Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Жп стачката стигна до преговори, Плевнелиев обеща намеса

Железничар почина на работното си място, според колеги заради стрес

37 коментара
Снимка: Антон Станков

След шест дни спиране на влаковете от 8 до 16 часа, железничарската стачка най-сетне стигна до естествения си развой – преговори за бъдещето на БДЖ, които ще се състоят в сряда в 14 часа. От тях обаче синдикалистите не очакват нищо, а ръководството на държавната компания – да бъдат сближени позиции за реформите в натрупалия 800 млн. лв. дългове превозвач.

 

Бъдещият президент Росен Плевнелиев, който ще поеме поста в началото на следващата година, пък заяви, че ще се намеси в решенията за железницата, но не е ясно от каква точно позиция и по какъв начин.

 

“Няма да крия, че ще се намеся в решенията, в подготовката, в довършването на, бих казал, плана за преструктуриране на българските железопътни превози”, заяви Плевнелиев, цитиран от БНР. Според него планираните от ръководството на БДЖ съкращения на над 2 хил. души, срещу което протестират профсъюзите, нямат алтернатива.

 

Турболенции и натиск в БДЖ

 

"Вие трябва да знаете, че ние избираме между два модела в момента. В първия модел още през 2013 г. туристите и българските граждани ще могат за три часа да пътуват от София до Бургас в едни модерни влакове, ще работят на интернет, ще стигнат по един човешки начин до крайната дестинация. В един друг вариант обаче, знаейки, че в момента буквално всяка седмица някой влак се запалва, знаейки, че имаме огромни турболенции и натиск и че системата е във фалит, другият вариант е окончателен фалит”, заяви бъдещият държавен глава.

 

Сегашният президент Георги Първанов преди ден обяви, че вратите на "Дондуков" 2 са отворени и за протестиращите, и за министъра. Дали ще се стигне обаче до посредничеството на държавния глава за решаване на спора между железничарите и работодателя им е рано да се каже при положение, че първите преговори за сближаване на позиции. ще се проведат едва на седмия ден от стачката.

 

В същото време профсъюзите планират разширяването на стачните действия, част от железничарите искат протестът им да прерасне в гладуване, а във вторник синдикатите съобщиха за "първа жертва" на стачката.

 

На работното си място – в локомотивно депо Подуене, от инфаркт е починал работник от поддръжката. Според колегите на Васко Григоров, причина за смъртта му е огромният стрес, свързан със ситуацията в БДЖ, предстоящите уволнения, и грубият административен натиск, на който са подложени всички стачкуващи, се казва в съобщение на КТ "Подкрепа" и КНСБ. Синдикатите изказаха своите съболезнования.

 

“Не трябва да се спекулира със смъртния случай на колегата”, коментира обвиненията шефът на БДЖ Пътнически превози Георги Иванов. “В момента в Локомотивно депо Подуяне няма стачни действия. За съжаление, професията железничар е доста рискова и подобни случаи не са изключение. Това, което се изнася в медийното пространство, е спекулация от страна на синдикатите, заяви Иванов. по думите му дори починалият Григоров е бил пред напускане по собствено желание”.

 

Преговори без очаквания

 

Розен Зарков от КТ “Подкрепа” каза пред БНР, че не очаква нищо от насрочения за утре разговор. Искаме подписване на Колективен трудов договор и изпълнение но стачното споразумение от март тази година, каза Зарков.

 

Владимир Владимиров, шеф на директорския борд в БДЖ каза от своя страна, че може и да се постигне разбирателство със синдикатите, но ръководството няма да отстъпи от набелязаните мерки за икономии – съкращения, спиране на влакове и увеличение на цените на билетите.

 

Междувременно организаторите на протеста в БДЖ обвиниха за пореден път ръководството в локаут на стачката. Причината е заповед от понеделник, с която се спират 30 влака от 29 ноември до 10 декември.

 

Валентин Никифоров, вицепрезидент на КНСБ обясни, че това е локаут по смисъла на закона за уреждане на колективните трудови спорове. Според чл. 20 от този закон на работодателя му е забранено да преустановява дори част от дейността на предприятието с цел предотвратяване или спиране на стачка. Мениджърите не могат нито да преустановяват дейност, нито да съкращават работници при обявена и провеждаща се стачка, каза Никифоров.

 

"Какво правят тези хора? Намаляват 30 влака и непрекъснато връчват заповеди за напускане. Има ли закони в България и кой е по-голям от закона?", попита Никифоров. Той заяви, че ще се сезират европейските институции и българския съд, защото според него това, което се извършва е безобразие.

 

Според ръководството на БДЖ обаче стачката е незаконна и затова не се съобразява с нея. В понеделник "БДЖ Товарни превози" внесе иск в съда срещу 10 свои служители, организирали стачката и поиска обявяване на протеста за незаконен. Синдикатите коментираха, че този ход е само заплаха.

 

"Ако те мислеха, че стачката е незаконна, бъдете сигурни, че щяха да я внесат в съда, преди да започнем. Да бяха го внесли още на 7-ми, когато я обявихме", посочи Петър Бунев от КНСБ.

 

Близо 90 процента от влаковете спряха и във вторник

 

В шестия ден от стачката на БДЖ около 89% от пътническите влакове в цялата страна спряха, съобщиха след 16 ч. синдикатите. От 261 пътнически влака, които е трябвало да се движат по разписание между 8.00 и 16.00 ч., по заповед на ръководството на БДЖ са отменени 22. 189 са спрели движение. 26 влака, които са били в движение преди началото на стачката, до този момент не са стигнали до крайната си точка, като няма сведение на коя гара са спрели.

 

И през днешния ден продължиха нарушенията на закона и провеждането на локаут от страна на ръководството на БДЖ, като например дежурният ръководител на гара Горна Оряховица, който е обявил, че стачкува, е бил подменен, съобщават още от синдикатите.

 

Стачката продължава. И утре от 8.00 до 16.00 ч. влаковете няма да се движат на територията на цялата страна.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

37 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #37

    не ги интересува синдикатите работниците, интересува ги как ще си приберат тяхното, не се заблуждавайте промини ще има и трябва да има, не мислете само за себе си как да работите в нечовешки условия, а и за тези които ще дойдат след Вас

  2. Анонимен
    #36

    попитайте синдикатите по какъв начин си събират членския внос от всеки по 9.50 лв. на месец, те просто се събират от работниците на ръка, което според мен не е редно, а е и доста висока сума. Помислете при съкращение на 2000 служители колко загуба ще има за Тях......

  3. Анонимен
    #35

    Хора,администрацията в БДЖ задушава работниците,никой ли не се сети от журналистите да влезе в сградата на Вазов 3 и да види за какво иде реч.Там е пълно с мъртви души,влезте в един кабинет по желание и вижте колко са вътре ,попитайте ги кой каква длъжност заема и да видите как няма да могат голяма част от тези чантаджии да ви отговорят,но лошото е друго ,че те парадират с връзките си и изобщо не им пука за железницата а ние работниците изнемогваме,а това нее само на Вазов3,има още 4-ри жп управления

  4. Анонимен
    #34

    До № 33. Товарния транспорт е печеливш, доста условно казано.Би могъл да се направи такъв.За сега няма мераклии да го купят, за съжаление. А това е задължително условие за да получим кредит и да се спасим от фалит. Пътническите превози ще бъдат губещи докато не се обнови вагонния парк, кой иска да се вози в тази воня /от тоалетната/, ако може да избира.

  5. Анонимен
    #33

    Румен Георгиев: Това не е никаква стачка, а някакво неддоносче. АКО ЩЕ Е СТАЧКА - ДА Е 24 ЧАСОВА, и да видим тогава тези " СУПЕР СМЕЛИ " шефове от БДЖ какво ще правят? Що се отнася до законността - кой от тях се съобразява със закона? ВИЖТЕ КАК СЕ ПРАВЯТ ТАКИВА СТАЧКИ В "БЕЛИТЕ ЕВРОПЕЙСКИ ДЪРЖАВИ И... ДЕЙСТВАЙТЕ! В противен случай ще ви мачкат ВИНАГИ И КАКТО СИ ПОЖЕЛАЯТ. Крайно време е ние - българите да се обединим в НЯКАКВО ПЛЕМЕ и да не позволяваме ВСЯКАКВИ НЕКАДЪРНИЦИ И МОШЕННИЦИ да ни разиграват

  6. Анонимен
    #32

    До 30 Абе то така трябва, ами на някого ясно ли е му какво ще се прави след съкращенията.Ако се кара пак по същия начин пак ще трябват съкращения и така до закриване.Аз поне до сега не съм чул някой от управляващите да е изложил ясна, работеща стратегия за действие.

  7. Анонимен
    #31

    кой беше този плевнелиев?!да не е този който беше пудела на бобчо?!та той ли ще се намеси?!по какъв начин?!сигурно ще си отвори банковите сметки?!смешник,щял да се намеси, сигурно със усмивка??!!

  8. Анонимен
    #30

    Никакви синдикати,никакви протести,никакви преговори ! Резки съкращения на хора и персонал и това е ! За да съществува БДЖ -така трябва !

  9. Анонимен
    #29

    Не разбрахте ли че от 2001-а избирате едни и същи хора. Едни и същи мошеници и НЕКАДЪРНИЦИ

  10. Анонимен
    #28

    Цялата работа е че искат да продадат БДЖ и да вземат някой друг лев преди да бъдат изметени на идващите избори.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.