Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търси се оператор на "Летище София" за 35 години срещу 1.2 млрд. лв

Условията на конкурса ще се публикуват след седмица, не е ясно влиза ли в сделката аеропортът в Балчик

10 коментара
Търси се оператор на "Летище София" за 35 години срещу 1.2 млрд. лв

Правителството реши да търси концесионер за летище "София", който да го стопанисва 35 години и да плати 1.2 млрд. лв. на държавата за това право. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски след заседанието на Министерския съвет пред журналисти в сряда.

Подробности за условията на конкурса той не обяви с мотива, че сегашният закон за концесиите изисква те да бъдат публикувани едновременно в официалния вестник на Европейската комисия и на национално ниво. Това ще стане до седем-осем дни и там ще може да се видят какви ще са изискванията към бъдещия оператор на аеропорта, каква ще е твърдата част от възнаграждението, платима веднага за оздравяването на БДЖ, каква инвестиционна програма ще е длъжен да реализира концесионерът и каква ще е годишната такса, внасяна в бюджета, разясни Московски.

Той разкри само, че транспортното министерство, което е собственик на летището, ще очаква офертите от кандидат-концесионерите до края на септември 2016 г.. Дотогава Московски е "на 90 процента сигурен", че Европейската комисия ще одобри прехвърлянето на част от концесионното плащане за аеропорта за нуждите на държавните железници.

Останалите параметри неведнъж съм ги коментирал, заяви транспортният министър. Според предишни негови изявления наддаването за правото за стопанисване на столичната аерогара ще тръгне от 570-580 млн. лв. Те директно ще отидат за погасяване на дълговете на БДЖ, които към момента са 458 млн. лв. и за закупуване на нови локомотиви, ако Брюксел разреши. Преди време Московски обяви, че приходите от тази концесия са единственият шанс за спасяване на държавната железница. Според синдикати и експерти обаче проблемът е в мениджмънта на жп превозвача.

Новото е, че има срок за концесията – максималната по досегашния Закон за концесиите, макар по-рано да беше обявено, че ще е по новия, където се предвиждаше да няма конкретни срокове, а те също да са част от офертата. След критики от партии, подкрепящи правителството на ГЕРБ, сега това ще се преразглежда.

Очакванията на кабинета са до края на 2016 г. да има избран концесионер, но процедурата може и да се проточи заради обжалвания, така че теоретично средствата от отдаването на летището може да постъпят през следващата година. При подобно положение правителството има готовност да разпише и в следващия държавен бюджет, че приходите от концесията на летище "София" няма да отиват в Сребърния фонд за повишаване на пенсиите, а ще са за БДЖ, разясни Московски.

Нетният ефект от концесията за целия период ще е 1.2 млрд. лв., каза Московски. Преди ден изчисленията му бяха за 1.1 млрд. лв.

Сред кандидатите е и операторът на морските ни летища

Той посочи, че повечето от операторите на големите европейски летища са проявявали интерес към столичния аеропорт, както и от други държави. Преди ден министърът обяви, че  интерес към процедурата са заявили операторите на летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, както и инвестиционният фонд зад лондонското летище "Хийтроу".

Оператор на летището във Франкфурт е немската “Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисиз Уърлдуайд”, която у нас държи 60 процента от концесионера на летищата във Варна и Бургас. Останалият дял е на “Еърпорт Сървисиз България", която е наследник на предишния български акционер  "БМ Стар”, която обаче бе продадена от варненската “Бон Марин” и вече е притежание на "Химимпорт". Част от трупата на "Химимпорт" е и авиокомпанията "България Ер", за която също във вторник ирландският нискотарифен авиопревозвач "Райънеър" обяви, че не си плаща летищните такси от близо три години и дължи 30 млн. лв., а в същото време собственикът ѝ разпределя дивиденти от печалбата на морските летища. Затова и чуждата компания смята да внесе жалба в Брюксел.

В авиационния бизнес отдавна се твърди, че концесията на летище София се прави за "Химимпорт", които не е изключено отново да играят с "Фрапорт".
 
 "Катарците и китайците също заявиха интерес, от Турция има", каза Московски пред "24 часа".

Държавното дружество "Летище София", освен стопанисването на пистите и сградите и осигуряването на наземното обслужване на двата терминала в столицата, фактически управлява и летище Балчик.

Неяснота за летището в Балчик и кредитите на аеропорта

Към момента не е ясно дали бъдещият концесионер на столичните съоръжения ще получи право да ползва и тези в Балчик. Не се знае и дали новият оператор ще има ангажимент по обслужването на заема за над 10.7 млн. лв. към Европейската инвестиционно банка. "Летище София" има арбитражен спор с кувейтско-саудитския консорциум МАК/АДМАК за строежа на новата писта на аеропорта при разширяването му. Държавната фирма е осъдена на 42 млн. долара, но все още няма окончателно решение по въпроса. Отделно дружеството има блокирани 27 млн. лв. във фалиралата  "Корпоративна търговска банка"

Във финансовия си отчет за 2015 г. дружеството отчита преминали над 4 млн. пътника на двата терминала, което е ръст с 10 на сто спрямо предходната година. Това се дължи на увеличените полети по редовните пътнически линии. От тези пътници 42 на сто са обслужени от наземния оператор на държавната фирма, което ръст спрямо 2014 г., когато делът е бил 40 на сто. Останалите са на двата частни наземни оператори – "Суиспорт България" и "Голдеър Хендлинг България".

Макар карго полетите да съставляват едва 5 процента от общите приходи на летището, то на практика обслужва 58 на сто от всички въздушни товари в страната. Общо приходите на дружеството за 2015 г. са 67.355 млн. лв., от които над 41 млн. лв. идват всъщност от търговията в магазините. От наземно обслужване постъпленията са близо 7.5 млн. лв.

Чистата оперативна печалба на летището за миналата година е 5.58 млн. лв., което е с 2.16 млн. лв. повече от 2014 г.

Финансовите показатели на аеропорта са от изключителна важност предвид това, че годишните концесионни възнаграждения за държавата обикновено са процент от общия оборот или от събраните летищни такси.

При концесионирането на морските летища във Варна и Бургас през 2006 г., които бяха дадени на “Фрапорт” и “БМ Стар”, първоначалното еднократно концесионно възнаграждение бе 3 млн. евро, а годишните отчисления за държавната хазна – над 19 на сто от приходите или летищните такси.

Предвид сегашните условия за огромното авансово плащане от почти половината от концесионните задължения за целия 35-годишен период, процентът на отчисления вероятно ще е нисък. При обявените от Московски груби параметри на очаквания общ нетен приход излиза, че средно годишно от концесията, извън първоначалните около 570-580 млн. лв., в бюджета ще влизат около 21.5 млн. лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мони_deactivated_1480055728
    #10

    За разлика от София, където за предстоящата сделка за отдаване на концесия на летище София не се знае почти нищо, цял Лондон знае, че има предварително обявен победител и това е "Фрапорт". Това каза снощи във Варна лидерът на ДСБ и съпредседател на Реформаторския блок Радан Кънев.
    До момента на концесия у нас са отдадени двете морски летища във Варна и Бургас, а техен концесионер за период от 35 години е именно консорциумът "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". В него 60% от дяловете се държат

  2. Александър Борисов
    #9

    Имам готов кандидат : Пеевски!

  3. Екокоалиция: Нов закон за концесиите залага скрита приватизация на обществени ресурси Предложеният от правителството нов Закон за концесиите може да доведе до скрита приватизация на обществените ресурси. Това предупреждават от коалицията "За да остане природа в България" в съобщение на медиите. В тази връзка природозащитните организации са изпратили вече искане до правителството за спешни широки консултации с всички заинтересовани страни, които да бъдат удължени поне с 14 работни дни след празниците.По

  4. Мони_deactivated_1480055728
    #7

    Виц на седмицата:Сашо Сталийски се обадил на Бойко Борисов: - Абе, Бойко, можеш ли да ми дадеш тая концесия за чистота на летището, щото ми е много важно да изкарам едни милиони там? Бойко му отвърнал: - Гле'й ся да кажем че ме нема - тука съм, ей ме на, говорим си с тебе по телефона, тука съм. Да ти кажем, че концесията е дадена на друг - ми тука е, ей на, пуснАхме обществена поръчка. Затова, ще ти отговоря уклончиво: Ти що не одиш по дяволите? http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/imena/vic/2016/03/11/2721696_vic_na_sedmicata/

  5. Даването нещо "на концесия" е много лесно, но и много НЕЧЕСТНО решение! Сефийска вода напр обеща да не вдига цената, но я вдигна 7,2 пъти до сега, без да намали загубите, както обеща. Византийския император имал спешна нужда от пари-и дал Константинополското тържище на концесия, с което нарушил договор с цар Симеон-велики. И започнала дълга война!

  6. даването на концесията срещу най-високата получена оферта ще доведе до по-високи такси, стагнация и разходи за данъкоплатците, за да се стимулират авиокомпании да кацат на съответното летище. "Това е факт в Ларнака и Тбилиси. Държавата прибира висока такса от концесията и в същото време плаща на превозвачите, за да ползват летище, - цитат на коментар #0 от “друга статиа от днес” обобщи О'Брайън.

  7. О'Брайън призова управляващите да не правят тази грешка, която е допусната в миналото с летищата в Тирана, Тбилиси, Ларнака и Атина. Сега там се налага държавата да плаща на авиокомпаниите, за да кацат там, което е друг вида държавна помощ за сметка на данъкоплатците, обясни директорът. Той даде примери, че правителството в Атина плаща по 8 евро помощ на авиокомпании на пътник, в Тбилиси субсидията е 50 евро, а за порта в Ларнака - 22 евро Днес даваме концесия, утре плащаме за пътник на честния частник! Гениално! Да виимам акъла на десните! Щях да имам сметка в Панама с много парички!

  8. alexanderzahariev.nineteen
    #3

    Всичко в чудесно ... Когато носиш правилната фамилия ... Може би Сталийски ? ... Спящото съзнание Убива ...

  9. Мони_deactivated_1480055728
    #2

    Нашето летище не е голяма хапка.Освен това малко над 60% от най-приходоносната дейност - наземното обслужване, се държи от двама чуждестранни оператори - Swissport и Goldair Handling. "Концесията на Летище София ще бъде за 35 години, като за това време концесионерът трябва да инвестира 350 млн. лв. и да плаща 2% годишна концесионна такса от приходите си. При 5% годишна такса бъдещият концесионер трудно би могъл да върне банковите кредити до 12 години - максималният срок, за който се отпускали подобни суми ." от Стандарт

  10. Дядо ми Петър
    #1

    "..да плати 1.2 млрд. лв. на държавата" Я плати, я не. Но комисионните са сигурни.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.