Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Защо ЕС не може да продължава по този начин

22 коментара
Защо ЕС не може да продължава по този начин

По данни на германското министерство на правосъдието между 1998 и 2004 г. в Германия са били приети 23 167 закона, от които 18 917 или около 80% са изготвени в ЕС, което означава че само една пета от тях са дело на местните парламенти през годините.   

Във връзка с това бившият германски президент Роман Херцог написа във вестник "Велт ам зонтаг" на 14 януари: "Огромна част от законите в Германия се изготвят от Съвета на министрите на ЕС, а не от германския парламент. Поради това трябва да си зададем въпроса дали Германия все още може безрезервно да се нарече парламентарна демокрация."

Въпреки че съотношението между одобрените в националните парламенти закони и тези, приети в ЕС, е различно в отделните страни, може да се каже, че годишно повече от половината закони във всяка страна членка на съюза идват от Брюксел. Много по-малка част са местно производство. Поради това въпросът на д-р Херцог може да бъде зададен и на тях: могат ли те да продължават безрезервно да се наричат парламентарни демокрации?

Това повдига и други въпроси: защо националните парламенти са толкова склонни да се лишат от голяма част от законодателните си правомощия? Защо в продължение на десетилетия правителствата, съставящите ги министри и опозиционните партии се примиряват толкова лесно с подобно прехвърляне на власт от национално към наднационално ниво, след като по този начин националните парламенти се превръщат в жалко подобие на това, което някога са били?

Вероятно единственото правдоподобно обяснение се крие в следващите редове:  

На национално ниво, когато даден министър иска нещо да бъде направено, той или тя трябва да има подкрепата на премиера, съгласието на финансовия министър, ако това е свързано с разходи, и най-вече одобрението на мнозинството депутати в парламента, а оттам и на избирателите в страната.

На наднационално ниво в Брюксел обаче, където законите се изготвят главно от 27-членния Съвет на министрите, въпросният министър става член на една олигархия, най-влиятелната комисия от законодатели в историята, която изготвя закони за 500 милиона европейци и като цяло е несменяема, независимо от това какво прави.

Националните парламенти и гражданите на отделните страни губят власт с всеки договор, касаещ ЕС, тъй като вече нямат последната дума в сферите, обхванати от договора. От друга страна властта на отделни министри опияняващо расте, когато от членове на изпълнителната власт, контролирана от парламента на национално ниво, се превърнат в европейски законодатели на наднационално ниво.

Министрите с различна националност, съставящи Съвета, започват да приемат като по-важно за себе да поддържат  добри отношения с колегите в "клуба" на европейските законодатели, отколкото да се чувстват неловко, защитавайки интересите на народите си.

Несъгласният с преобладаващото мнение в Съвета рискува да бъде нарочен като размирник. Министрите повече от всякога се отъждествяват с проекта за изграждане на ЕС. Те се възприемат като политически архитекти на една суперсила. Те все повече започват да мислят, че една от основните им функции заедно с останалите им колеги в Съвета е да убедят гражданите на своите страни в необходимостта от задълбочаване на европейската интеграция. Това е особено привлекателна перспектива за министрите от по-малките страни.

Прехвърлянето на правомощия от национално към европейско ниво не само превръща министрите в наднационални законодатели, но и освобождава действията на  чиновниците от строгия контрол, осъществяван от националните парламенти.

Също така това увеличава бюрократичната им власт, тъй като те си взаимодействат с колегите си в Европейската комисия при изготвянето на законите, а често и при вземането на решения относно законодателството в ЕС. Мнозинството европейски закони въобще не се обсъждат на ниво на Съвета на министрите, а формално са одобрявани, след като бъде постигнато съгласие далеч по-ниско в йерархията между чиновниците в 300-те подкомисии на Съвета или в близо 3000 подкомисии към ЕК.

Поради това европейската интеграция се превърна не просто в процес на лишаване на народите в Европа от тяхната национална демокрация и независимост. Във всяка страна членка тя става символ на постепенен преврат, извършван от изпълнителната спрямо законодателната власт, и от политиците спрямо гражданите, които ги избират.

Тя подрива основите на националната държава, изземвайки властта на традиционните правителства, докато в същото време те остават привидно незасегнати.

Те продължават да се наричат със същите имена - парламент, правителство, Върховен съд - така че гражданите на страните да не се безпокоят прекалено, но традиционните им функции са трансформирани.

Сега основната им функция е да препредават европейски закони, административни и съдебни решения, докато усилията националните държави да бъда включени в една силно централизирана наднационална европейска федерация безмилостно напредват по пътя си.

Поради това здравомислещите хора навсякъде със сигурност ще повторят заключителните думи в статията на бившия германски президент: "Повечето хора по начало имат позитивно отношение към европейската интеграция. Но в същото време нараства усещането им, че нещо не върви, както трябва, че е възникнала една непрозрачна, сложна, неразбираема, гигантска институция, откъсната от реалните проблеми и националните традиции, заграбваща все по-големи правомощия и сфери на власт; че механизмите за демократичен контрол рухват: накратко, че нещата не могат да продължават по този начин."

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Автор
    #27

    Къде в EUObserver има такава статия или коментар? Не мога да я намеря и ще съм благодарен, ако ми посочите мястото.Позицията е много крайна, предубедена, затова изводите са неточни.Аз искам да попитам автора едно: ами като разпаднем ЕС, какво ще правим? Моят отговор е следният: Ще си получим националния суверинитет обратно в пълна степен, така както го имахме през 1997 година например. И ще го използваме по същия начин. Благодаря, аз се отказвам.

  2. mareq
    #25

    http://euobserver.com/9/24052/не беше сложно

  3. Министър
    #24

    Всеки некадърник-политик и в България знае само едно:Така иска ЕС, защото не иска и не може да поеме отговорност.

  4. другомислещ
    #23

    в статията се очертава тревожна тенденция, която трябва да ни накара да се замислим за нас като избиратели, гласоподаватели ( глас в пустинята )и най-вече като граждани с права. Самият факт на корупция по високите етажи и тавански помещения на ЕУ-то говори за липса на основни демократични принципи, за Световната банка да не говорим - намесиха и жени. В крайна сметка историята показва крах за всяко едно разрастващо се политическо животно.

  5. минувач
    #22

    Статията na Roman Herzog и Lüder Gerken,цитирана от Eu Observer предизвика доста оживени коментари и дискусии в Германия. Ето линк към оригиналния текст, публикуван от Welt-online http://www.welt.de/dossiers/eu-macht/article720463/Europa_entmachtet_uns_und_unsere_Vertreter.html

  6. Владимир
    #21

    след като се увелечават мащабите на управлението следва да се увеличат и тези на контрола. А статията въобще не е ясно на къде бие.

  7. x
    #20

    ti na kogo si krasten ta iskash da uvelichavash kontrola, a?

  8. Socrates
    #19

    Statiyata tvurdi che "механизмите за демократичен контрол рухват" zashtoto nacionalnite parlamenti nemogat da controlirat nad-nacionalnite ministri. Tova ne sledva. Evropeiskiya parlament tryabva da controlira EU suvetnaministrite, ne nacionalnite parlamenti.Tova nevyarnozaklyuchenie e primeseno s mesten nacionalizum. Nosmisula na EU e da e Confederacia, ne prazno ime.

  9. Учуден
    #18

    Процесът на интеграция в ЕС неминуемо прави националните държави излишни. Национални правителства, парламенти, те са си отживяли времето. Властта трябва да се иззема от националната държава и да се разпредели в две посоки- едната е нагоре към ЕС, втората е надолу- към местните органи за самоуправление. Разпадащата се национална държава ще направи най-добро за населението си, колкото по-бързо предаде всякакви видове власт, отговорности и задържение на местните органи.

  10. STEFAN D-R D TCHOLAKOV - SVE
    #17

    ОНОВА КОПИЛЕ - ПРЕЗИДЕНТА ЖЕЛЬО МИТЕВ ЖЕЛЕВ http://www.stefan-tcholakov.com/index.php?p=links&year=3ДА СЕ СЕТЯ, ЧЕ НЕЩО ЗАБРАВЯМ, ОНОВА КОПИЛЕ ОТ СДС - ПРЕЗИДЕНТА ЖЕЛЬО МИТЕВ ЖЕЛЕВЪ ЗА КОЙ АГИТИРАШЕ БЕ ДЕЙБАНЕГОВАТА МАМА ЮДЕЙСКА - ПРИСТЪПНИЧЕСКА ? ТОЙ НЕ Е-БЕШЕ ЛИ НА ЦЯЛА БЪЛГАРИЯ ПРЕЗИДЕНТ ИЛИ ЕБЕШЕ НА ЦАРО СОЛ ТАШАК ! СЪД И СМЪРТ ЗА ЮДЕЙСКИТЕ ПРЪСТЪПНИЦИ И ПРЕДАТЕЛИ НА БЪЛГАРИЯ - СМЪРТ ЗА САЩ БАЗИ В БЪЛГАРИЯ ! САЩ ПРЕЗИДЕНТА ДА СИ ЕБЕ ПУТКАТА МАЙЧИНА ПРЕСТЪПНА - УБИЕЦ НА ЧОВЕЧЕСТОТО ! - СТЕФАН

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.