Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Антикорупционни провали по български: На всеки шест години – нов закон

1 коментар
Снимка: БГНЕС

Ако управляващите у нас запазят "цикличността" при прекрояване на антикорупционното законодателство, следващата голяма промяна може да се очаква само след един мандат на бъдещите началници на новоучредената Комисия за противодействия на корупцията. Такава прогноза е направена в анализ на организацията "Антикорупционен фонд" (АКФ). Негов автор е бившият прокурор и заместник-министър на правосъдието и на вътрешните работи Андрей Янкулов. В момента той е правен съветник в АКФ.

Новата комисия, която има правомощия да разследва корупционни престъпления, бе създадена със законови промени, които влязоха в сила на 6 октомври. С тях управляващите отделиха отнемането на незаконно имущество от разследването на корупцията с идеята, че така ще се работи по ефективно. Прекрояването на КПКОНПИ бе заложено като условие за получаване на средства по Плана за възстановяване и бе декларирано като приоритет на правителството.

В анализа си Янкулов прави преглед на законовите промени от последните десетина година. Той посочва, че през 2012 г. е създадена комисия за отнемане на незаконно имущество, чийто първообраз е от 2005 г. През 2018 г. идва нова промяна, която окрупнява в една структура съществуващите комисии за имущество и конфликт на интереси, център за борба с корупцията при Министерския съвет, звено от Сметната палата и дирекция от ДАНС. Пет години по-късно е налице поредната промяна, този път с даване на разследващи правомощия и нови обещания за ефективност.

"Ако се запази тази цикличност през около шест години, то следващото структурно преформатиране на институционалната антикорупционна среда трябва да очакваме след само един мандат на ръководните членове на новата комисия", пише Янкулов.

С новите текстове на разследващите инспектори на комисията бе дадена възможност да използват почти всички средства на МВР, включително СРС-та. На база на какъв анализ е направено това, остава неясно. Янкулов обаче отбелязва, че досега няма никаква информация колко всъщност са разкритите престъпления благодарение на комисията.

"Не се знае от никого вън от бившата КПКОНПИ, а може би и в самата нея, колко всъщност са разкритите корупционни престъпления от или с помощта на нейни служители за времето на съществуването ѝ. С други думи – за колко престъпления оперативните работници от КПКОНПИ са достигнали до или верифицирали първоначалната информация за извършването им и впоследствие се е стигнало до привличане на лице на публична длъжност в качеството на обвиняем за корупционно престъпление, се посочва в анализа.

Бъдещите разследвания вероятно ще се извършват от служителите, работили и досега в комисията. За това говори изискването те да са имали петгодишен стаж. Янкулов нарича това "поредното механично прехвърляне на юристи в новата комисия основно от други правоохранителни органи и дирекцията за противодействие на корупцията на бившата КПКОНПИ, т.е. едва ли ще има качествена промяна в работата им.

По-големият проблем обаче е липсата на концепция за цялостна промяна на наказателното правосъдие. Янкулов припомня, че ролята на разследващите служители, били те полицаи или инспектори в комисията, е твърде ограничена, защото всичко се случва под ръководството на наблюдаващ прокурор. Те изпълняват неговите разпореждания, а възможностите им за активност в разследването са силно ограничени. Във всеки един момент прокурорът може да отстрани разследващ от производството.

С гласуваните наскоро промени бе дадена възможността на комисията да обжалва прокурорско решение за прекратяване на разследване по събрани от нея материали. Едновременно с това обаче в НПК не е предвиден специален ред, по който да тече това обжалване. Така възможността за съдебен контрол се превръща в "безсъдържателна декларация", посочва Янкулов.

Освен това служителите на комисията ще бъдат в двойнствена роля – те работят под ръководството на прокурора и не могат сами да вземат решения, но пък ще могат да обжалват неговите. Другият проблем е, че делото може да бъде спряно, а не прекратено. В такива случаи не е предвидено какво може да прави комисията, пише Янкулов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Илиян Славчев
    #1

    Осиране! След Осиране! Това изглежда е Девиза на Власт имащите!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.