Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Здравният министър предлага занижени стандарти за броя лекари в болниците

4 коментара
Здравният министър предлага занижени стандарти за броя лекари в болниците

Министърът на здравеопазването Стойчо Кацаров предлага сериозно занижаване на стандартите за броя лекари и медицински сестри, които болниците трябва да поддържат в своите клиники и отделения, за да осигурят качествена медицинска грижа за пациентите. Мотивът е: да се облекчат лечебните заведения, които изпитват сериозни трудности да покрият заложените в наредба на МЗ и в медицинските стандарти изисквания.

Според сложността на лечението, което провеждат и обезпечеността с медицински кадри и апаратура болниците имат три нива на компетентност. Третото е най-високо и там се провеждат най-сложните процедури от най-квалифицирани и разнородни специалисти, а първото ниво е най-ниско. С трето ниво са отделенията в големи държавни университетски и областни болници и най-големите частни. С второ и първо ниво са клиниките и отделенията в по-малките държавни, общински и частни болници и предлаганите промени обслужват основно тях. По-високото ниво на компетентност позволява на болницата да извършва по-сложни и по-добре платени от НЗОК манипулации, но за целта трябва да е обезпечена с определен брой специалисти, оборудване, помещения и т.н. И обратно – при липса на достатъчно персонал, апаратура и т.н. болницата може да изгуби договора и финансирането си от НЗОК за някои дейности, което често се случва в общинските болници в последните години. Затова много лекари са на договори в по няколко болници, което подсигурява финансиране от НЗОК, но не и постоянно наблюдение и помощ на пациентите. Промените, които Кацаров предлага, на практика обслужват болниците, които не покриват сегашните стандарти. Те не са изненадващи доколкото Кацаров винаги е настоявал за минимална държавна регулация в здравния сектор и е водил дела срещу МЗ срещу действащите медицински стандарти.

Според мотивите на служебния здравен министър по-важни за качеството на медицинската дейност са изискванията за обем дейност според нивото на компетентност на болниците (например брой извършени операции годишно, брой раждания годишно и т.н.) и тези изисквания се запазват. Изискванията за брой лекари и лекари със специалност обаче се заменят с по-общи формулировки, че "броят на лекарите съответства на обема и сложността на осъществяваната дейност", като отговорността се прехвърля на болничните директори.

В сериозни области като гръдната хирургия например за структурите с най-високото трето ниво на компетентност изискването за "най-малко шестима лекари, от които най-малко трима трябва да са с призната специалност по гръдна хирургия" се заменя с "лекар/и със специалност по гръдна хирургия, като могат да работят и лекар/и с друга специалност или без специалност, които осигуряват оказване на пълноценни грижи за изпълнявания обем и сложност на дейността". Предложенията будят сериозни притеснения за това как ще се гарантира качеството на медицинската помощ, тъй като на болниците се дава свобода да попълнят нуждите си с каквито кадри намерят, а се запазват изискванията за брой операции – например 500 операции годишно за отделенията по гръдна хирургия с трето ниво и 300 операции за второ ниво.

Занижени са изисквания за персонал и в редица други специалности. Така например "в диализна клиника/отделение II ниво работят лекар/и със специалност по нефрология или по вътрешни болести, като могат да работят и лекар/и с друга специалност или без специалност, които осигуряват оказване на пълноценни грижи за изпълнявания обем и сложност на дейността". Досега изискването беше в диализна клиника с II ниво да работят минимум двама лекари, от които поне един с призната специалност по нефрология или вътрешни болести. В клиниките и отделенията по инфекциозни болести и много други също се предвиждат занижени изисквания към персонала.

"Количеството не определя качеството"

"Целта на предложените промени е да се премахнат чисто количествените изисквания към брой на персонала, работещ по отделните медицински специалности/дейности в лечебните заведения за болнична помощ, установен в зависимост от нивото на компетентност", се казва в мотивите към предложените промени.

Според министъра очакваните резултати от промените са освобождаване на висококвалифициран човешки ресурс, който би могъл да осъществява други медицински дейности в структури, където има потребност от него. "Това е свързано с неговото ползване по целесъобразност и позволява на ръководителите на лечебните заведения и на съответните структурни звена към тях да прилагат по-гъвкава политика на управление на човешките ресурси", пише в мотивите.

Освен това Кацаров очаква да се намалят разходите за персонал на болниците.

Ръководният персонал в болниците трябва да определи и да регламентира във вътрешните документи на лечебното заведение (длъжностни характеристики; правилници за устройството, дейността и вътрешния ред на лечебното заведение и др.) много по-ясно и конкретно задълженията на всеки специалист, така че да се гарантира изпълнението на качеството на дейността.

"В тази връзка направените промени обвързват необходимите човешки ресурси по брой и квалификация с обема на осъществяваната дейност и със степента на нейната сложност, което е по-правилният подход спрямо изискването към определен брой персонал, който може да не е ангажиран пълноценно, в случай че съответната структура не функционира оптимално. Въпреки премахването на изискванията към броя на отделните категории персонал в дадена структура, остават изискванията към допълнителната квалификация на лекарите, както и към обема на осъществяваната дейност в зависимост от нивата на компетентност в болничната помощ. Тези изисквания, в съчетание с изискванията към наличната медицинска апаратура и оборудване, са достатъчни за да осигурят качествено медицинско обслужване на пациентите. ", пише още в мотивите.

Ако бъдат приети предлаганите от Кацаров промени, те ще доведат и до промени в изискванията на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) към болниците. Т.е. НЗОК ще финансира болниците по новите, занижени критерии.

Промените в наредбата и стандартите са публикувани за обществено обсъждане до 8 юли.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. A.Aleksiev
    #4

    Това ще да е първата стъпка към въвеждането на пълно самообслужване в болниците! Важно е легла да има, другото са подробности. Нал тъй, Стойчо? Тебе на кое кръстовище те намериха?

  2. mediaman
    #3

    Стойчо, не карай аджамийската със "щип, щибидидип, опса". Че това е проблем - проблем е, но не може да се решават големите проблеми чрез прости ходове. Иначе става - вие сте прости и аз съм прост , затова се имитираме.

  3. дреалист
    #2

    Тц. Едва ли си имал повече от 3- по логика... :)

  4. Контрапункт
    #1

    Намаляването разходите за персонал не е самоцел в една болница! Там първо трябва да се покрият нуждите от обслужване на пациентите, пък тогава да мислят как биха могли да намалят докторите. Ако в една болница останат 2 доктори, а пациентите по прежнему са за 20, то тогава какво - правилно ли е намален разхода за персонал???

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.