Ти си това, което четеш

Картбланш за източния обход на "Струма" през Кресненското дефиле

15:45 | 12 октомври 2017 | 0 коментара

Висшият експертен екологичен съвет (ВЕЕС) при Министерството на околната среда и водите (МОСВ) очаквано одобри т.нар. източен обход на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Това съобщиха от ведомството на министър Нено Димов в четвъртък.

Източният вариант предвижда сега съществуващият път да се използва за преминаването на автомобилите от София към гръцката граница, а обходът на изток от Кресна ще се ползва от колите пътуващи от ГКПП "Кулата" в посока София. Трасето на магистралата няма да е с габаритни размери, а на скоростен път – няма да има аварийна лента.

Срещу този вариант на трасе се обявиха няколко неправителствени организации, които сезираха и Европейската комисия. Те настояват целият път да се изнесе източно от дефилето, а сегашният да остане само локален, или за прокопаване на тунел, което е одобрено от ЕК още през 2007 г.

В работата на заседанието на Висшия експертен екологичен съвет в четвъртък са участвали представители на неправителствени организации, но от МОСВ не посочват кои. За да подпомогнат вземането на решение, в състава на заседанието на ВЕЕС са били включени представители на научната общност и други експерти, се казва още в съобщението на МОСВ.

Заради големия обществен интерес, при взимането на решението членовете на съвета са провели задълбочена експертна дискусия, твърдят от МОСВ.

Те са се съобразили със значителния брой постъпили в хода на процедурата по оценката на въздействието на околната среда (ОВОС) различни по характер становища, позиции, мнения и възражения по различните варианти на трасе.

Били са взети предвид и резултатите от проведените обществени обсъждания и заключенията на независимите експерти от извършените ОВОС и Оценката за съвместимост с предмета и целите за опазването на защитените зони от мрежата Натура 2000.

Процедурата по ОВОС започна през април 2015 г. и се проведе при стриктно спазване на всички нормативни изисквания на Закона за опазване на околната среда, посочват от МОСВ.

Направени бяха допълнително значителен брой консултации с други ведомства, организации и институции за обективно вземане на решение предвид приоритетността на обекта и проявения голям обществен интерес.

С взетото решение по ОВОС за одобряване на Източен вариант Г 10.50 на трасе на Лот 3.2 на автомагистрала "Струма" са предписани задължителни за изпълнение условия и мерки по Закона за опазване на околната среда при всичките етапи по реализацията на инвестиционното предложение, е посочено още в съобщението на МОСВ.

В момента активно се работи по изграждането на участъка от Кресна до Сандански (лот 3.3). Строителството му върви с изпреварващи графика темпове, каза регионалният министър Николай Нанков и по думите му 24-километровата отсечка може да бъде открита и предсрочно в края на 2018 г.

В края на август беше направена и първа копка на строителството на другия участък между Благоевград и Крупник (лот 3.1). Неговото строителство тръгна със закъснения заради бавни отчуждителни процедури и археология. На това трасе се намира и тунел "Железница", за който все още няма стратирала обществена поръчка след два фала с провеждането й.

За последния участък между Крупник и Кресна (лот 3.2) се чакаше решението за избор на трасе. Сега предстои максимално бързо да бъде подготвена апликационната форма, за да бъде внесена в Европейската комисия за одобрение.

До момента Брюксел отказва да одобри апликационната форма за строящите се два лота и поради тази причина те се изграждат с пари от държавния бюджет. Строителите пък има да получават над 60 млн. лв. за свършената работа, призна неотдавна Нанков.

Магистрала "Струма" се строи с европейски средства по оперативна програма "Транспорт" и трябва да бъде завършена най-късно до края на 2023 г. В противен случай има риск България да връща парите, заради неизпълнени поети ангажименти.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли в първите 3 дни от болничните да се плаща 50% от заплатата?