Въпреки екопротестите и жалбите в Еврокомисията

Две трасета на "Струма" през Кресна остава предпочетеният вариант

Общественото обсъждане на екооценката на проекта ще е на 11 септември в Кресна и Симитли

Най-добрият вариант за минаването на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле е изграждането на две трасета - в посока София да се качи източно от дефилето, а в обратна посока - да се запази сегашният път, като се разшири и се изправят завоите. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пред журналисти в Пловдив, след даването на старта на ремонта на 10-километровия участък от пътя Пловдив – Асеновград.

Според Нанков автомагистрала "Струма" е геостратегически път и е част от транспортен коридор номер 4, заради което не трябва да се политизира. Посоченият от него вариант за две трасета на този участък от аутобана съчетавал максимално всички изисквания по екологично, икономическо и социално отношение.

Проектът включва изграждането и на необходимата екологична инфраструктура, която да защити всички биологични видове - мрежови съоръжения, надлези, тунели за животни, което включва и шест връзки между двете трасета, за да си стигат хората до нивите, посочи регионалният министър. По думите му технологично този вариант е и най-лесно и бързо изпълним. Освен това е почти четири пъти по- евтин от тунелния проект, който би струвал над 3 млрд. лв. и изграждането му би продължило минимум десет години, допълни той.

Реалното строителство на лот 3.2 на автомагистрала "Струма“ трябва да стартира най-късно през май-юни 2019 г., нямаме ли строително разрешение и избран изпълнител, проектът няма да може да се реализира с европейско финансиране, посочи Нанков.

Ако дотогава няма избран изпълнител, страната ни може да изгуби цялото европейско финансиране за всички останали изградени лотове на "Струма“, посочи Нанков. Според него това ще е  национално предателство.

С цел ускоряване на строежа управляващите от ГЕРБ скоростно промениха Закона за опазване на околната среда, съкращавайки процедурата по обжалване на оценки за въздействието върху околната среда само до една съдебна инстанция, но поправките бяха върнати от президента.

Реално оспорваният от екозащитниците вариант за две трасета, едното от които съществуващото, ще бъде подложен на обществено обсъждане на доклада за оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС) на проекта, което ще се състои на 11 септември в общините Симитли и Кресна.

Според природозащитни организации обаче това трасе ще увреди катастрофално защитените видове птици и растения в региона. Миналия месец шест н еправителствени организации внесоха жалби срещу предпочитания от правителството вариант на магистралата през Кресненското дефиле. Според тях приемливите от екологична гледна точна трасета през дефилето са тунелният, който обаче е неприемлив за кабинета заради високата му цена и рискове при прокопаването в сеизмична зона, и пълното изнасяне на магистралата на изток от Кресна, като по този начин се заобикаля 16-километровата конфликтна точка.

В публикувания преди дни на сайта на Агенция "Пътна инфраструктура доклад за ОВОС за лот 3.2 от магистрала "Струма" са разгледани пет варианта за трасе през Кресна. След анализи и оценка на всеки от тях по множество параметри като най-подходящ – с най-много точки на първо място е класирано обявеното от Нанков трасе. Това е т. нар. Вариант Г20 – червен. След него се нарежда Вариант Г20-син, който обаче има много тунели и минава много близко край жилищната зона на Кресна.

Следва Източен вариант Г10.50, навлизащ частично в терени, върху които досега не е имало антропогенно въздействие, както и засягащ четири водоема.

Източен вариант Г20, който предвижда строеж на пътя през изцяло нов терен, е предпоследен заради негативното си въздействие, а на опашката е т. нар. Дълъг тунелен вариант, пише в доклада по ОВОС, изработен от фирмата "Данго Проект Консулт" ЕООД.

ИЗТОЧЕН ВАРИАНТ Г20:

Предлаганото за публично обсъждане трасе на лот. 3.2 се предвижда да започва южно от пътен възел "Крупник” като в Кресненското дефиле едното платно следва в основната си част съществуващия път Е79, а другото се развива по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на дефилето. След излизане от Кресненското дефиле преминава източно от гр. Кресна и свършва при пътен възел "Кресна”. Реално в три участъка на трасето двете пътни платна на магистралата ще са едно над друго. Според ОВОС този вариант трябва да се изпълни без естакадите, което според оценителя е излишно и не само не подобрява трасето, но и създава условия за инциденти. "Варианта е предвиден за изграждане по усвоено трасе, включва най-малка дължина на необходимите тунели (около 3302 м) и като цяло т. нар. "земни работи“ са със малък обем", посочва се в доклада.

Документът изцяло отхвърля тунелния вариант, тъй като пресича сеизмичен терен и подпочвени радиоактивни води.

Нанков коментира пред медиите в четвъртък, че е безумно да се копае тунел в район, който е сеизмично най-активен у нас и с наличие на тежки магмени скали с повишено съдържание на радиоактивни елементи, в това число и уран. Не на последно място подобно съоръжение ще е изключително скъпо и изграждането му ще отнеме шест години.

Междувременно в София Българската асоциация на пострадали при катастрофи и други 15 неправителствени организации обявиха, че от 2012 до 2016 г. при 1163 катастрофи в Кресненското дефиле и на пътя Благоевград-Сандански са загинали 77 души, а 419 са били ранени.

Организациите призоваха правителството, местните власти и екологичните организации да погледнат в една посока, за да се изгради АМ "Струма" в участъка на Кресненското дефиле. Те също се обявиха срещу тунелния вариант, но подкрепиха т. нар. Източен който предвижда запазване на едната лента в посока Гърция и изграждане на обход източно от Кресна.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?