Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Жалоните на поробителя

20 коментара
Жалоните на поробителя

Писмо на скулптора Любомир Далчев - един от авторите на скулпторите на Паметника на съветската армия. Писмото е изпратено през 1993 г. до в. "Труд", а е публикувано чак на 28.07.2004 г. на стр.14-15 на вестника. По-късно то е многократно препечатвано и цитирано. Mediapool го препечатва отново поради неувяхващата му актуалност и в днешния ден.

В печата, пък и устно, комунистите се стараят с различни доводи да убедят нашата общественост да не се поддава на своите чувства и възмущение и да запази паметниците, построени през времето на комунистическата диктатура. Това е намерението. Доводите са: тяхната голяма естетическа стойност и принос към българското културно богатство. И с това се изчерпва въпросът. Изпускат се съществени проблеми, от които зависи резултатът. Какво увековечават тия монументи? Националното самочувствие и гордост? Първо да помислим за моралното право на защитата и едва тогава за тяхната художествена стойност, ако я имат.

Още с идването си на власт комунистическите лидери побързаха да изявят своята голяма благодарност и още по-голяма сервилност и подмазване на узурпатора за подарената им власт и подкрепа. Варна стана Сталин и улиците по селищата (бяха) прекръщавани с имената на комунисти, българи и руснаци. Това бе на първо време и също недостатъчно. Започна изграждането на паметници по цялата страна, за да се изтъкне и възвеличи „любимата партия” и хората, които я ръководят. И не само българи, но и руснаци, които дори нямат нищо общо с нашия народ и история. Това беше най-важното и належащото за режима.

Паметниците на Съветската армия и на съпротивата станаха задължителни за всяко селище. А същите тези лидери с настървение рушаха нашето минало и култура.

Това всеки българин знае и го е изпитал, за да става нужно да се припомня. Със свито от болка сърце гражданите са гледали и понасяли неправдите, нахалството, бруталността и жестокостта на режима и естествено е да ненавиждат техните паметници и идоли на самохвалство и наглост, които се натрапват на всяка крачка, нахалстват и обиждат.

И тогава с какво морално право колегията от номенклатурата и техните привърженици защитават своите изградени паметници, с които искаха да утвърдят и напомнят с присъствието си неправдите и униженията, които българският народ трябваше да понася и търпи. И сега нека не се учудваме на комунистическата наглост, у тия другари липсва срам, честолюбие и морал.

А какви са техните измерения за художествените ценности на паметниците и на творбите, изобразени в тях? Званията и наградите са давани по нареждане на номенклатурата, давани по-скоро като заслуги към партията. А техният брой е грамаден и не може да бъде меродавен за преценка. Оценка за художествената стойност на изобразеното по паметниците – и въобще на изобразителните изкуства у нас – трябва да стане макар и в бъдещето, защото не малко неяснота и поквара съществува и в по-далечното минало след освобождението ни от турците.
Дори ако художествените достойнства на творбите по паметниците са много големи, това не е мотив паметникът да остане – да оправдае неговото съществуване и особено сега.

Интересно е да разкажа, макар и сбито, за паметника на Съветската армия в София.

Ръководител беше арх. Данко Митов. Арх. Ив. Васильов даде архитектурата. Тя има своите качества и неудачи: централното тяло е тежко и не се оправдава от реализираната скулптурна група (пеперудката) едно хрумване на Иван Фунев, което голямото партийно жури хареса и наложи. За да има единство в украсата, Борис Ангелушев даде графични наброски – скици, от които скулпторите да се съобразяват и работят.

Мара Георгиева и Васка Емануилова взеха централната, увенчаващата група – покровителството на съветския воин. Иван Лазаров, който впоследствие отпадна и бе заменен от посочения от партията Иван Фунев, взе посрещането на съветските войски. Васил Зидаров получи сцената от военните операции. Петър Дойчинов – организацията в тила. Аз взех „Октомври”.

Предвиждаха се помощници, за да се изпълни срочно. В комунизма всичко се замисля набързо, за да се изпълни срочно. Помощниците бяха току-що завършили студенти по скулптора, от които беше изпълнена възложената работа. Те правеха етюди по натура, каквито са правили в академията, и ги пренасяха в композициите. Фунев, Зидаров и Дойчинов идваха, за да одобрят направеното, без да влаган нищо свое, никакви подобрения и промени. Това беше „социалистическият реализъм”, който се приемаше. Моят „Октомври” беше върнат няколко пъти за поправки като „формализъм”. Не се интересуваха от психология и динамика, искаха подробности и загладена повърхност, детайли, които премахват при отливане на композицията в бронз.

Най-голямата неудача е фигурата на комисаря, вмъкната като идеологическа необходимост и която е катастрофа за устрема, постигнат в раздвижените стойки на действащите лица от антуража. И все пак моята композиция се отделя рязко от останалото.

И тогава къде са творческите ценности и постижения в тоя голям паметник?

И сега редно ли е на нашата българска земя още да стърчат паметниците – жалони на робството и жестокостта, на неправдите и униженията, на страха и подозрението.

Никой народ няма да позволи и приеме такава гавра - да търпи паметници за възхвала на своите поробители. И никъде по света няма такъв един абсурд, какъвто искат да ни наложат комунистите. Проф. Янчулев (кметът на София по времето, когато е писано писмото – бел.ред.) е част от българския народ и неговия културен елит, изтребван поголовно, и той не само има правото, но е и задължен да махне тези противни строежи, специално направени, за да утвърдят властта на поробителя, да всяват страх и покорство, без да обръща внимание и държи сметка на крясъците на пребоядисаните комунисти. С непрестанните си саботажи и своето гнусно поведение и лъжи те и сега доказват категорично, че не са българи, нито български поданици.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Srandev
    #20

    Много пъти съм писал, че този гнусен паметник не трябва да бъде унищожаван, нито дори местен, защото е пълно олицетворение на съвеЦкия ботуш и катастрофалното му отражение след съпването му в България! Според мен МОЧА трябва да бъде оставен непокътнат, за да могат деца и внуци нагледно да си представят категоричния български ужас от държавата "Освободителка", пиша, но све по рядко срещам разбиране...

  2. dabedabe
    #19

    То и много труд и материал е прахосан. И време, вече отлетяло. Бе индоктринацията е простотия голяма. Да нацвъкаш във всяко селище каменни мумии, наистина е препикаване. Пардон! Има му нещо на народа ни, щом позволява все идиоти да го яхат. ................. Съгласен съм, че някои неща трябва да се разкарат, но без присъщата ни истерия.

  3. В и К
    #18
    Отговор на коментар #17

    Това е символ на припикана територия и тотем на руските мутри и мародери нападнали България, както и на техните рашибозуци у нас, българските русофили, който трябва да бъде премахнат и заличен от това място.

  4. Георги Съдиев
    #17

    Паметникът на Съветската армия пречи на мутрите. Там какви къщи ще изтипосат?

  5. Георги Съдиев
    #16

    Мутрата от БАНКЯ е крадец. КОЕ МУ Е НЕЦЕНЗУРНОТО ДРАГИ? Ти български език ли си учил или патагонски?

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #15
  7. Георги Съдиев
    #14

    ТЪПАЦИ!!

  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #13
  9. В и К
    #12
    Отговор на коментар #9

    Разните не много руски по етнически състав республики в руската кочина също получават евтина енергия, обаче техните деца заминават първи за пушечно месо с цел изразходване мунициите на противника. А противник са съседни държави, които руските мародери искат да поробят заграбвайки малко по малко територия, след което техните деца отиват за пушечно месо и т.н. Мишка, заминавай еднопосочно на ХУдожественныЙ спектакль в москва като искаш евтина енергия на такава цена!

  10. един
    #11

    Кратък урок по български език за редактора: "скулптОр", м.р., (членувано - скулпторЪТ, скулпторА) е творецът, който работи с камък, глина, дърво, бронз и т.н., а "скулптУра", ж.р., е произведението на скулптОра. Сигурен съм, че Любомир Далчев е написал това отлично писмо съвсем правилно, но редакторът в Медиапул е оплескал нещата от незнание.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.