вид машини, които са се предлагали през януари за продажба чрез "Мобиле.де", е била 25 месеца. За сравнение, употребяваните автомобили с бензинови (77 месеца) и дизелови (66 месеца) двигатели са много повече, но и средната им "възраст" е много по-висока.

"Купувачите, които искат да имат по-голям избор, трябва да бъдат търпеливи. Повече употребявани електрически коли вероятно ще бъдат предложени на пазара през 2024 г. или през 2025 г.", смята Пекрун. Дотогава част от електрическите автомобили, купени на лизинг през предходните години, ще бъдат пуснати за продажба на пазара, прогнозират анализатори.

Тази тенденция обаче може да се забави, тъй като почти половината електрически коли, които са продадени в Германия през последните години, са купени от физически лица, а останалите от фирми.

Друг проблем, с който може да се сблъскат желаещите да си купят е-автомобили втора ръка, са батериите им. При някои от по-старите електромобили те се изтощават много по-бързо и това налага подмяната им. Това често е много скъпо, поради което колата става почти безполезна, отбелязват експерти.

Търсенето е слабо

Германската компания Де А Те (DAT), специализирана в анализа на пазара на автомобили, определя търсенето на електрически коли в момента като "сдържано". По-голяма част от купувачите или изобщо не търсят електрически автомобили или търсят нови, показва проучване на Де А Те.

Само 14 на сто от тези, които планират да си купят кола, заявяват, че биха обмислили да дадат парите си за употребяван Е-автомобил. Два пъти повече от потенциалните купувачи са склонни да платят за електрическа кола, само ако тя е нова.

Въпреки това електромобилите, предлагани чрез онлайн платформата "Мобиле.де", са се продавали сравнително бързо в началото на тази година, средно за по 38 дни. За сравнение, хибридните и дизеловите автомобили намират новите си собственици, след като са предлагани за продажба в продължение на над 50 дни.

Участниците в проучването на немската консултантска компания Де А Те твърдят, че при употребяваните електрически коли най-много ги притеснява състоянието на батериите, които задвижват двигателите им. За потенциалните купувачи на е-автомобил втора ръка това е толкова важно, колкото и пробегът на колата, отчита агенцията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

29 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мунчо Велики
    #29

    Като чета коментарите и гледам минусите под законите на физиката, се сещам за ръководителите на проекта за един от първите съветски самолети. Ръководителите са, разбира се, кухи комунистически кра.туни. Те са писали до Революционния комисариат, да отмени Закона за земното притегляне, защото той пречил на съветския самолет да излети. !!! Случаят е истински !!!

  2. Мунчо Велики
    #28

    За съжаление и водородът НЕ Е решение. Ако ще го съхраняваме в бутилка в колата, то ще кажа само "Цепелин Хинденбург". Водородната батерия е решение, тъй като там водородът се съхранява като трудно-възпламенимо химическо съединение. Обаче, като пъхнем маркуча с водород в колата, кой ще преобразува този водород в химическо съединение. +++ После, този водород се произвежда с "Апарат на Хофман", а той работи с електричество. Откъде това електричество. НЕ забравяйте, че КПД на цялата система "електричество-водород-химическо съединение-водород" е далеч под 100 процента!

  3. Jack Daniels
    #27
    Отговор на коментар #26

    Точно там е работата. Ето Германия успя да прокара в програмата ДВГ без въглероден отпечатък сиреч с водород. Аку "утре" човек трябва да се избира plug-in и/или двигател с водород (независимо дали е ДВГ или power cells) изборът е ясен. Най-лесно станциите за метан могат да се конвертират за восород. Междугругото задавалили сте си въпроса защо всички са се засилили да правят заводи и хранилища за водород?

  4. vdiv
    #26

    Jack, не е въпрос за дали, а кога, дори и в България. Просто нещата тук се случват много по-бавно и нелинейно. Всички тези "дреболии" си имат решение и в момента се решават. Ето ти картинка с всички достъпни зарядни станции: https://vsichkotok.bg

  5. Jack Daniels
    #25

    В допълнение: На края на PS мупиусва да влачи кабели и му идва гениалната мисъл да отиде да зареди за 30мин. в най-близката зарядна станция НО съседите му и те са стигнали до същата идея и PS чака на опашка дълга от "Малдост" 3 до "Дружба" 1. На сутринта вече е заредил и направо отива на работа. А това че кликате минуси никак няма да промени състоянието на нещата. Харесва ви или не ви харесва Plug in колите нямат бъдеще. С тях е като с прахосмукачката - Не можеш да отидеш по-далече от дължината на кабела :-P С водородни клетки - ДА. С ДВГ които гори водород - ДА

  6. Jack Daniels
    #24
    Отговор на коментар #20

    ЧЕЗ може и да искат да продадат три пъти повече НО:

    1. Някой трябва да го произведе. Някой ще каже "Ами ще го внесем!". Браво! Добра идея НО няма от къде. Всички европейски страни ще са изправени пред същия проблем.

    2. Трабва да се достави от централите до някоя подстанция да речем в София. НО далекопроводите имат максимален капацитет. Значи трябват нови далекопроводи.

    3. Да речем че е доставен до подстанция и трябва да го трансформираме от да речем 20 киловолта на 5 киловолта. (Тук

  7. vdiv
    #23

    Аз мъча сестра ми от години да си вземе електричка, а тя ми отговаря: -- Ти как си представяш всяка вечер да спускам кабел от петия етаж да виси над тротоара и улицата и да се надявам да стигне до там, дето е паркирана тази електричка? Панелката си има неизползван усилен бушон (25А) за бойлер, ама иди вади жицата от под плочките в банята да видиш дали още нещо си струва. Като живее човек в апартамент в столицата, ползва Spark и тва е.

  8. Мунчо Велики
    #22

    Скъпий ми PS, как си с физиката ли питаш? - Ами ти все още не си разбрал, че през последните 100 години стандартът за напрежение на еднофазен ток в България е 220 волта, а НЕ 240 волта, а това се учи в 7-ми клас по физика. Това, дето го четеш в документацията е максимално напрежение, което уредът може да понесе, без да изгори. +++ Печките, които гледаш, нямат РЕЙТИНГ 10 KW, а МОЩНОСТ 10 KW. +++ В предишните постинги говорехме за фурните, а НЕ за цялата печка, НО отиди сега в кухнята и пусни всички котлони и фурната на максимална мощност, и гледай какво ще стане.

  9. Мунчо Велики
    #21

    Сметката за зарядното на Tesla е вярна, въпреки че се вижда как си я copy-paste-нал от документацията. Нека обаче направим една друга сметка. Казваш, че зарядното на Tesla "дърпа" 10 KW мощност от мрежата. Хайде сега да го умножим по 3 милиона автомобили в България. Това прави 30 гигавата мощност. Знаеш ли, колко е общата мощност на всички блокове в АЕЦ-Козлодуй, взети заедно? - По-малко от 4 гигавата (точно 3.7 гигавата) Значи, трябват ни още 7 такива централи, само за да зареждаме електромобилите. ... Да продължавам ли с коментара?

  10. PS
    #20
    Отговор на коментар #19

    Пак не си разбрал какво си прочел. Не ми обяснявай какво ми е таблото което стои пред мен. Аз съм го видял преди да купя колата Електрическото ми табло е с централен предпазител от 200 ампера. Зарядното за колата е на отделен кръг с предпазител от 60 ампера и 240 волта напрежение. Всичко това е монофазен ток. Ако таблото беше с 50 ампера щях го сменя и да изтегля отделен кръг за зарядното. Не е кой знае какъв страшен проблем да се сложи ново табло и отделен кръг за колата. Твоя аргумен е че някой

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.