Концесията на летище София се препъна в жалба

Спиране на процедурата иска строителят на новата писта, който има да си прибира 45 млн. долара

Концесията на летище София се препъна в жалба

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да спре процедурата по търсене на концесионер на летище "София" искат в своя жалба фирмите от консорциума, изградил новата писта на столичния аеропорт, който е в съдебен спор с държавното дружество. Дружествата "Мохамед Абдулмохсин Ал-Карафи и Синове за Дженерал Трейдинг,Дженеръл Контрактинг енд Индастриъл Стракчърс У.Л.Л." и "Адмак Дженеръл Контрактинг Къмпани У.Л.Л.", които са част от консорциума МАК/АДМАК, са внесли своята претенция в антимонополния орган на 15 юни, сочи справка в сайта на комисията.

Има иницииран процес, все още няма произнасяне от КЗК дали, докато се разглежда казусът, концесията ще бъде временно спряна.

От какво се жалва саудитско-кувейтското обединение не е ясно. Все още няма крайно съдебно решение по спора му с държавното дружество "Летище София" за неплатени суми по неустойки и неосвобождаване на банкови гаранции при изграждането на новата пистова система на аеропорта.  В документацията за концесионирането на летището изрично е посочено, че бъдещият му частен оператор няма да има каквито и да било задължения за участие в това арбитражно дело, нито да трябва да плаща някакви присъдени на МАК/АДМАК суми.

Държавното "Летище София" бе осъдено от изпълнителя на строежа през септември 2011 г. в Арбитражния съд на Международната търговска камара в Париж. То трябваше да плати  близо 45 млн. долара на консорциума, като решението на чуждия съд е потвърдено и от Софийския градски съд, което обаче се обжалва през лятото на 2014 г. и все още това съдебно производство не е приключило.

Вероятно изпълнителят е притеснен, че след оттеглянето на държавната фирма от управлението на столичното летища тя няма да има финансовата възможност да уреди задълженията си по строежа на пистата.

Ако КЗК реши, че жалбата е допустима и наложи временни мерки по спиране на процедурата за концесията до произнасянето на решението, значително ще се отложи намирането на частен оператор, който да е готов да даде 550 млн. лв. без ДДС първоначална вноска, която да отиде за погасяване на борчовете и оздравяването на "Българските държавни железници".

Процедурата за концесиониране на летище София бе обявена на 3 юни като кандидат-операторите трябва да отговарят на изисквания за опит в управлението на летища и финансова стабилност. Техните оферти ще се приемат до 20 октомври 2016 г. и ще бъдат отворени на следващия ден.

Едно производство по Закона за конкуренцията обаче ще отложи посочените срокове.

Отделно срещу концесионирането на аеропорта са транспортните синдикати, които смятат, че то може да осигури за бюджета и за държавната фирма далеч по-добри суми от изчислените от Министерския съвет приходи от 1.2 млрд. лв. за БДЖ и бюджета и 2.7 млрд. лв. за новия оператор. Профсъюзите заплашиха с протести и блокади на летището, ако процедурата не бъде спряна.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес