Авиокомпании размениха обвинения в нелоялна конкуренция

"Райънеър" заплаши с жалба до ЕК заради държавна помощ за "България ер"

Авиокомпании размениха обвинения в нелоялна конкуренция

Нискотарифната ирландска авиокомпания "Райънеър" (Ryanair) "дебютира" със скандал на българския пазар, обвинявайки българските власти, че субсидират неправомерно националния превозвач "България ер" и че нямат правилен подход за концесията на "Летище София". Дейвид О'Браян, търговски директор "Райънеър", заплаши страната ни с жалба до Европейската комисия заради недопустима държавна подкрепа на "България ер". Поводът, според него, са забавени плащания на "България ер" към столичната аерогара за около 30 млн. евро с повече от 2 години и 9 месеца.

От "България ер" не отговориха директно дали редовно превеждат плащанията си към летището, но казаха, че отправените внушения са на базата на слухове и са неверни.

"Райънеър": Това е недопустима държавна подкрепа

"Това е много нечестно и несправедливо, за нас това е недопустима държавна подкрепа", заяви Дейвид О'Браян. Той допусна, че може да има обяснение на ситуацията от българските власти, но не е получил отговор и не е успял да се срещне с ресорния зам.-министър на транспорта Антон Гинев, който се извинил с отсъствие в чужбина.

О'Браян уточни, че подаването на жалбата в ЕК ще бъде крайната мярка, до която ще прибегне "Райънеър". Компанията не иска да се стига до това, защото административната процедура е дълга и тежка.

Той посочи, че държавна помощ никога не е спасявала една компания от фалит и даде пример с авиолиниите на Кипър, които са банкрутирали въпреки държавната подкрепа и докато ЕК е разглеждала жалбата по този казус.

"Райънеър" пита още как е възможно собственикът на "България ер", който държи 40% в дружеството, което оперира летищата в Бургас и Варна, да си раздаде дивиденти за 8 млн. евро, при условие, че дължи около 30 млн. евро на държавно дружество. Според данните на "България ер", дивидентът се инвестира в авиокомпанията.

Има ли "България ер" задължения към летищата в Бургас и Варна, които оперира, пита още "Райънеър".

"България ер": Правят се неверни внушения

Късно във вторник от "България ер", която е собственост на "Химимпорт", излязоха със съобщение до медиите по повод изявленията на "Райънеър". В него се намеква, че конкурентната компания се позовава на "слухове" и прави "некоректни и неверни внушения".

"България Ер" има нормални търговски взаимоотношения както с "Летище София", така и с летищата във Варна и Бургас и всички останали свои партньори, с които авиокомпанията има договорни отношения. Считаме, че внушенията по адрес на "България ер", както и всякакви спекулации и твърдения от подобно естество, може да се счетат за нелоялна конкурентна практика, която не подхожда на коректната бизнес среда, в която работят всички авиокомпании на българския пазар", посочва въздушният превозвач.

"Авиокомпания "България ер" се гордее с постигнатото през годините и пазарният ѝ дял е доказателство и най-реална оценка за резултатите. Едва ли екипът на "Райънеър" вярва, че пазарно присъствие може и следва да се постига, позовавайки се на слухове и с нападки и внушения, които биха могли да се квалифицират като нелоялна конкурентна практика", допълват от "България ер".

Оттам съобщават още, че вече са се обърнали към своите юридически консултанти с оглед на уронването на престижа на авиокомпанията.

Министерството на транспорта запази мълчание, както и "Летище София".

Предупреждение за концесията

"Рейънеър" официално е предупредила българското правителство за рисковете от концесионната процедура за "Летище София", която бе открита във вторник, и се надява то да избегне грешките от отдадените на концесия на летища в Тирана, Тбилиси, Атина и гръцките острови.

"Ако летище "София" бъде дадено на концесия на оператора, предложил най-висока цена, той ще стане монополист и това ще доведе до по-високи такси за авиокомпанията и съответно по-скъпи билети за данъкоплатците", предупреди Дейвид О'Браян.

Нашият съвет е концесията да бъде дадена на този, който ще успее да увеличи пътниците на летището до 13.5 млн. лв. през 2026 г., допълни той.

От "България ер" пък се въздържаха да коментират концесионната процедура на "Летище София".

Въпреки че правителството одобри концесионната процедура, условията засега остават тайна с аргумента спазване на европейското и националното законодателство. Критериите за избор на концесионер на летището ще станат ясни след седмица, когато ще бъдат публикувани в официалния вестник на ЕС, каза транспортният министър Ивайло Московски.

От обясненията му до момента става ясно, че ще се търси максимална печалба и авансовото плащане ще бъде с най-голяма тежест. Причината е, че с аванса се цели да се платят дълговете на БДЖ и да се купи нов подвижен състав. За това обаче България все още няма одобрението на Европейската комисия.

"Райънеър" нямат интерес към концесията на летището, твърди Дейвид О'Браян, но това засега не е сигурно, тъй като е възможно компанията да играе за някой от кандидатите. Той уточни, че отправят предупреждението си към българските власти, за да не се повтори ситуацията с концесионираните летища в Тбилиси и Ларнака, за които в момента правителствата плащат, за да може да бъдат превозвани пътници.

Предсрочно откриване на базата "Райънеър" в София

Въпреки нелоялната конкуренция "Райънеър" засега няма намерение да казва "Довиждане, България", заяви Дейвид О'Браян.

Напротив, заради силния старт и големия брой ранни записвания, нискотарифната авиокомпания изтегля откриването на базата си в София от октомври за 6 септември, съобщи той. За октомври остават само полетите до Рим.

За да отпразнува ранния старт на новата си база, "Райънеър" пуска разпродажба на места с 20% отстъпка по всички маршрути от София за пътуване от септември до ноември, които ще са на разположение за резервация до полунощ в сряда 18 май.

От началото на септември "Райънеър" ще лети до 20 дестинации от София – Атина, Барселона, Баден, Берлин, Бирмингам, Брюксел, Шарлероа, Кастелон Валенсия, Кьолн, Дъблин, Айдховен, Глазгоу, Хамбург, Ливърпул, Мадрид, Меминген, Милано, Пиза, Стокхолм, Венеция и летище "Станстед" в Лондон.

Нескотарифната компания ще лети от Терминал 1. Според източници на Mediapool "Райънеър" настояват да ползват Терминал 2, но на по-евтините цени на Терминал 1, което им било отказано.

Споделяне
Още от Бизнес