Ти си това, което четеш

По план: Правителството похвали единствената оферта за военните кораби

Поръчката за 820 млн. лева плава уверено към варненската фирма "Делфин"
Никола Лалов | 18:38 | 15 ноември 2017 | 4 коментара

Както се и очакваше, правителството хареса единствената подадена оферта за покупката на нови военни кораби и така поръчката за 820 млн. лева почти сигурно ще бъде дадена на варненската компания МТГ "Делфин" АД.

Министерството на отбраната съобщи в сряда, че предложението на "Делфин" е удовлетворило финансовите и дори надхвърлило техническите изискания за търсените от България два модулни патрулни кораба.

Българската корабостроителница ще работи по проекта с един от лидерите в бранша - европейската мултинационална компания "Thales", която ще е системен интегратор и ще оборудва корабите с необходимото въоръжение, радари, сонари и др. Двигателите ще бъдат доставени от САЩ.

Офертата на МТГ "Делфин" се оказа единствената, след като останалите поканени не изпратиха предложения с различни мотиви – от ниската цена до проблеми с изискването документацията да е само на български.

Според гласувания от парламента проект дори да има само една подадена оферта, тя се разглежда и оценява от работната група, съставена от представители на министерствата на отбраната, финансите и икономиката. Решението дали да бъде сключена сделка обаче е в ръцете на управляващите, които носят политическата отговорност.

Предизвестен фаворит

Проектът привлече внимание, след като предишното правителство на Бойко Борисов изненадващо го форсира, въпреки че дотогава основният приоритет бе да се ремонтират старите белгийски фрегати, на които Военноморските сили разчитат от години.

Още през февруари 2016 Мediapool съобщи, че основният фаворит за крупната поръчка е именно МТГ "Делфин", която вероятно е единствената българска компания, която има възможности да се справи с подобна поръчка.

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов досега се ограничава с коментари, че корабите трябва да се строят в България, но в в качеството си на депутат през май 2016 той обяви сериозни резерви към проекта и каза, че може да напише името на фирмата, която ще усвои основната част на парите, и да го сложи в плик, който да се отвори след като стане сделката.

По неофициална информация по време на предишното правителство на ГЕРБ проектът се ползваше с подкрепата на близкия до премиера Бойко Борисов бизнесмен и шеф на КРИБ Кирил Домусчиев, който има интереси в бранша по линия на предприятието му Български морски флот (БМФ).

През 2012 г. съвместното дружество между Параходство БМФ на Кирил Домусчиев и "Варнафери" възлага на "Делфин" преустройство на ро-ро кораб във ферибот. "Делфин" е бил и спонсор на футболния отбор на Домусчиев "Лудогорец".

МО рекламира офертата на "Делфин"

Според МО качественото изпълнение на проекта от МТГ "Делфин" АД се гарантира и от рамковите споразумения на компанията с пет водещи световни компании - "Thales“ с нейните клонове в Холандия, Франция и Германия, немската "Diehl Defens", италианската "Leonardo", френската MBDA и "Rheinmetall“ (Швейцария и Германия).

Контролът върху проекта пък ще се осъществява от класификационната организация "Bureaeu Veritas" (Франция)

"Така българският бизнес създава своеобразен прецедент – за качеството на резултата са ангажирани европейски компании с над 38 милиарда евро оборот за 2016 г.", посочват от МО.

Как остана само една оферта?

Министерството на отбраната поиска оферти от още шест фирми, чиито имена се оказаха секретни. Четири от тях посочиха, че не могат да представят предложение, а две въобще не са пратили отговор.

"Едната фирма е обяснила, че парите са малко за военни кораби с такива високи изисквания. Втората фирма се обоснова, че е трудно да работи с ниво "поверително", което е задължително предвид индустриалната сигурност при изграждането на военни продукти. Другите две фирми казаха, че не могат да се справят със своевременния превод и предоставянето на необходимата информация", обясни командирът на Военноморските сили контраадмирал Митко Петев.

Още когато стана ясно, че военното министерство движи проекта изцяло на български език, се появиха съмнения, че това силно ще затрудни чуждестранните фирми. Тези съмнения сега се потвърдиха – две от фирмите са обяснили, че не могат да реагират с превода.

Аргументите за използването на български език са, че така ще се гарантира пълно съответствие между всички основополагащи документи и няма да се допусне каквото и да било отклонение, поради технически грешки в процеса на превода.

"Единствено оферти, подадени на български език, гарантират, че всяка оферта ще бъде оценена изцяло и изчерпателно, тъй като ще може да се използва капацитета на абсолютно всички експерти от Министерство на отбраната, без да има ограничения в притежаваното ниво на владеене на английски език", посочиха от МО.

Документацията към проекта обаче е обемна и очаквано фирмите са имали проблеми с превода в ограничения срок.

Още по темата
Още от Бизнес