Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

700 000 лв. платени на Лувъра, за да постави наши експонати в коридор

8 коментара
Велислав Минеков (ляво) и арх. Петър Петров

Служебният министър на културата Велислав Минеков съобщи във вторник за нецелесъобразно по думите му изразходване на средства за първата българска изложба в Лувъра през 2015 година.

Изложбата, наречена "Епопея на тракийските царе - археологически открития в България", беше открита през април 2015 г., когато министър на културата бе Вежди Рашидов.

За първи път нашите съкровища са показани във Вашингтон през 1974 г. и това е първият опит да покажем нашата история и минало, което води до невероятен успех, но успехът има своето финансово изражение, обясни Минеков.

По думите му изложбата през 1974 г. носи на България близо пет милиона долара в онези години. "След този успех започва показване на нашите съкровища по целия свят - навсякъде, където е възможно, няколко пъти във Великобритания, в Германия, Италия, Токио. И всеки път това е носило огромни приходи", добави Минеков.

През 2015 г. за първи път ние плащаме, за да представим нашето културно наследство - такова нещо никога не се е случвало, заяви министърът.

България плаща на Лувъра близо 700 хиляди лева, за да бъдат поставени експонатите в един нещастен коридор, обяви Минеков.

По думите му, за да бъде събитието отразено подобаващо, са поети разходите на български журналисти, които да опишат случая като величав и съществен - без да бъдат запознати, че държавата е платила за "това наше щастие".

"Разходите (за пътуващите журналисти), които съм установил до момента, са близо 20 хиляди лева. За съжаление, едни журналисти са били по-любими от други, което се вижда от цената на техните пътни дневни. Едни са настроени за 2000 лева, а други - само за 246", каза министърът.

"Няма да разреша подобно излагане на нашите културни ценности по този начин, тъй като това е наистина щета. Може би е добре да има някакъв музеен обмен", коментира още Минеков, цитиран от БТА.

Министърът на културата разкри и информация за нови нередности, извършени при реставрация на културни обекти, давайки за пример паметника на Александър II. Извършилият реставрацията не е бил вписан в Регистъра на лицата, които имат право да извършват дейности по консервация и реставрация на културни ценности, което е сериозно нарушение на Закона за културното наследство.

Проф. Минеков заяви още, че е заварил ръководеното от него ведомство в тежко финансово състояние. "Министерството на културата е буквално обрано до дъно още през май месец, а всеки ден идват проекти за културни събития. Нямаме финансова сила за организирането им", посочи той, цитиран от БГНЕС.

Служебният министър отговори на писмо от Камарата на строителите, с което тя отхвърля обвиненията му за некачествени ремонти на паметници на културата. Според Минеков в становището на Строителната камата има "няколко странни тези".

"Първо - за средствата, които са изразходвани, съобразно волята на дарителя. В това писмо никъде не се споменава какви точно са средствата, които са изразходвани за ремонта, наречен реставрация, какво е получено от този загадъчен дарител и какво е финансирано допълнително - дали от общината, дали от самата Камара, как е взето решението за финансиране. Човекът, който е финансирал, ако го е финансирал наистина, е в санкционния списък на САЩ и е заподозрян като участник в организирана престъпна група. Нормално ли е в България да приемем подобни средства, независимо от добрите намерения?", запита проф. Минеков.

Министърът на културата обяви, че проверява документи, в които има съмнения за редица нередности, извършени от високопоставен служител в неговото ведомство, и обеща да даде повече подробности за случая след няколко дни, когато има всички доказателства.

Проф. Минеков засегна за пореден път казуса с БНТ, след размяната на взаимни упреци и обвинения между него и генералния директор Емил Кошлуков, настоявайки за промени в Закона за радиото и телевизията. "Очаквам отговор от СЕМ за нарушеното ми право на отговор в националната телевизия", каза министър Минеков.

Той вече дори не очаква да получи такова право след случилото се в съвета и вчерашната оставка на Ивелина Димитрова, и затова подготвя писмо по казуса, което ще бъде изпратено до Европейската комисия, държавния департамент на САЩ, Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа и "Репортери без граници".

Министърът изрази и тревога по отношение на избора на директори за културните институти и заяви, че с екипа му ще започнат обсъждане и изработване на нова методика за това, тъй като досега това е ставало предимно "по приятелска линия".

Нов директор на Националния институт за недвижимо културно наследство

Архитект Петър Петров е новият директор на Националния институт за недвижимо културно наследство, представен на днешния брифинг от министъра на културата.

По думите на Минеков това е нова страница по отношение на института. "Този институт страдаше по отношение на своето състояние, по отношение на многобройните специалисти, които бяха там, по отношение на своя сграден фонд и невъзможност за работа", обясни той.

"Осигуряваме сграден фонд, преговаряме с кметството и с господин Трайчо Трайков за сградата на нотариата. Допълнително ще търсим възможности включително и в наши обекти, каквато е сградата при КАТ, която трябваше да бъде изцяло в полза на института, и възстановяване на сградата на "Дондуков". Търсят се възможности и за архива, който е наистина огромен и трябва да намери своето постоянно място", каза министърът.

Институтът ще отговори на очакванията на обществеността по най-важните и в момента проблемни моменти от неговата дейност, обяви Петров. На първо място, това е забавянето на преписките по съгласуване на внесените искания за намеси в културните ценности, каза той.

"На второ място, това са предприемане на адекватни мерки свързани с опазване на наследството. На трето място са промените в закона за културното наследство. Към настоящия момент има неприложими процедури, които са разписани в сегашния закон, но са много важни по отношение на начините за намеса в опазването на сградния фонд", обясни Петров.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. redoven.chitatel
    #8

    Редовното гостуване на изложби в един голям музей става благодарение на това, че този музей е сключил договори за обмен с други големи музеи. Справка: непрекъснато гостуващи изложби с музейни експонати на Лувъра в Метрополитън (в Манхатън), в Бритиш Мюзиъм, в Рим и другаде. Поне НИМ би могъл да сключи такива договори с други големи музеи по света. Сега-засега гостуващите изложби у нас са резултат не на постоянно действащи договори, а на отделни инициативи - напр. някой наш музей да представи няколко експоната от Кунстхисторишес музеум (Виена).

  2. levii
    #7

    Бях точно през 2015 в Париж и посетих Лувъра. Съкровищата на тркийските царе бяха представени в Ришельо. Имаше вътре във входа голям трансперант, който приканваше към посещение. Аз предпочетох да отида в Сьоли и Денон където са големите богатства на световната култура. Освен това познавам експонатите. Другите ги завлекаха на тази изложба. Това, че са били в коридора, нищо чудно, то и в другите крила по коридолите има забележителни картини и скулптори, а Нике е направо на стълбите. Само че...тук става дума за външна гостуваща експозиция и е било редно да и се придаде повече представителност- в зала.

  3. анита хегерланд
    #6

    Когато се реши проблема с износа на културни ценности, с частните колекционери, с ченгетата, които прикриват престъпленията, трябва да се реши и въпроса с културното ни наследство. То може да се използва и да носи доходи на държавата, ако вместо да плащаме, за да го видят, започнем да произвеждаме реплики/копия от най-доброто. Египетският държавен музей е създал лаборатория за възстановяване на оригиналите и създаване на копия за колекционери. Копията са направени професионално, с голяма прецизност

  4. стефчо
    #5

    Минеков е прав да вдига шум за всички свинщини. Той за два месеца не може и много повече да направи. Така поне следващият, който вече ще е политическо назначение, няма да може така лесно да се прави, че проблеми няма.

    За Петър Петров.. най-хубавото комай му е, че не е Даниела Джуркова - досегашната десетилетна и.д. директорка, назначена с прякото ходатайство на пиарката на Доган.

    Обаче Петър Петров е предимно мъж на жена си - една харпия на име Петкана Бакалова, с амбиции до небето и със сериозни

  5. Комунистите вземат, демократите дават! Най-добре ще ви го обясни ЕНП вожда на ГЕРБ-Бойко Методиев Борисов!

  6. Доналд Путин
    #3

    Минеков "случайно" ни спестява истинската свинщина на алкокохолик Рашидов и антуража му от неолиберални култрутрегери!

    Корупцията не е новина за един не0либерален режим, нали ?


    алкохоликът предизвикал опасно ПТП наскоро, пресичайки на червено, организира изложба в същия Лувър на средновековни Български икони
    Дотук, добре :) ?

    Щеше да добре дори и да научим с колкостотин хиляди сме олекнали за пореден път поради неадекватен мениджмънт и корупция, ако не беше безмерната наглост алкохоликът да обяви

  7. ivancho ivanov
    #2

    Добре е също така, че у нас има свобода на словото, та четем и глупостите на "случайно.."(#1)!

  8. случайно минаващ
    #1

    Добрата новина е, че Минеков няма пари за ковчези, черни чували, риба и яйца...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.