Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Зелена светлина за алтернативния данък за такситата

1 коментар
Зелена светлина за алтернативния данък за такситата

Таксиметровата дейност ще се облага с нов данък, подобен на патента, от 2017 г., реши парламентът в сряда, след като бяха одобрени на първо четене промените в Закона за местните данъци и такси.

Алтернативният данък ще бъде в размер от 300 до 1000 лв., като точната сума ще се определя от съответната община. Удръжката ще се плаща на базата на регистриран автомобил предварително. Парите ще се внасят от компанията – регистриран превозвач, а не от отделните водачи.

Целта е да са гарантира, че общината ще си събере съответните средства. В противен случай изобщо няма да е възможно да се извършва таксиметрова дейност, стана ясно от обясненията на вносителя на промените Диана Йорданова от ГЕРБ. В момента такситата се облагат с корпоративен данък на базата на реалните им постъпления. В действителност обаче приходите от облагането са нищожни в резултат от огромния сив сектор в бранша.

По думите на Йорданова постъпленията от данъка непрекъснато намаляват. През 2014 г. и 2015 г. те са били съответно едва 5.8 млн. лв. и 5 млн. лв., като специално дирекцията на НАП в Бургас за цяла година е събрала само 10 620 лв. върху 150 подадени декларации при 1200 издадени разрешителни. В същото време броят на такситата непрекъснато расте. Общо регистрираните автомобили са 23 157, от които около 8000 - в София.  Йорданова очаква след промените събираемостта да се повиши.

Промените са стъпка назад

Депутатите от БСП за пореден път обявиха ГЕРБ в лобизъм, тъй като реално с промените от сряда се прави стъпка назад по отношение на затягането на режима. Георги Кадиев дори директно обвини вносителите в корупция, като посочи, че са им платени 500 хил. лв. за приемането на промените. Вероятно отстъпката се прави и заради заплахата на част от такситата да блокират столицата на 1 април.

През миналата година по предложение на депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков парламентът прие рестриктивен режим, според който само регистрирани превозвачи ще могат да извършват таксиметрови услуги. Така такси можеше да кара само водач, който или е регистриран като превозвач със своя фирма, или работи на трудов договор към регистрирана компания. Идеята беше пазарът да се изсветли и да се носи ясна отговорност при нарушения. Промяната трябваше да влезе в сила от 20 ноември. След огромен скандал в парламента и обвинения в лобизъм обаче мярката бе отложена за 1 април.

В началото на март тази година обаче друга група депутати от ГЕРБ, начело със Станислав Иванов и Диана Йорданова, внесе контрапромени, с които затягането на режима да отпадне. Идеята е таксиметрова дейност да може да се упражнява както досега – от регистрирани превозвачи, от наети водачи или от шофьори, които работят за своя сметка по договор с регистриран превозвач.

Проблемът е, че не се плаща ДДС

В момента масово колите работят по третата схема. При нея фирмата превозвач плаща най-малко данъци и осигуровки, защото колите не се водят нейна собственост. Най-сериозният проблем е с ДДС. Тъй като колите се водят на отделните водачи, те трябва да плащат данъка. Той обаче е дължим при достигане на годишен оборот от поне 50 000 лв., който обикновено не се достига с отделна кола.  

"Бюджетът ще изгуби минимум 100 млн. лв. постъпления от ДДС", коментира Георги Търновалийски от БСП. Румен Гечев допълни, че повечето таксиметрови фирми, които наближат прага за регистрация по ДДС най-често регистрират нови фирми или прехвърлят дейността си на "кухи“ фирми, за да избегнат данъка. Йорданова контрира, че новият данък не отменя задължението такситата да се регистрират по ДДС, ако достигнат оборот от 50 000 лв.. Тя посочи, че следващата стъпка ще бъде свързването на фискалните устройства в колите с НАП, за да не се укриват обороти.

"Това е "камуфлажен закон", в голямата си част текстовете са за украшение, които прикриват връщането на старото положение – превозът за собствена сметка от името на регистриран превозвач", коментира Гроздан Караджов от гражданската квота на Реформаторския блок. По думите му през последните 13 години пазарът на таксиметрови услуги се е картелизирал. С отмяната на възможността водачи да осъществяват превоз от името на превозвач за собствена сметка, според Караджов, е започнала "епична война за патентния данък“, който да прикрие запазването на статуквото.

Не е ясно дали промените ще отменят протестите на такситата. За да не се пресрочи значително срокът от 1 април, внасянето на предложения по законопроекта между първо и второ четене бе скъсено от седем на пет дни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 08:47 на 2 октомври 2023 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.