Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Облекченото откриване на складове за горива тепърва ще се обмисля

Според Горанов по-големият проблем е разликата между цената с акциз и ДДС при обявения внос

2 коментара
Облекченото откриване на складове за горива тепърва ще се обмисля

Предстои да се обмисля какви законови поправки да се направят за облекченото отваряне на акцизни складове за съхранение на горива, което според Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), ще помогне за разбиването на злоупотребите и картелните споразумения на пазара на бензин и дизел. Това съобщиха от Министерството на финансите и депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров пред Mediapool в петък.

Ден по-рано антимонополната комисия обяви, че започва разследване за наличие на договорени цени на горивата между седем петролни компании и срещу "Лукойл Нефтохим" за злоупотреба с господстващо положение. В изготвения от КЗК секторен анализ, освен конкретни данни, свидетелстващи за нарушения на конкуренцията на пазара, са отправени и препоръки за законодателни промени, които да облекчат навлизането на нови играчи на пазара.

Като пречка се посочват завишените финансови условия за откриване на акцизни складове.

"В контакт сме с бизнес организации за подготовката на законодателни предложения по облекчаване на откриването на данъчни складове и на достъпа на търговците на горива до тях", каза пред Mediapool депутатът от Гражданската квота на Реформаторския блок Мартин Димитров.

Той припомни, че в момента заедно с колегата му Петър Славов водят съдебно дело за обявяване на собствениците на акцизните складове, където според тях има концентрация.

От финансовото министерство също обясниха, че след като се запознаят обстойно със секторния анализ на КЗК и препоръките в него ще започнат работа за облекчаване на лицензионния режим при данъчните складове.

Министър Владислав Горанов, който преди година бе обявил, че ще внесе поправки в Закона за акцизните и данъчните складове, позволяващи горива, предназначени за българския пазар, да се съхраняват и на територията на съседни държави, но все още такива няма предложение, даде да се разбере, че не смята проблема със складовете за толкова голям.

Всеки, поискал разрешение да разкрие данъчен склад, го е получил, каза той пред журналисти в парламента. Според него "и сега не съществуват пречки (за вноса), доста количества горива се реализират от внос на територията на България".

Според изготвения от КЗК преди три години подобен секторен анализ на пазара на горива се посочва, че "около 80% от капацитета на данъчните складове на територията на страната се управляват от две дружества, а останалите са разпределени между други участници".

Горанов заяви, че в момента в страната има над 400 данъчни склада, но "друг е въпросът, че след приватизацията на "Нефтохим" огромно количество активи, изграждани преди като единен обект, попаднаха в патримониума на едно търговско дружество". "Не виждам лесен начин това да бъде променено. Естествено частната собственост е неприкосновена", допълни той.

Според министъра трябва да бъдат изследвани по-скоро другите констатации в доклада на КЗК - за разминаване на цената при вноса и на дребно. "По-скоро трябва да бъдат изследвани и дали е нормална разликата между цената с акциз и ДДС, при която се обявява вносът, която през февруари достигна до 1.28-1.30 лв. и цената на дребно. Това, което прочетох в 120-страничния доклад са изводи, които ме обнадеждават, че действия в тази посока ще има", каза финансовият министър.

Мартин Димитров коментира пред БНР, че тъй като започнатото от КЗК разследване ще бъде свършено на практика от новия състав на комисията, чийто избор предстои, е важно наминираните за членове да бъдат попитани какви ангажименти приемат пред обществото по процедурата за пазара на горива.

Той подкрепи становището на инициативен комитет, в който участва енергийни експерти, за включване в проверката и на данъчни, митнически служби, като прибави и нуждата от участие и на международна компания.

Високите цени на горивата не означават просто скъп бензин и скъп дизел, който си купуваме всички ние, а ограничаване на икономическия растеж. Водейки битка за по-ниски цени на горивата, това е битка за по-висок икономически растеж, изтъкна Димитров.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Entdecken
    #2

    Що за държава - щяла да води битка - просто да им наложат актовете върху оборота и да изкарат съдебвно решение за възстановяване на откраднатото през последните поне пет години и това е. С вечното "тепъва" на рубладжийските ни управници направо нацията почти изчезва вече.

  2. И какво от това
    #1

    Мистър Влади Горанов преди година обяви, че внасял поправки в Закона за данъчните складове за горива, да се съхраняват в съседни държави..но все още няма такова предложение. A сега даде да се разбере, че не си дава зор, заради хатъра на Вальо-картоиграча! Пък и България е богата държава. Надписани горива с 3 млрд за 3 години са нищо! Важна е стабилността, каза още той! :D :D :D Ако хората не искаха да е така, нямаше да изберат пак Бойко, каза в заключение Влади :D Имаше снимка на негова вила в строеж около София. За милионче.. #азобичамдемокрациятаБЕ!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.