Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Здрави деца пълнят помощните училища

5 коментара

Две трети от децата в т. нар. помощни училища са настанени там, без да им е мястото там, каза в понеделник пред журналисти образователният министър Даниел Вълчев при представянето на доклад за интегриране на деца със специални образователни потребности.

Докладът е изготвен съвместно с експерти от Министерството на образованието и науката (МОН), Центъра за социални политики и представители на други неправителствени организации.

В момента децата в помощни училища са над 6000. През мината година са  закрити десет такива училища и сега в цялата страна има 62 центъра за деца с увреждания, припомни Вълчев.

По думите на Вълчев повечето от децата се настаняват в помощни училища без правни основания за това, като причината често е лошата семейна среда или ниските доходи на родителите.

Според него е добре, преди да бъдат закрити част от помощните училища, внимателно да се подготви интегрирането на децата в масовите училища, така че да се избегне вероятността децата да спрат да ходят в новото училище заради липсата на родителска грижа, например, обясни образователният министър.

Той отбеляза, че е възможно тези помощни центрове, в които повечето деца нямат нужда от специално обучение, да бъдат преобразувани в обикновени училища.

Капка Панайотова, председател на Центъра за независим живот, също изрази подобно мнение. Според нея едва 5% от учениците в тези училища са с увреждания. Вместо наистина да учат там, те просто престояват, допълни тя.

Убеден съм, че 90% от децата в помощните училища могат да покрият образователния минимум и трябва да бъдат интегрирани в масовите училища, каза председателят на парламентарната образователна комисия Лютви Местан. Той предложи всички ученици, които са приети в помощните училища без експертна оценка, да бъдат върнати в общообразователни училища.

Евгений Дайнов, директор на Центъра за социални политики, коментира, че доскоро повечето деца в помощните центрове са роми. Родителите изпращат децата си в тези училища, защото там е топло и има храна, а държавата поема грижата за тях, обясни той.

Според политолога това е двойна сегрегация, тъй като родителите на тези деца живеят в ромски гета, а самите те вкарват децата си в помощното училище.

Експертите съветват да се изработи точна и ясна политика спрямо децата с физически и ментални увреждания, която е добре законово регламентирана. Според тях трябва да се изгради национална информационна мрежа за броя на тези деца, а тяхната интеграция в масови училища да не става механично, а с адекватните реформи.

Към момента близо 4 000 деца със здравни проблеми участ в общообразователни училища, което е двойно повече  в сравнение с миналата година. Три пъти повече са и учителите, които се грижат за по-добрата интеграция на децата с увреждания, и в момента те са 685 души.

През следващата година МОН е отделило 3 млн. лева за изграждане на рампи за инвалидни колички, както и за тоалетните на първия етаж, така че да са достъпни за деца с увреждания.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Нормално -
    #6

    умните деца - в помощните. Какво толкова се чудите ?!

  2. nnnnSmmmm
    #5

    Най-добре е да има ТЕЛК за такива,защото директорите им приемат всичко,без чужд контрол,защото според наличната бройка се дават държавните субсидии.А родителите на олигофрените искат техните деца да учат в нормални училища,за да имат нормална среда,макар че олигофрените тормозят съучениците си само със присъствието си.

  3. kosta
    #3

    и тя е социална олигофрения.Проявава се като олигофрения (поведение реакции ), но без мозъчни увреждания.С такава диагноза са повечето ромчета в помощните училища.Затова са виновни родителите им, които не са ги научили на нормални и елементарни неща,

  4. Yankee Doodle
    #2

    Така трябва да бъде заглавието

  5. Redoven 4itatel
    #1

    А защо Вълчев не казва истината, че тези здрави деца са ромчета???

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.